NITRITET FÖRSVINNER INTE?! Fiskarna dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    NITRITET FÖRSVINNER INTE?! Fiskarna dör!

    Tjenare, slängde upp en tråd för 2-3 veckor sedan ang nitrit i akvariumet. (FÖR ER SOM INTE ORKAR LÄSA ALLT. SÅ LÄS DET BLÅA LÄNGST NER)

    Då låg jag på ~0.4 mg/L nitrit, enligt skal mätaren så verkade allt rätt lungt.
    Enligt kommentarer i tidigare trådar rörde det sig om övergödning, så jag startade med 20-30% vatten byten dagligen i 1 veckas period.
    Gick ner som attans med gödningen, och gav dom istället för 2-3 hyffsat stora potioner.. 4-5 halva sådanna, så jag verkligen såg att det inte var något annat än de minsta partiklarna som rammlade ner till botten!

    Efter 1 veckas tid gjorde jag ett nytt test, var väldigt säker på att jag skulle se en förbättring, vilket jag gjorde jag var nu på en stabiliserad nivå..

    Fortsatte med dessa små små portioner, och fiskarna mådde bra..
    Men sim sala bim!

    Fiskarna började beete sig konstigt.. Nytt nitrat test.. WOW!
    över 3ml/L, detta var då det högsta man kunde ha på skalan och det stod!
    Gör 20%-40% Vattenbyten FLER än 1 gång per dag..

    Gjorde detta under en 4 dagar period bytte 20% vatten 3-4 ggr per dag ~80% vatten per dag totalt.

    Tillsatte lite easy life brednings medel..

    Somnade gott, och vaknade nästa dag med ett döds fall.
    En fisk som varit ljus med mörka fläckar var KRIT VIT och hel vita ögon.
    Spolade ner denna i toaletten och gjorde nytt nitat test..
    Ingen förändrig i vattnet?
    Antod inte att nitratet skulle vara borta på bara 4 dagar.. Men färgen på nitrat testet visade "precis" det samma som innan..

    En stor städning inleddes..
    All inredning ut! Vilket ledde till att jag hittade en till död fisk.. En liten rackare som för det mesta låg och tryckte bland stenar och inte syntes till så mycket. Där av inte tänkt på att han inte setts till under dagen, även han spolades!
    Slamm sög botten NOGGRANT.. (slamma tills jag hade 30% vatten kvar i akvariumet).. Botten var stil ren!

    Inredningen lades i vatten som kokats upp till 90-100*C.
    Växternas blad skrapades lite lätt med ett rakblad..

    Nu råder inga tvivel om att det är dåligt städat..
    Fyllde på med nytt vatten, placera om inredningen..
    Matade inte på ~14 timmar..
    Nytt test..
    Fortf cirka 3-3,3 Ml/L

    Så efter att inte sett någon förändring utan bara försämring har jag dragit slutsatsen till att det inte är gödningen.. utan?

    Jaa.. Det är de jag söker svar på, googlade lite på vad som frigör nitrit i ett akvarium.. Men utan resultat då man får upp 200 länkar om folk som skriver att dom fått nitrit..

    Vad är det som ger mig dessa mängder nitrit?
    Varför försvinner det inte?

    Har givetvis rengjort pumpen med.. Glömde skriva det under städnings momentet..


    Då jag är helt paff på idér så skall jag ge er en kort lista över vad som händer runt om akvariumet, och i akvariumet en vanlig dag..
    För att förhoppnings vis någon ska märka problem.

    Saker som sker runt omkring akvariumet!
    Akvariumet tänds 12:00
    Gödning 1 - Mellan 13 och 14:00
    Vatten byte görs - 16:00 (varje dag nu det senaste därför detta står med).
    Kallt vatten tillförs direkt efter ur tappning av 20-30%.
    18:00 - Vatten tempratur kontrolleras, om för kallt doppvärmare slås på.
    Gödning 2 - Mellan 18-19:00
    Tempratur kontroll var 3 timme.
    Gödning 3 - Lite portion (som en natt macka ) + 1 liten mal tablett till min chokladmal.
    Släcking 23:00

    Runt om akvariumet sker inte så mycket.
    Akvariumet står mot en vägg, med en balkong dörr på andra sidan som ofta öppnas och stängs.
    Runt om springer 2 små hundar.
    Runt om röks det ett par ciggareter, dock med väl vädring i hemmet.



    En annan märkbar punkt är att mina yngel.. Som nu är 3-5 veckor gammla och 3-4 cm stora inte alls har förändrat betende, dom verkar må bäst?

    Fiskarna i akvariumet är;
    2 Svarthajar
    1 Gibbi
    1 Choklad mal
    4 Pansarmalar
    2 Zebra ciklider
    1 (blå Munruvare)
    1 (Leopard färgad och mönstrad ciklid)
    1 (tiger färgad och mönstrad ciklid)
    Minns ej namn utav kasst namn-minne, men har naturligt vis pluggat om fiskarna innan nedsläpp.

    Och skrev inte denna långa tråd för att få synpunkter på vilken konstig blanding med fisk, eller vilket dåligt minne jag har.
    Utan för att lösa nitrit problemet.

    ALLA som har haft nitrit problem, eller har kunnskap om det.
    Skriv precis vad ni tycker och tänker ang nitrit problemet!


    (Det blåa)
    Problemet är alltså att jag har nitrit i vattnet, och det förvärras fasten dagliga vatten byten, stor städningar, pump rengörningar, och extremt lite gödning.. Vad är det för fel?

    Tack för mig!
    MVH
    Andreas
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Man ska inte städa, rengöra filternaterial eller byta vatten varje dag. Där har du det största problemet.

    Gör du tex rent filtermaterial varje dag, då hinner inte nyttobakterierna sätta sej i filtret och börja verka. Vattenvärdena blir ostabila, därav kommer nitriten, och evt andra problem som du skulle kunna få i karet. mata sparsamt några dagar, byt inget vatten och kör inte ner någon gödning i karet. det är mitt råd.

    Hur länge har karet varit igång, och hur stort är det?
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Undrar om han inte menar matning med gödning. Skippa att mata fiskarna flera dagar och bara lite en gång om dagen ett tag.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        1) han städar för mycket
        2) han byter vatten för ofta
        3) han har för mycket fisk i karet (i uppstartsskedet iaf)


        sluta städa, byt mindre vatten varje dag (20-30%), tillsätt nitrivec eller liknande,
        mata inte på flera dagar, mata sedan i 1-2 veckor varannan dag...liiiite....

        om möjligt, minska på fiskbeståndet.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Undrar om han inte menar matning med gödning. Skippa att mata fiskarna flera dagar och bara lite en gång om dagen ett tag.
          Gödning är för mej att man slänger i gödningsmedel för växterna, men jag tror du har rätt i att det är lika med matning här...

          Nåja, mata väldigt sparsamt, eller inte alls i 3-4 dagar. Sluta städa akvariumet var och varannan dag.
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Tillsätt salt som skydd under tiden! en matsked per 100 L blir bra...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              En liten undran bara - du skriver att du har nitritproblem, men sen skriver du att du har en hög nitrat-halt?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • exight
                • July 2009
                • 167

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                En liten undran bara - du skriver att du har nitritproblem, men sen skriver du att du har en hög nitrat-halt?
                Hehe, japp kjell.. Blev lite fel.. menar nitrit, lite trött i bollen =)



                ciklidtok;
                Byter/rengör inte filtret i pumpen så ofta, menade på att jag rengjorde det under städningen.

                Karet är litet.. 150 L
                Och jag vet att alla dessa fiskar behöver större, köpte detta tillfälligt att starta upp bäbisarna i köpte de minsta utav varje sort.. Skall köpa större inom kort

                Akvariumet har varit uppe i 2 månader

                eriahl;
                Fel av mig, menar givetvis mata, när jag skrev göda!

                Kensa;
                1) Städar för ofta? Nämnde 1 städning under hela denna månads historia?
                2) Vatten byterna gör jag eftersom nitrat testets bruksanvisning rådde mig, med tanke på den höga nitrit halten.
                3) Tycker inte alls det är så mycket fisk, kanske skulle nämnt att jag inte köpte alla på en gång, och att jag hade karet redan 1 månad innan "historian börjar". Alla fiskar är dessutom små, 2 fullvuxna.

                Nitrivec tänkte jag med köpa, men dom hade inte inne det i affären så han slängde på mig ett nitrit test och sa att jag inte skulle behöva lägga pengar på nitrit, och menade på att det räckte med vatten byten.

                Ciklidtok(igen);
                Städar inte var och varannan dag, utan menar på att jag byter X antal liter vatten per dag.
                "städning" för mig är, slamm osv det har skett 3 ggr på 2 månader.

                Xul;
                Detta är ett speciellt akvarie salt vad jag förstår :P
                Men är det verkligen nödvändigt i detta fall?
                Är lite ekonomiskt beroende, så lägger helst inte pengar på salt i onödan.
                Senast redigerad av exight; 25 September 2009, 09:58.
                Tidigare: 120L Malawi
                Tidigare: 275L Mix
                Tidigare: 540L Mix
                Nu: 275L Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • uncleban
                  • March 2008
                  • 69

                  #9
                  Salt kostar inte speciellt mycket, ta vanlig bordssalt utan jod. Jag rengör inte mitt kar om det inte är ett måste, kanske en gång var tredje månad och då slamsugning bara. Filtrena ska du inte rengöra om inte flödet minskat väldigt mycket.

                  Alla bakterier som skapas i karet är viktiga, varje gång du städar det försvinner dessa och då rubbar du balansen i akvariet. Vattenbyten ska göras, oftast 1 gång i veckan och runt 20-30% vatten.

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Ditt störtsta problem som egentligen orsakar obalansen och nitriten är det faktum att du rengör pumpen ungefär en gång per månad, du bör inte rengöra pumpen föränn du märker av att flödet minskar, när det gör det tar du en hink med akvarievatten, stoppar ner filtermediat i vattnet och kramar ur det lite lätt bara för att bli av med den värsta skiten, ingen grundlig rengöring och ALDRIG med varmvatten, då tar du död på alla filterbakterier och akvariet är totalt omstartat.

                    Har du verkligen läst på här på zoopet om akvarieuppstart och skötsel?

                    Vet inte hur stort kar du har men med tanke på att det nu är nyuppstartat så är det för mycket fisk för iprincip vilket kar som hellst i uppstartsprocessen, skulle rekommendera dig att göra dig av med en del av dem iaf fram till att filtret gått orört i MINST en månad, sen kan du sakta men säkert öka fiskbeståndet igen men kom ihåg, rengör du filtret är du tillbaka på ruta ett igen... Sen skadar det inte att skaffa sig ett filter som är överdimentionerat för akvariet, har du ett 200l kar kan du ha ett filter dimentionerat för 300-400l osv. sålänge du inte få för stark cirkulation i karet.

                    När du märker att du har nitrit i ett kar bör du sluta mata omedelbart! Och mata inte igen på ett antal dagar, de flesta fiskar klarar lätt en svältperiod på en vecka.

                    Hoppas detta kan ge dig några tankar iaf
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • Ouscazz

                      • February 2009
                      • 910

                      #11
                      Du har för mycket fisk i karet, PUNKT!
                      En gibbi i ett 150L är en gibbi för mycket, börja med att sälja den. Gibbi är en av de värsta skitgrisar som finns.

                      Om du har så mycket nitirit i karet att fiskarna dör måste du byta ca: 40-50% vatten två gånger per dag i ett par dagar och sedan en gång/dag ett par dagar till. Salt kan hjälpa fiskarna tillfälligt, men bara tillfälligt. Tillsätt stora mängder Nitrivec enligt Seras rekommendationer vid varje vattenbyte. Låt filtret vara.
                      www.diskusforum.se
                      www.loricariidae.se

                      Kommentar

                      • Grothras
                        • July 2009
                        • 401

                        #12
                        Du matar för mycket. Mata EN gång var tredje dag och gör precis som jag gjorde i min tråd så kommer du inte ha några nitritproblem om en vecka. Skaffa ett test för att kolla hårdheten(KH) av dit vatten också.

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Det första man gör vid uppmätt nitrit är att sätta till lite bordsalt - ca en msk per 100 liter som någon skrev ovan. Nästa åtgärd (också obligatorisk) är att stoppa matningen (helt!). Det är när det ammonium som dina fiskar utsöndrar genom gälarna bryts ner som ditt nitritproblem uppstår. Ingen matning - ingen ammoniumproduktion. Nitriten uppstår eftersom det blir ett hack i nedbrytningskedjan -> ammonium/ammoniak -> nitrit -> nitrat. Ganska modern forskning pekar mot att just innehållet av ammonium i vattnet orsakar inhibitering av de bakterier som gör omvandlingen nitrit - nitrat. Detta innebär att just steget ammonium -> nitrit måste ske snabbt - annars blir det nitrit eftersom det efterföljande nitrit -> nitrat stoppas upp. Att se till att det sker snabbt gör man genom att se till att det dels finns denna typ av bakterier i dina filter, dels på att man skapar bra förutsättningar för dem. Vid en uppstart är det bra att tillföra bakterier varje dag - det kan ske genom kommersiella preparat som nitrivec - genom att göra egen bakterielösning eller att krama ur ett redan igånkört filter (från ett annat kar) lite försiktigt varje dag i det nystartade. Under denna tid bör man mata "extremt" lite, dvs högst en gång i taget och bara var annan till var tredje dag. Mängden skall vara liten också. Ta så mycket som du tycker är lite och halvera mängden därefter så brukar det bli bra. Du skall då också bara ha ett fåtal fiskar i karet. Att skapa bra förutsättningar för dessa speciella bakterier gör du genom att du har ett filter med bra genomströmning och utloppet riktat mot ytan så du får bra syresättning av ditt vatten. Dessutom skall du se till att mäta KH och det skall vara ca 4 och över. Ditt pH kommer då att hamna någonstans på 7,5 och lite över men det är inga bekymmer.

                          Om du skall göra vattenbyte eller inte är en fråga om fisken ser ut att må dåligt och om det är akut dödshot över dem. Då skall du enligt min erfarenhet göra vattenbyte men annars så gör jag det inte. Det viktigaste vid nitrit anser jag är salttillsatsen - ta vanligt bordsalt (med eller utan jod). Denna gör att fiskarnas upptag av nitrit stoppas och därför skadas de inte.

                          Sök på nitrit i detta forum och be att få trådarna så kommer du att få så mycket information om detta som bara är möjligt. Ovanstående är nog det femtielfte inlägget jag gjort i frågan - alla med samma innebörd.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • snagge
                            • September 2009
                            • 101

                            #14
                            Lasse: You're the man!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...