Olika orsaker till flåsande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #31
    Nu har du fått många goda råd och startat upp åtgärder, vilket är jätte bra!

    När jag tittade på bilderna av ditt kar så kan jag konstatera att det är lika välvuxet som mitt 400 kar.

    I detta kar råkade jag ut för att ett antal Kuhlii ålar dog helt omotiverat.

    Efter att ha luktat och kännt på hur karet mådde så kom jag till samma slutsats som Kaj skrev om tidigare i tråden. det fanns stillastående fickor i karet.

    Motmedlet var en cirkulationspump (500 l/h) med en bit grov filtermatta vid insuget nere i vänstra bakre hörnet.

    Detta bidrog till bättre cirkulation i hela karet, utan att det blev "storm", jag vill ha ett lungt kar.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #32
      Ursprungligen postat av ansjo
      Trevligt, då vet du vad du kan göra inne så du slipper skotta snö...
      Men här är det kul att skotta vi har en fyrhjuling med snöblad
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #33
        Ursprungligen postat av c90368
        Nu har du fått många goda råd och startat upp åtgärder, vilket är jätte bra!

        När jag tittade på bilderna av ditt kar så kan jag konstatera att det är lika välvuxet som mitt 400 kar.

        I detta kar råkade jag ut för att ett antal Kuhlii ålar dog helt omotiverat.

        Efter att ha luktat och kännt på hur karet mådde så kom jag till samma slutsats som Kaj skrev om tidigare i tråden. det fanns stillastående fickor i karet.

        Motmedlet var en cirkulationspump (500 l/h) med en bit grov filtermatta vid insuget nere i vänstra bakre hörnet.

        Detta bidrog till bättre cirkulation i hela karet, utan att det blev "storm", jag vill ha ett lungt kar.
        Jag vill ha storm i mitt kar för att sewelliorna ska trivas, och visst är där välvuxet,saknar lite att ha lite mer öppen yta bara villket jag ska försöka göra sen.
        Detta är ju säkert orsaken till att mina sewellior dog 5 st på samma gång och en l-046a men sen dess har ingen dött.
        Jag är jättetacksam för alla tips och råd jag har fått och jag är glad för dom som kommer med man vill ju det bästa för sitt kar.

        Motmedlet var en cirkulationspump (500 l/h) med en bit grov filtermatta vid insuget nere i vänstra bakre hörnet
        med detta menar du nere vid bottenfiltret eller är jag ute och reser.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #34
          Ursprungligen postat av solis
          Motmedlet var en cirkulationspump (500 l/h) med en bit grov filtermatta vid insuget nere i vänstra bakre hörnet
          med detta menar du nere vid bottenfiltret eller är jag ute och reser.
          Det vet inte jag, det jag skrev är refererat till mitt kar, du får översätta det till ditt kar.

          Här en film på mitt 400 kar, cirkulationspumpen sitter som sagt i bakre vänstra hörnet och utblåset från eheim filtret är uppe till vänster.

          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #35
            Tack för filmen men kommer inte flåset från höger sida eller har du pump i båda ändarna. det var lite svårt att se.
            Vackert kar annars.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #36
              Ursprungligen postat av solis
              Tack för filmen men kommer inte flåset från höger sida eller har du pump i båda ändarna. det var lite svårt att se.
              Vackert kar annars.
              Poängen är att man inte ser pumpen i bakre vänstra hörnet och i mitt fall att vattnet i centrum av karet är lungt och fint.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              Arbetssätt...