Olika orsaker till flåsande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Olika orsaker till flåsande fiskar

    Detta är ett problem som jag aldrig kan hitta någon lösning till och vill gärna veta så många orsaker som möjligt till varför fiskar flåsar, har kollat runt på zoopet men inte hittat någon orsak som stämmer på mitt kar.

    Detta gäller mitt 310 literskar
    Nitrit 0
    ph 6,4
    amonia 0
    Jag har 3 pumpar i karet ett 600 l/h och ett 750 l/h (innerfilter)som rör runt ytan och ett 1200 l/h bottenfilter som har en slang snett nedåt och rör runt i karet.
    Där är ytrörelse
    inga döda fiskar
    Jag såg i söndags att fiskarna flåsar ovanligt mycket så jag bytte 3 spannar vatten, på måndagen flåsade dom fortfarande men lite mindre så jag sög ur bottenfiltret och bytte 3 spannar vatten,i ondsdags(igår )så tyckte jag fortfarande att dom flåsade så jag bytte 5 spannar vatten och tänkte att kanske där är för mycket skit under bottenfiltret så jag kopplade på en slang till pumpen som är till bottenfiltret och rörde runt i botten samtidigt som jag sprutade ut vattnet i 2 spannar.
    Idag så flåsar dom fortfarande inte lika mycket som dom gjort innan men ändå ganska mycket.

    Så nu undrar jag vad kan ni komma på för anledningar till flåsandet som jag inte tänkt på.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Just nu ser det ut som om dom flåsar mindre
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Förutom nitrit och dålig cirkulation (som du redan tänkt på), kanske för hög värme? Ju varmare vatten, desto mindre löst mängd syre. Någon annan form av förgiftning, som koppar, klor i vattnet...Stress i annan form, som brist på gömställen...och så har man ju sjukdomar, också.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Tack för svaret behöver så mycket att gå igenom och så många orsaker som möjligt för att lära mig mer, min temp som jag glömde skriva in är 24,5 grader men vi har koppar rör men jag använder bara kallt vatten.
        Klor har vi inte i vattnet för vi har skogsvatten, gömställen är där för gott om jag ser sällan mina pansarmalar i det karet för allt buskage.
        Får kanske skaffa mig en test mot koppar nägon som vet vad testen heter?
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Glömde skriva att flåsandet är bara i ett kar av 5.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Skogsvatten i Laholm...hmm. Det bör vara mycket jordbruksmark omkring, eller?

            Men om de de bara flåsar i ett kar lär ju det vara relaterat till karet, mera än vattnet?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Detta vatten kommer uppe från skogen i en bäck ner till brunnen.sen går slangen under marken under täppan där kossorna går på sommaren ner till huset så vattnet i sig är inte i kontakt med åkern.
              Kollade kopparn i karet och det gav inte ens utslag till 0, sen kollade jag kallvattnet och den visade mindre än noll med, sen kollade jag varmvattnet och det gav bara lite utslag.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Jag har tittat in i tråden ett par gånger och det verkar inte hända så mycket.

                Jag har inget facit, men utgå ifrån att du har för lite syre i vattnet.

                Till det finns det två orsaker:

                1. För dålig tillförsel av syre från luften, vanligen beroende av tättslutande täckglas. Om man har det så spelar det ingen roll hur mycket fart det är på vattenytan eller hur många pumpar man har.

                2. Något slukar syret i akvariet. Nedbrytning av växter kräver syre, har man inte en väldigt bra balans i karet och det finns multnande växter så kan syrebrist uppstå. Om jag har läst rätt så har du ett bottenfilter, vilket kan vara anledningen till dina problem. Inte bottenfiltret i sig själv naturligtvis, men du kan ha för mycket "mult" som ligger där ner och suger syre.

                Så stämmer inte punkt ett ovan, så är det nog bara att göra en total omstart och få bort all skit i botten.

                Men som jag alltid brukar säga, detta är mina funderingar och ingen sanning, för det finns ingen som tvärsäkert kan säga vad som är rätt eller fel.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Tack för svaret och dina funderingar
                  jag har ungefär 3-4 cm till vattenytan och ganska stora mathål i glaset 4 stycken,
                  men jag har också varit i tankarna på det här med under bottenfiltret för där är brunt av gegg, ser inget försvinna direkt när jag försöker röra om på botten ovanför bottenfiltret med pumpen kopplad för att suga ut men vattnet blev skitigt i spannarna.
                  Vi spånar på hur man ska kunna suga ut skiten bäst från botten eller under bottenfiltret rättare sagt. är det någon som vet något trix eller det är dömt att göra omstart?
                  Tycker det låter mest logiskt som du skriver om bottenfiltret.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Även jag är inne på c90:s funderingar och tankar på alternativ 2.
                    Jag är tveksam att det är så mycket skit under bottenfiltret för där brukar det inte hamna något, däremot sanden är säkerligen ganska tät av mulm.
                    Personligen skulle jag röjt ur all inredning i karet, rört om i gruset och sedan slamsugit ordentligt med en vattenpåfyllnad mellan. På så sätt gör du rent i gruset samtidigt som du gör ett ordentligt vattenbyte, men att karet inte blir omstartat med allt vad det innebär.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Jag skulle inte försöka suga ut något från bottenfiltret. Det är hur mycket otrevligheter som helst som kommer ut i akvariet om du börjar rota runt och du kan förvärra situationen för fiskarna.

                      Flytta fisk och så mycket vatten du kan och gör en rejäl städning och börja om från början. Då tar du tag i problemet och blir av med det, att försöka "fixa" problemet kommer förmodligen bara innebära att du drar ut på det.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Nja, så mycket otrevligheter har jag inte upptäckt under alla år jag haft och fortfarande har bottenfilter, däremot att sanden blir tät så du tappar flödet på pumpen med resultatet mindre syre i vattnet samt syreförbrukande skit i botten.
                        Men det är klart, har man riktig otur kan det uppstå sumpgas, men det är som tur inget som jag drabbats av i mina kar.
                        Ska man ha bottenfilter är detta tyvärr en av nackdelarna om man har hög fiskbelastning och inte slamsuger sanden ovan bottenfiltret vid vattenbyte, inte var gång kanske men lite då och då. Ska man verkligen bli av med "problemet" är det inget annat att göra än att till slut ta ut bottenfiltret...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #13
                          Har några gånger sett att det kan bli syrebrist i större kar trots att det finns bra med pumpar.
                          Vad som händer är att vattnet skicktar sig i temperaturlager det kan då hända att man enbart får cirkulation i det övre lagret iofs borde bottenfiltret vända på detta o skapa cirkulation uppifrån o ner.
                          Men som ni skriver tätnar detta så upphör /minskar denna cirkulationen. Så testa o ställ en pump så att du inte bara får vågrätt cirkulation utan också med lodrätt. Du kan också testa att sätta ett utblås ovanför vattenytan o rikta det neråt mot ytan istället för längs med.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            Jag utgår från det värsta tänkbara eftersom det är råd på distans. Om det är riktigt illa i botten och man börjar röra om kan det bli total katastrof.

                            Men i sak har du helt rätt, det brukar inte vara nödvändigt. Nu kommer det där med att lukta och känna in i bilden igen...
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Nu bollar jag bara med er för att komma på en lösning, bottenfiltret suger jag vid varje städning med slamsugare och i sanden är där fullt med malaysiska sandsnäckor som städar.
                              Det jag menade med att jag rörde runt i botten var när jag hade en slang kopplad till bottenfilter pumpen så att allt skit åkte ut i spannarna när jag rörde om i botten för att få ut så mycket smuts som möjligt från bottenfiltret och karet, flåset från bottenfilterkaret är så starkt att när en äppelsnäcka var i flåset så skakade hela äppelsnäckan och borneosuckern gled och skakade från flåset.
                              På bottenfiltret är där grus och inte sand men det har säkert kommit i en del sand man ser rötter från några växter under bottenfiltret med.
                              Går i funderingarna på att starta om men där är MASSVIS med räkor och räklingar så jag får nog fiska i en vecka om jag ska få bort dom flesta individer i karet.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...