Temp förhög, sänka med ispåse?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_Ace
    • April 2010
    • 78

    #31
    Har alltid solen i ngt rum under dagen då man lägenheten är byggd i hörnarn på byggnaden.
    Är inte hemma under dagen så jag vet inte värmen, men väl hemma så är det ca 26grader.
    Sovrummet där akvariet är, så är fönstret överdraget för inte få in solljuset

    Karet ligger mellan 27-29grader.

    Att en pump ska ska kunna värma vatten så måste ju den dra rusktigt mycket ström.
    Normalt ligger väl dem på 6-20w?

    Värme överföring på vatten ligger på 0,60W/m,°C

    Att höja temperaturen med ett visst antal grader under en viss tid kräver en viss energi (kWh). Formeln för Energi = Effekt (kW) x Tiden (i timmar h). Den teoretiska energin som krävs för att värma 1000 liter vatten 10 grader på en timme är 12 kWh. Följdaktligen är då den effekt som behövs 12 kW.

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #32
      Jag undrar nästan om inte cirkulationen kyler mer än pumpen värmer med tanke på ökad avdunstning?
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Sandra87
        • March 2010
        • 79

        #33
        Mina kar står ju det rummet som solen lyser i hela dagarna lång, så jag har alltid någonting för fönstret, filtar eller liknande för att jag inte har någon rullgardin eller perienn.
        Sen har jag ställt om så att akvariet släcks mitt på dagen då det är som varmast. mellan 12 till 16.

        än så länge har jag inga jättehöga temperaturer.. innetempen håller sig på runt 20-25.

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #34
          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Jag undrar nästan om inte cirkulationen kyler mer än pumpen värmer med tanke på ökad avdunstning?
          Det tror jag absolut. Så länge karet är varmare än rummet, även om det bara är 1 grad, så kyler rummet vattnet vid ytrörelser.
          Dessutom så är ju som alla vet luft i rörelse kallare än stillastående luft.

          Jag har faktiskt inte tänkt på att kolla temperaturen senaste dagarna Det mindre karet står i källaren och där håller det sig under 20 grader i luften hela sommaren (en skön tillflykt vill jag lova ). Men det större karet står ju i söderhall med 26-27 grader i rummet...
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #35
            Ursprungligen postat av danne0301
            Det tror jag absolut. Så länge karet är varmare än rummet, även om det bara är 1 grad, så kyler rummet vattnet vid ytrörelser.
            Dessutom så är ju som alla vet luft i rörelse kallare än stillastående luft.

            Jag har faktiskt inte tänkt på att kolla temperaturen senaste dagarna Det mindre karet står i källaren och där håller det sig under 20 grader i luften hela sommaren (en skön tillflykt vill jag lova ). Men det större karet står ju i söderhall med 26-27 grader i rummet...
            Ledsen men det där att som du skriver 'luft i rörelse kallare än stillastående luft' är en skröna som ovetenskapligt rider på effekten av vindavkylning.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #36
              Okej jag omformulerar mitt påstående, jag håller med om att luften i sig inte blir kallare direkt.
              Om vattenytan på 28 gradigt vatten utsätts för 28 graders rumsteperatur med stillastående luft, så händer ingenting med vattentemperaturen.
              Om du sätter den 28 gradiga luften i rörelse så är det inte längre 28 grader som vattenytan utsätts för. Vattnet kyls då ner.

              För övrigt hade vi idag 26-27 grader inne och 28 i karet som brukar vara 26 :/ Måste kolla upp så inga arter kan fara illa av det innan det blir ännu varmare.
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #37
                Du kan omformulera hur mycket du vill, en specifik temperatur är den samma oavsett om den är i rörelse eller ej, 28° är ALLTID 28°, stillastående eller i full orkan!
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #38
                  Ett tillägg bara, temperatursänkningen beror alltså på avdunstingen och inte på att luft i rörelse skulle vara kallare än stillastående luft, faktum är att det är precis tvärt om, luft i rörelse är varmare än stillastående luft även om detta är marginellt!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #39
                    Effekten när luft i rörelse träffar något blir avkylning.
                    Häng en termometer framför en fläkt så visar den lägre temp än bredvid fläkten.
                    Fysik A i grundskolan experimenterar man med sådant.
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #40
                      Stillastående luft isolerar, luft i rörelse ger bättre väremöverföring. Det verkar åt båda hållen, är luften varmare än det man blåser på så värmer alltså luft i rörelse mer. När det gäller det här med akvariekylning så är det dock inte så mycket den där effekten med värmeöverföring man är ute efter utan snarare avkylning genom avdunstning. Även avdunstningen ökar när luften är i rörelse, fuktig luft vid vattenytan förs bort och torr luft som lättare tar upp vatten förs dit i stället.

                      Värmekapaciteten för vatten är 4.2 kJ / (kg*K). Smältvärmet är 334 kJ/kg, det är alltså oerhört mycket effektivare att kyla med is än med kallvatten. Räknar man på det är det dock avsevärda mängder is det går åt för att få ner ett akvarium med något till storlek i temperatur, det blir svårhanterligt. Helt klart är det dock till viss hjälp att slänga i t ex en flaska med is om temperaturen tenderar att dra iväg.

                      Ångbildningsvärmen i sin tur är 2260 kJ/kg. Det ger alltså avsevärt mycket mer i temperatursänkning att dunsta bort ett kg vatten än att smälta ett kg is. Blir det för varmt så gäller det alltså att underlätta avdunstningen, ett sätt är att blåsa med en fläkt. Än effektivare är att låta ett pumputlopp strila vatten ovanför akvarieytan, avdunstningen kan bli riktigt hög då. Vilket naturligtvis för med sig att man måste fylla på desto oftare.

                      När temperaturen blir för hög så får man ju också se till att i görligaste mån angripa källan till problemet. Vad det handlar om är en balans mellan tillförd och bortförd värme. Tillförsel sker via olika apparater, det går att påverka. Att man ser till att doppvärmaren inte är tillslagen om det blir för varmt bör ju vara givet men om det är ett problem så tyder det på antingen en gammal konstruktion på värmaren eller handhavandefel. Bägge sakerna går att åtgärda.

                      Belysningen ger mycket värme men det är skillnad på hur mycket. Dioder är effektivast, lysrör, MH, och lågenergi ungefär likkvärdiga medan glödlampor är klart värst. Man kan välja effektivare ljuskälla, minska belysningen något och även när det gäller vissa ljuskällor flytta undan drivdonet från akvariet. För många ljuskällor är det drivdonet som ger mest värme, att flytta det skall man dock inte ge sig på utan att veta vad man gör. Det hjälper även att höja ljuskällan en liten bit från akvariet så den blir bättre kyld av luft.

                      Pumpar och annat jox värmer också. När det gäller innerfilter och liknande så går all värme till vattnet, ytterfilter kyls delvis av luft. Genom att välja energisnål och i första hand utvändig utrustning så minskar man värmeproblem.

                      När det gäller bortförsel av värme så är alltså avdunstning viktigt. Väck med täckglaset och se till att luft och vatten blandas effektivt så det dunstar mycket. Strålning och överföring till luft kyler också, man skall alltså ha så öppet som möjligt runt burken, i den mån den inte är kallare än omgivningen, då skall man isolera.

                      Hjälper inte det här så får man ta till kylare. Det finns särskilda akvariekylare men de kostar åtskilligt, om man inte har tur och hittar begagnat. Det man också skall tänka på är att om man placerar en sån kylare bredvid akvariet så blir visserligen akvariet kallare men rummet blir varmare. kyler man rummet med en AC i stället så får man en komfortfördel på köpet.

                      Sen kan ju jag tycka att det här handlar om bagateller. Mitt västkustakvarium vill jag hålla på fjorton grader, då är det där med kylning en helt annan historia.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #41
                        Ursprungligen postat av danne0301
                        Effekten när luft i rörelse träffar något blir avkylning.
                        Häng en termometer framför en fläkt så visar den lägre temp än bredvid fläkten.
                        Fysik A i grundskolan experimenterar man med sådant.
                        Skyll inte på mig att du redan då hade svårt att lyssna!
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...