Nitritnivåerna ligger tokhögt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    Nitritnivåerna ligger tokhögt!

    Ja nu är det så att jag fått min första nitritspik ca 1 månad efter uppstart av mitt akvarium. Har nu bytt nära 50% av vattnet på både måndagen och tisdagen men fortfarande går det upp till runt 0,6mg eller ännu högre. Igår gav jag dem ca 4 flingor mat bara för att de skulle få något vilket de inte fick på måndagen och inte får idag. Och idag ligger det ännu en gång på samma höga nivå!

    Jag har hyffsat mycket växter som alla växer bra och inga växter som ligger och ruttnar. Inga fiskar som ligger och ruttnar, fick ta ut den första döda fisken idag en svagare cory panda. Bördan för filtret asom är ett tetratec ex1200 är:

    20st Glödbandstetror
    5 st sebrafiskar (Danio rerio eller vad de nu hette),
    ca 10 guppy endlers,
    4 ancistrus i blandade storlekar
    4(nu 3) corydoras panda.
    1 kampfisk

    Hur löser jag detta? bara fortsätta byta 50% tills det är bra? Fiskarna ser ut att må bra ut och trivs som fisken i vattnet! :P Inte för att det är så mycket jobb med att byta vatten då jag köra med slangar men det är väldigt irriterande att det inte blir bra. Vad ska jag göra? har i en del Easylife FFM efter varje vattenbyte också.
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #2
    Hur stort är akvariet?
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • Grothras
      • July 2009
      • 401

      #3
      oj att jag lyckades missa det viktigaste av allt. 325 liter.

      Kommentar

      • 96 tubo
        • November 2008
        • 238

        #4
        häll i salt med.. blanda upp i vatten och häl i 1dl/100 liter vatten.. de minskar skadan från nitriten

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #5
          har nu gjort ett nytt vattenbyte på nästan 60% och nu ligger då nitritnivåerna på ca 0.2. Får hoppas att det inte ökar igen.

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Tokmycket fisk direkt = tokmycket nitrit. Tål att tänkas på hoppas det löser sig för dig.

            Kommentar

            • Grothras
              • July 2009
              • 401

              #7
              Började inte med så mycket. Första tiden hade jag bara Sebrafisk och anicstrus. Resten kom i efter hand och glödbandstetrorna och cory pandorna kom i för 1,5 vecka sedan tyckte det borde varit lugnt då men det var det tydligen inte.

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Det tar väl ca en månad för nitrifikationen att komma igång.

                MVH Johan.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #9
                  Tillsätt 1msk salt per hundra liter vatten! Precis som johanski sa så tar det ca1månad för karet att cycla färdigt men har du bytt mycket vatten under inkörningstiden så förlängs uppstarten...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Sork88
                    • July 2009
                    • 3

                    #10
                    Hej förlåt att jag lånar tråden lite men har samma problem. Men är det bara vatten byten som gäller när det händer så här eller finns det nått annat man kan göra?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sork88
                      Hej förlåt att jag lånar tråden lite men har samma problem. Men är det bara vatten byten som gäller när det händer så här eller finns det nått annat man kan göra?
                      Man ska se vattenbyte som sista utväg! först och främst ska man tillsätta nitrivec eller annan bakteriekultur varje dag i 2-3 veckor eller krama ur en filterpatron från ett fungerande filter (om man har det) och för att skydda fisken från nitritskador så kan man tillsätta salt! Och givetvis stoppa matningen!!!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Så länge du kan läsa nitritnivåer före matning så skall du inte mata. fisken klarar en vecka om de är i hygglig kondition. Kolla KH - skall ligga på minst 4. Är det lägre så inverkar det negativt på nitrifikationen. Jag föredrar att inte byta vatten i sådana här lägen om inte fisken är hotad till livet. Gör som 96 Turbo skrev - blanda in salt och du behöver inte ta så mycket som han skrev om du är rädd om växterna - för att minska skador från nitrit så räcker en dryg matsked per hundra liter. 96 Turbos rekommendation är iofs bra eftersom en sådan koncentration underlättar för fisken om den är stressad. Ta det lugnt bara - inga panikåtgärder - är saltet i så är det ganska lugnt vad gäller skadeverkan.

                        MVH Lasse

                        PS

                        Vad långsam man blivit Jag han inte skriva ner detta korta inlägg innan du hade en hel drös med inlägg
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Grothras
                          • July 2009
                          • 401

                          #13
                          okej. fortsätter med att trycka i Easylife FFM så länge och drar i lite salt. Är Nitrivec bättre än Easylife FFM? KH halten har legat på 4 när jag kollat tidigare men jag drar ett till test av det nu. Bra sätt att höja KH halten annars?

                          Kommentar

                          • Grothras
                            • July 2009
                            • 401

                            #14
                            Den ligger fortfarande på 4 GH är det samma som KH? För jag har JBL GH Test set. Bytte inte heller något vatten under de 2 första veckorna sen bytte jag ca 25% vatten en gång. 4e veckan bytte jag ca 30% nu är jag inne på 5e och det krånglar

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Nej - det är fel test - den visar totalhårdheten och det är karbonathårdheten som säger vilken alkalinitet du har. Du bor i Göteborg och har göteborgsvatten så jag tror att ditt KH ligger kring 2. Skaffa en sån test i morgon. Ligger du för lågt så kan du höja genom att tillsätta lite bikarbonat efter ett vattenbyte. Börja med en halv matsked per 100 liter. Mät KH nästa dag. Fortfarande för lågt så kan du sätta till lite mer (utan vattenbyte då) - mät KH dagen efter igen, osv. Att du har ett bra KH är nödvändigt för nitrifikationen.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...