Mindre/färre/inga vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #61
    jag skulle gärna vilja ha nåt som bevisar din tes om att algernas tillväxt (jag menar alltså INTE fortplantning) inte följer ammoniumhalten..
    Jag ser att jag säger emot mig själv. Som jag skrev ovan så är vi överrens om nitratreduktas och att växterna förmodligen har enklare att bilda det och det betyder i sin tur att alger förmodligen får det enklare att växa om kvävet erbjuds i ammoniumform, utöver att det triggar fortplantningen.

    Mitt "Nej, men däremot .." inlägget senare blir en kontradiktion till detta, men funderar man lite på det orimliga i att hålla en jämn ammoniumnivå i akvarier med bra biologisk filtrering och hungriga växter så blir hela frågeställningen "alger växer snabbare med ökad ammoniumhalt" totalt ointressant.

    Om man lyckas med detta så kommer det ju även vara så att man har konstant nitrit i akvariet till fiskarnas stora förfäran.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #62
      Lite observationer från växt/alg och kanske fiskplågare Persson,


      Eftersom jag mest hålls med sjöar och dammar tycker jag mina små nano burkar är rätt kul, men jag kan inte låta bli att göra fel för att se vad som händer.


      Lite av händelseförloppet: Startade upp med bara omvänt bottenfilter sten och vulkanaska. Slängde i ett par matskedar matjord samt matade lite med flingfoder. Tog hem lite ”slem” från reningsverket och stoppade i och pang, massor med alger började gro på stenarna.
      Överbefolkade med fisk och mätte som god akvarist Nitrit var dag. Visade aldrig någonting.
      VB 25 %/vecka.
      Stoppade i lite hornsärv och vattenpest och en näve trådalger vilka växte som tokiga.
      Tog bort det mesta av trådalgerna vilka började krokna algerna på stenarna började släppa i stora flak.
      Plockade bort 75 % av växterna då det inte fans plats för fiskarna att simma.
      Hittills var alla vattenvärden OK 0 ammonium Ph tenderade att gå upp en del >8. 0 nitrit och <12,5 Nitrat, Kh runt 5
      Allt enligt tetras sop tester.
      Nu är det i princip 0 (ej mätbart) på allting men Kh är nere på 3 och pH 7. Dock fladdrar Ammonium mellan 0 och 1 vid olika mättillfällen det högre på morgonen.


      Algerna som är kvar bubblar men går som det tycks en kvalfull död till mötes. Växterna led också rejält efter att jag trimmade ned dom. Nu är de riktigt tunna i vattenkolumnen men den del som flyter på ytan blir allt kraftigare och växer säkert 1-2 cm om dagen. De såg riktigt miserabla ut innan de nådde ytan men nu börjar även de nedre delarna ta sig (till mitt förtret).

      Den enda näringen är en slurk Micro+ lite då och då. Oftast i samband med att jag fyller på det vatten som dunstat och det som försvinner när jag suger bort de alger som ramlat av stenarna, vilket inte är så ofta.
      Fiskarna lever och mår tillsynes bra ynglar av sig och äter som små grisar.


      Så min fråga är. Varför tycks detta till synes vanskötta akvarium som står med ramp + 12 tim solljus fungera?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #63
        Lösningen defdac...samt också förklaringen till framgången med pmdd...kan ju vara den att i idealsituationen har vi rätt så mkt nitrat, men knappt något ammonium....växterna stormtrivs...algerna får kämpa, för såväl sin växt som fortplantning. Det är väl därför som nya akvarium lättare får alger...där ligger ju kvävecykeln med övercikt åt ammoniumhållet o väldigt lite nitrat, pgr av att alla nitrifikationsbakterier ännu ej är på plats...men i det mogna karet, så ligger kvävecykelns övervikt åt nitrathållet, med alltså ganska mkt nitrat men mkt lite ammonium. En drömsits för växter o mardröm för alger..den sistnämnda mogna situationen efterliknas vid nystart om man doserar med tex pmdd...ihop med mkt växter. Tycker du det låter logiskt?..

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #64
          Varför tycks detta till synes vanskötta akvarium som står med ramp + 12 tim solljus fungera?
          Tycker inte det verkar vara någon katastrofburk direkt. Känns mer som en slags Diana Walstad-setup med skillnaden att du kör omvänt bottenfilter, vilket du säkert fick igång snabbt med lite jord och slam.

          Men svaret ligger nog mest i detta:
          men den del som flyter på ytan blir allt kraftigare och växer säkert 1-2 cm om dagen
          Skuggade alger brukar inte vara så kaxiga.

          den sistnämnda mogna situationen efterliknas vid nystart om man doserar med tex pmdd...ihop med mkt växter.
          Så är det helt klart. Man kan även skynda på mognadsprocessen rejält genom att blanda i filterslam från ett inkört filter i bottnen.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #65
            Ursprungligen postat av defdac

            Men svaret ligger nog mest i detta:

            Skuggade alger brukar inte vara så kaxiga.
            Mja,men just nu har jag alger där det är skugga och soprent där solen ligger på mest!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #66
              Ursprungligen postat av defdac
              Tycker inte det verkar vara någon katastrofburk direkt. Känns mer som en slags Diana Walstad-setup med skillnaden att du kör omvänt bottenfilter, vilket du säkert fick igång snabbt med lite jord och slam.
              Hightech DW burk med andra ord! skrattar.
              Jag hoppas jag får mina grejor för PMDD då skall jag buffra upp med lite bikarbonat och dundra i lite mäsk co2. Kanske det blir lite mer växtlighet efter botten då!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #67
                Ursprungligen postat av Jonasroman
                Lösningen defdac...samt också förklaringen till framgången med pmdd...kan ju vara den att i idealsituationen har vi rätt så mkt nitrat, men knappt något ammonium....växterna stormtrivs...algerna får kämpa, för såväl sin växt som fortplantning. Det är väl därför som nya akvarium lättare får alger...där ligger ju kvävecykeln med övercikt åt ammoniumhållet o väldigt lite nitrat, pgr av att alla nitrifikationsbakterier ännu ej är på plats...men i det mogna karet, så ligger kvävecykelns övervikt åt nitrathållet, med alltså ganska mkt nitrat men mkt lite ammonium. En drömsits för växter o mardröm för alger..den sistnämnda mogna situationen efterliknas vid nystart om man doserar med tex pmdd...ihop med mkt växter. Tycker du det låter logiskt?..
                Plantera fullt, döna på med gödning (PMDD) och i med fisk dagen efter om du inte har kloramin i vattnet fungerar klockrent (oftast). Det kan bli en toffsalg eller två i nörjan men de hjälper till att hålla ammonium kvävet under kontroll!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • toggaj
                  • November 2009
                  • 220

                  #68
                  [QUOTE=bossep;1493723]Plantera fullt, döna på med gödning (PMDD) och i med fisk dagen efter om du inte har kloramin i vattnet fungerar klockrent (oftast). Det kan bli en toffsalg eller två i nörjan men de hjälper till att hålla ammonium kvävet under kontroll![/QUOTE

                  Jag har följt den här tråden med intresse och funderat en del. Enligt Diana Walstads teorier om "Alleochemical release from plants"dvs att växter producerar ämnen som påverkar andra växter så kan man tänka att många och välmående (med god tillgång på näring) plantor släpper ut sådana ämnen som hämmar algtillväxt. Stora och ofta förekommande vattenbyten får då till följd att det blir svängningar i koncentrationen av dessa alghämmande ämnen som algerna utnyttjar.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #69
                    [QUOTE=toggaj;1493762]
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Plantera fullt, döna på med gödning (PMDD) och i med fisk dagen efter om du inte har kloramin i vattnet fungerar klockrent (oftast). Det kan bli en toffsalg eller två i nörjan men de hjälper till att hålla ammonium kvävet under kontroll![/QUOTE

                    Jag har följt den här tråden med intresse och funderat en del. Enligt Diana Walstads teorier om "Alleochemical release from plants"dvs att växter producerar ämnen som påverkar andra växter så kan man tänka att många och välmående (med god tillgång på näring) plantor släpper ut sådana ämnen som hämmar algtillväxt. Stora och ofta förekommande vattenbyten får då till följd att det blir svängningar i koncentrationen av dessa alghämmande ämnen som algerna utnyttjar.
                    Ja det är riktigt om en ej 100 % bevisat. Men det är oftast växter typ cabomba, hornsärv, vattenpest som har denna förmåga. Men exempelvis tråd och kiselalger växer förträfligt på dessa.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • toggaj
                      • November 2009
                      • 220

                      #70
                      [QUOTE=bossep;1493767]
                      Ursprungligen postat av toggaj
                      Ja det är riktigt om en ej 100 % bevisat. Men det är oftast växter typ cabomba, hornsärv, vattenpest som har denna förmåga. Men exempelvis tråd och kiselalger växer förträfligt på dessa.
                      Jag har sedan tre veckor tillsatt co2 med synligt förbättrad växtlighet med oförändrad näringstillförsel (pmdd) , ljus och vattenbytesintervaller. Jag ser en tydlig minskning av algerna varför jag kan tänka mig att det möjligen kan ligga någonting i det Walstad skriver om Plant Alleopathy.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #71
                        [QUOTE=toggaj;1493774]
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Jag har sedan tre veckor tillsatt co2 med synligt förbättrad växtlighet med oförändrad näringstillförsel (pmdd) , ljus och vattenbytesintervaller. Jag ser en tydlig minskning av algerna varför jag kan tänka mig att det möjligen kan ligga någonting i det Walstad skriver om Plant Alleopathy.
                        Eller vad både defdac och jag säger men på lite olika vis. Balans på C:N:P så fixar det sig. Med en brist a endera så brukar det bli alger.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • toggaj
                          • November 2009
                          • 220

                          #72
                          [QUOTE=bossep;1493775]
                          Ursprungligen postat av toggaj
                          Eller vad både defdac och jag säger men på lite olika vis. Balans på C:N:P så fixar det sig. Med en brist a endera så brukar det bli alger.
                          Ja visst är det så. Att få ett väl fungerande akvarium är att hitta en balans och sedan försöka behålla den över tid är väl en del av det som gör den här hobbyn så intressant.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #73
                            Ole Pedersen refutation ang. att alleopatiska ämnen ska spela någon roll i akvarier: http://www.bio-web.dk/ole_pedersen/p..._2002_15_7.pdf
                            Tror den finns på Tropicas hemsida också. Eller fanns.

                            Gör man aldrig vattenbyten så skulle sannolikt de växter som faktiskt utsöndrar något ta död på alger *och* växter, men eftersom alla växterna mår prima i Walstadburkar kan man nog sluta sig till att det inte är alleopati det handlar om överhuvudtaget.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #74
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Ole Pedersen refutation ang. att alleopatiska ämnen ska spela någon roll i akvarier: http://www.bio-web.dk/ole_pedersen/p..._2002_15_7.pdf
                              Tror den finns på Tropicas hemsida också. Eller fanns.

                              Gör man aldrig vattenbyten så skulle sannolikt de växter som faktiskt utsöndrar något ta död på alger *och* växter, men eftersom alla växterna mår prima i Walstadburkar kan man nog sluta sig till att det inte är alleopati det handlar om överhuvudtaget.
                              Snyggt och tack! Jag har missat Ole’s artikel!


                              Jag är just nu inbegripen i en tidvis bitter diskussion med en massa ”kloka gubbar och gummor” angående Cyanobakterien Microsystis och dess gift Microsystin. Vilket kanske kan ingå i den här diskussionen. De hävdar att microsystin är ett rejält miljöhot och jag säger tvärs om! Jag hävdar att, visst giftet finns det för att skydda algstackarn från att bli uppäten. Vid massdöd kan det kanske frigöras en del till vattenkolumnen men ytterst sällan så det påverkar andra organismer. Skillnaden ligger i hur vi utför våra prov. Jag jobbar i den naturliga miljön och de i ett laboratorium. I ett sådant kan man krama vatten ur en sten om man kramar tillräckligt hårt!


                              Jag har experimenterat lite med alleopatiska relationer och kan inte säga att växter påverkar alger eller cyanobakterier i någon större utsträckning. Däremot mellan olika typer av växter. Orsaken är att alger och växter inte lever i samma nisch och behöver inte konkurrera. Det kan mycket väl vara samma förhållande mellan olika typer av alger och kanske mellan alger och cyanobakterier.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Jonasroman
                                • January 2011
                                • 635

                                #75
                                Ursprungligen postat av defdac
                                Ole Pedersen refutation ang. att alleopatiska ämnen ska spela någon roll i akvarier: http://www.bio-web.dk/ole_pedersen/p..._2002_15_7.pdf
                                Tror den finns på Tropicas hemsida också. Eller fanns.

                                Gör man aldrig vattenbyten så skulle sannolikt de växter som faktiskt utsöndrar något ta död på alger *och* växter, men eftersom alla växterna mår prima i Walstadburkar kan man nog sluta sig till att det inte är alleopati det handlar om överhuvudtaget.
                                Tror som du att alleopati inte är ngt vi behlver fundera över så mkt i ett akvarium..vxäter växer ju ohämmat huller om buller o intill varandra...alger växer nära o på växterna...

                                Annat e de med koraller...där ser vi tydlig konkurens..men dom har ju sitt nösselgift mm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...