Olika orsaker till flåsande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Ursprungligen postat av c90368
    Men i sak har du helt rätt, det brukar inte vara nödvändigt. Nu kommer det där med att lukta och känna in i bilden igen...
    Jepp....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ursprungligen postat av solis
      Nu bollar jag bara med er för att komma på en lösning, bottenfiltret suger jag vid varje städning med slamsugare och i sanden är där fullt med malaysiska sandsnäckor som städar.
      Det jag menade med att jag rörde runt i botten var när jag hade en slang kopplad till bottenfilter pumpen så att allt skit åkte ut i spannarna när jag rörde om i botten för att få ut så mycket smuts som möjligt från bottenfiltret och karet, flåset från bottenfilterkaret är så starkt att när en äppelsnäcka var i flåset så skakade hela äppelsnäckan och borneosuckern gled och skakade från flåset.
      På bottenfiltret är där grus och inte sand men det har säkert kommit i en del sand man ser rötter från några växter under bottenfiltret med.
      Går i funderingarna på att starta om men där är MASSVIS med räkor och räklingar så jag får nog fiska i en vecka om jag ska få bort dom flesta individer i karet.
      Det låter lite som du redan bestämt dig, och känner du så är det bara att börja håva....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #18
        Har inte bestämt mig ännu, man måste ju förvara fiskarna någonstanns med en del av dom skulle flyttats för länge sen men jag har inte fått tag i dom så då hade det varit ett ypperligt tillfälle att fiska upp alla och få lite ordning på allt men att fiska upp ett 1000 tal räkor är jag inte alls lockande
        Här är lite bilder på pumflåset och lufthål i glas tyvärr så är det lite växter ivägen.Klicka på bilden för större version

Namn: P1170495.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,8 KB
ID: 2129458
        Klicka på bilden för större version

Namn: P1170496.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,2 KB
ID: 2129459
        Klicka på bilden för större version

Namn: P1170498.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,4 KB
ID: 2129460
        Klicka på bilden för större version

Namn: P1170499.jpg
Visningar: 2
Storlek: 161,3 KB
ID: 2129461
        Klicka på bilden för större version

Namn: P1170500.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,3 KB
ID: 2129462
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #19
          Vi provade en liten konstig åtgärd för att se om vi kunnde städa under bottenfiltret, där sitter en massa sand som åkt ner villket jag misstänkte från början när jag satte in det att det skulle göra tids nog. Vi har fått bort en del sand och smuts men jag ville inte tömma för mycket så det blir en chock för fiskarna vi bytte ungefär en 3 dje del vatten på detta vis vi hade ett rör som fick dra in luft medans det andra sög ner det i tunnan(vattenfyllda damsugare blev det medmen dom klarade sig)
          Nu så andas dom lugnare än dom gjort på länge men jag vet ju inte om det är vattenbytet i sig eller rengörningen eller både och som hjälpte.Har även satt slangen ovanför ytann så den sprutar på ytan och nedåt.
          Vet inte om det blivit mer fräs i flåset på pumpen men det är bra flås ändå.
          Ska börja försöka få upp fiskarna och räkorna som inte ska vara där längre, tror jag ska städa botten genom att plocka väck alla växter och suga rent botten och funkar inte det så får jag väll göra om karet.
          Klicka på bilden för större version

Namn: P1170502.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,4 KB
ID: 2129474
          Klicka på bilden för större version

Namn: P1170504.jpg
Visningar: 2
Storlek: 105,2 KB
ID: 2129475Bottenfiltret
          Klicka på bilden för större version

Namn: P1170505.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,7 KB
ID: 2129476
          Klicka på bilden för större version

Namn: P1170506.jpg
Visningar: 2
Storlek: 156,4 KB
ID: 2129477
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Nu kommer jag inte ihåg, men hade du fin sand i det karet? Isf är det detta som är orsaken till problemet då sanden/gruset inte bör understiga 2mm grovlek...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #21
              Jo där är fin sand, är det sanden i sig som är problemet eller är det till bottenfiltret du menar så jag förstår vad problemet är.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #22
                Hmm skrev jag så otydligt?
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #23
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Hmm skrev jag så otydligt?
                  Vet inte om det var mitt sista svar som du undrar var otydligt för jag har riktat slangen ovanför vattenytan och ner som du skrev innan(det blåste ner så att sanden flyttade sig innan med men slangen är ovanför ytan nu)
                  Det jag svarade på och undrade var det ansjo skrev om det var något speciellt i fin sand som händer även fast man inte har bottenfilter eller att han tänkte på att sanden kom under bottenfiltret, det jag har på bottenfiltret är grus men det har kommit sand i ändå för jag hade ingen skiljevägg för bottenfiltret innan så att sanden skulle hålla sig borta därifrån, jag satte i bottenfiltret då jag hade dimproblem så man såg inte så mycket av vad man gjorde då, men det är länge sen.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Vad jag menar är om du har fin sand täpper den till springorna på bottenfiltret så du på det sättet tappar flödet genom gruset, och med resultat att bakterierna får för lite syre och kan dö, samt du tappar flödet på pumpen.
                    Då är risken att du där som c90 befarade, att det kan bildas svavelväte i gruset...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #25
                      Det var vad jag trodde du menade men man kan aldrig vara så säker.
                      Hur är det där det bara är fin sand när man har en massa malayser är det risk att det fastnar en massa skit i det så att man behöver rengöra?
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Det beror på om du har bottenfilter, för bottenfilter och fin sand under 2 mm kornstorlek är en kombination som man inte bör ha över huvud taget. Malayer annars med fin sand är bara positivt.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #27
                          Har nu gjort en mur runt bottenfiltret så att sanden ska hålla sig borta från bottenfiltret, vi har sugit ur ungefär hälften av sanden under bottenfiltret men ville inte fortsätta för det blir för mycket vattenbyte på en gång annars, vi gjorde ju samma sak igår och kom först i slutet på hur som var effektivast, vi ska försöka tömma bottenfiltret om några dagar igen där emellan ska jag suga upp så mycket sand uppifrån som möjligt med mindre vattenbyten istället så att det inte ramlar ner någon mer sand i. kanske fylla på med mer grus med där för nu har jag lite extra grus.

                          Behöver man egentligen suga genom sanden när man bara har sand och malayser eller håller malayserna rent i sanden?
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Har du bottenfilter bör du suga sanden, utan bottenfilter behöver du inte göra det lika ofta. Det malayerna gör är att de luckrar upp sanden, men skiten kommer dit ändå...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #29
                              Tack bra att veta.
                              Jag har ju haft grus över bottenfiltret men självklart kommer ju sanden dit, får hoppas att murarna råder bukt på detta, har ju samma sak i det andra karet fast där är hälften sand och hälften grus och där är det stenar mellan.
                              Malayserna är duktiga men när vi fått bort allt i bottenfiltret så får nästa projekt bli att ta bort växter och städa sanden. detta blir ett litet långtids projekt jag vill ju inte stressa fiskarna med vattenbyten varje dag och helst inte så stora som vi haft idag och igår.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Trevligt, då vet du vad du kan göra inne så du slipper skotta snö...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...