Nitrit- vad gäller egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • niia
    • March 2010
    • 13

    Nitrit- vad gäller egentligen?

    Ja, har (enligt sticktest) fått högt nitrit och nitrat i karet som är 1 månad gammalt.
    Har läst runt här på zoopet i varenda nitrit-tråd känns det som, och har iaf bestämt mig för att skaffa dropptest istället och skaffa toxivec eller liknande för att få något kraftigare än nitrivec som nu använts flitigt.
    Har bytt 30% första dagen och 50% andra dagen. Haft i full dos nitrivec efter vattenbyten, nitrithalten har halverats men går upp igen efter några timmar (om nu inte stickorna ljuger alltför mycket, men testar jag kranvattnet så visar den noll nitrit/nitrat).
    Fiskarna mår precis som vanligt, thomasi-cikliderna har dessutom lekt mitt under nitritspiken och vaktar sina ägg med STOR intensitet...

    MEN, vad jag undrar är vad som egentligen gäller angående vattenbytena? Vissa säger 5% byten flera gånger om dagen. Andra 50% en gång om agen. Ytterligare andra säger att man ska göra någon slags blandning.

    Så- vad är bäst? Lite och väldigt ofta? Lite mer en gång om dagen? Hur mycket vatten kan man byta och hur ofta utan att det blir "för mycket"?
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    #2
    jag tror nog att 20% byte dagligen (dvs 1gång/dag) är det som de flesta brukar tipsa om, byter du mer kommer det ta mycket längre tid för bakterierna att stabilisera sig.
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Kan bara svara för hur jag gjorde.
      Fick en Nitrit topp , och jag bytte först 50% dag ett, sen 50% dag 3 och till sist ca 30% dag 5 .Och drog ner på matandet under dessa dagar, inte helt men näst intill. Funkade jätte bra för mig och mitt problem försvann.
      Men finns säkert "proffs" här som har andra/bättre råd

      Läste mycket om detta då det hände mig, och kom fram till att jag antagligen matade för mycket. Efter denna händelse minskade jag mitt matande lite och har inte haft några liknande problem sen dess.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Påvisandet av nitrit i akvarievattnet finner man normalt vid uppstart eftersom de bakteriestammar som krävs i en fungerande kvävecykel inte är fullt etablerade, lite förenklat kan man säga att kvävecykelns olika grundstenar består av exkrement från fisk(bajs) som tillsammans med matrester bildar ammonium, en bakterie (nitrosomonas) omvandlar ammonium till nitrit som slukas av en annan bakterie(nitrobact) som ombildar nitriten till nitrat som växter tar upp som näring.

        Du skriver inte vilka värden du får, dessutom skriver du inte med vad och hur mycket du matar, hur stort ditt akvarium är, vilken temperatur eller hur mycket fiskar det finns, vilken sorts filtrering, belysning eller växtlighet, om jag famlar i blindo har jag svårt att leverera om man så säger..

        Ta gärna ett foto på hela akvariet och lägg upp, länkar från siter som photobucket funkar.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • niia
          • March 2010
          • 13

          #5
          Du skriver inte vilka värden du får: Enligt sticktest strax ö. 5 mg NO2/liter, strax ö. 100 mg No3/liter
          dessutom skriver du inte med vad och hur mycket du matar: Sedan nitrittoppen matar vi mycket sparsamt varannan dag med artemia och maltabletter uppdelade i mindre bitar, för att slippa ge så många. Maten går åt KVICKT Innan matade vi varje dag, två gånger om dagen, små portioner.
          hur stort ditt akvarium är: 112 l
          vilken temperatur: 25.5 grader
          hur mycket fiskar det finns: Tre ancistrus, 2 sewellia lineolata, 4 siamesiska algätare, 6 pictusar och 6 thomasiciklider. Just nu sitter där två bovilianska fjärilar också, men de ska få flytta ner i det andra karet. Cikliderna har bara bott där en vecka, de flyttade ner när karet varit igång en månad och visade bra värden. I början bodde där bara 3 pictus och sugmalarna, har fyllt på med fisk i omgångar.
          vilken sorts filtrering: Aquael Fan2+, 450 l/min, filtervolym på knappa litern
          belysning: Kan inte läsa mig till det nu, men det är de två lysrören som hängde med. Aquael 112 liters, inköpt för 5 veckor sedan
          växtlighet: Bra fråga, jag är dålig på växtnamn. Snabbväxande, lätta saker åtminstone, två lite lägre, bredare plantor och ett helt gäng långa stänglar som syns på bilden, som växer flera cm om dagen...

          Förutom det så har vi försökt göra allt enligt boken, men har väl säkert gjort för många nybörjarfel som vi hoppas på att kunna rätta till. Har gjort vattenbyten på 25% en gång i veckan, slamhävt lite lagom, inte tvättat filtret förutom i gammalt akvarievatten, håvat upp ev. mat som blivit över, osv. Har haft i filterstart och sedan easy-life ffm och växtnäring efter varje vattenbyte. Och nitrivec nu, när nitriten steg, varje dag efter vattenbytena....



          Puh, det var nog allt tror jag!

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Lite info om nitritcykeln:
            Checking out...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              Ursprungligen postat av niia
              Ja, har (enligt sticktest) fått högt nitrit och nitrat i karet som är 1 månad gammalt.
              Har läst runt här på zoopet i varenda nitrit-tråd känns det som, och har iaf bestämt mig för att skaffa dropptest istället och skaffa toxivec eller liknande för att få något kraftigare än nitrivec som nu använts flitigt.
              Har bytt 30% första dagen och 50% andra dagen. Haft i full dos nitrivec efter vattenbyten, nitrithalten har halverats men går upp igen efter några timmar (om nu inte stickorna ljuger alltför mycket, men testar jag kranvattnet så visar den noll nitrit/nitrat).
              Fiskarna mår precis som vanligt, thomasi-cikliderna har dessutom lekt mitt under nitritspiken och vaktar sina ägg med STOR intensitet...

              MEN, vad jag undrar är vad som egentligen gäller angående vattenbytena? Vissa säger 5% byten flera gånger om dagen. Andra 50% en gång om agen. Ytterligare andra säger att man ska göra någon slags blandning.

              Så- vad är bäst? Lite och väldigt ofta? Lite mer en gång om dagen? Hur mycket vatten kan man byta och hur ofta utan att det blir "för mycket"?
              Många resonerar som så att oj nu har jag fått nitrit i vattnet, jag byter nästan allt vatten så försvinner ju nitriten , men icke Ett bra sätt att komma till rätta med nitrit och även hur man undviker det finns att läsa om du klickar på akvarievatten under rubriken artiklar
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • niia
                • March 2010
                • 13

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Många resonerar som så att oj nu har jag fått nitrit i vattnet, jag byter nästan allt vatten så försvinner ju nitriten , men icke Ett bra sätt att komma till rätta med nitrit och även hur man undviker det finns att läsa om du klickar på akvarievatten under rubriken artiklar
                Tack, då ska jag läsa där också. Känns som att det enda jag gjort de senaste dagarna är att läsa om nitrit, och jag får olika bud på varje sida.
                Nåja. Fiskarna mår kanon fortfarande iaf. Inte stressade, inte vid ytan och kippar, inte segare än vanligt, matglada som alltid... Alltid nåt!

                Dre: har läst på den cykeln, men jag undrar bara; betyder det att man helt enkelt ska strunta i att värdena går upp eftersom det "följer cykeln", eller ska man göra allt man kan för att motverka nitriten? Eller är det rättså lugnt så länge alla fiskar mår bra? Man vill ju inte vakna upp en morgon utan firrar...

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Kolla om fiskarna andas häftigt(titta på gällocken) om dom gör detta tillsätter du 1 msk salt uppblandat i nån liter akvarievatten, släng stickorna!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • niia
                    • March 2010
                    • 13

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Kolla om fiskarna andas häftigt(titta på gällocken) om dom gör detta tillsätter du 1 msk salt uppblandat i nån liter akvarievatten, släng stickorna!
                    Enda gången de andas häftigt är när de gett varandra lite stryk när de kommit in på varandras revir...
                    Stickorna åker i soppåsen och dropptest inhandlas istället.
                    Men, ska jag fortsätta byta lite vatten? Eller bara hålla koll på värdena? Eller lägga i toxivec eller liknande?...
                    Usch, så förvirrande....

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      En sak som är säker: mata INTE under tiden du har nitrit.

                      Kommentar

                      • Gadriam
                        • March 2010
                        • 2

                        #12
                        Nitrit är inte skoj. Jag kollar inte så noga, men en av mina mollys började bottendansa så jag tog en sticka, och den svor åt mej.
                        Jag slutade mata, nitrivecbombade hårt och bytte 10% om dagen. Det gav klena resultat, men när jag skruvade upp termostaten till 28 grader och släppte upp lite vattenpest till ytan var halten noll på två dagar. Jag har inte läst nånting om att temperaturen ska spela roll, men det är vad jag tror, helt ovetenskapligt. Du har ju några graders marginal, efter vad jag minns om dina arter.

                        Eftersom vi har samma tank och pump antar jag att vi har samma värmare med. Sätt den på 30 ett tag. värt ett försök, eller hur?

                        Kommentar

                        • niia
                          • March 2010
                          • 13

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gadriam
                          Nitrit är inte skoj. Jag kollar inte så noga, men en av mina mollys började bottendansa så jag tog en sticka, och den svor åt mej.
                          Jag slutade mata, nitrivecbombade hårt och bytte 10% om dagen. Det gav klena resultat, men när jag skruvade upp termostaten till 28 grader och släppte upp lite vattenpest till ytan var halten noll på två dagar. Jag har inte läst nånting om att temperaturen ska spela roll, men det är vad jag tror, helt ovetenskapligt. Du har ju några graders marginal, efter vad jag minns om dina arter.

                          Eftersom vi har samma tank och pump antar jag att vi har samma värmare med. Sätt den på 30 ett tag. värt ett försök, eller hur?

                          Smart idé, tack!

                          Nitriten i det karet är faktiskt snart på noll nu, och numera kollar jag med dropptest. Kampfiskens kar på 32 liter fick också nitritspik, men helt enligt "planen", och även där är det numera noll.

                          Däremot 80-liters karet med platys och guppies är nitritigt nu, men jag antar att det också är inkörningsperioden. Alla fiskar mår bra, har höjt tempen en grad om dagen, byter lite vatten och häller i diverse filterbakterier så hoppas jag på att det ska ordna sig i det också, och då har vi ju faktiskt tre färdig-inkörda kar... det känns skönt, det börjar bli stabilitet i husdjurens badkar!
                          Har också fyllt på med MYCKET växter, både snyggt och bra. När allt är perfekt och allt växt till sig så ska jag leka fotograf...

                          TACK för alla svar, det känns inte fullt så förvirrande längre!
                          Senast redigerad av niia; 23 March 2010, 20:39.

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            #14
                            Av ren nyfikenhet, du har inte testat med stickor samtidigt som droppar för att se hur mycket stickorna felar?
                            (eftersom alla alltid överallt hela tiden säger att stickor borde försvinna från marknaden, typ)
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              MEN, vad jag undrar är vad som egentligen gäller angående vattenbytena? Vissa säger 5% byten flera gånger om dagen. Andra 50% en gång om agen. Ytterligare andra säger att man ska göra någon slags blandning.
                              Om du byter med gammalt vatten (dvs vatten från ett stabilt akvarium som varit igång en tid) kan man göra större vattenbyten.

                              Däremot så kan det bli en ännu högre nitrithalt om man byter mycket färskvatten. Vet inte varför det är så och ibland kan det även funka att byta med färskvatten.

                              Har du läst Zoopets vattenartikel där det tas upp hur man blir av med nitrit http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=73
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...