håller glasen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #46
    Ursprungligen postat av ciklidcollector
    Vet inte om det är sant men det finns olika typer av glas.
    Mellan ting mellan float och härdat.
    Högre styrka och hållbarhet.
    Sen undrade jag lite om någon vet vilken typ av glas som finns i skyltfönster?

    De jag sett där man sulat in en tre stora gatstenar håller fortfarande utan att ens splittras.
    Trots att det är längre sprickor.
    Glas är glas och innehåller samma komponenter sedan kan det behandlas på olika sätt vilket gör att man får härdat-, laminerat eller pansarglas.

    För mycket stora akvarier är det relativt vanligt med laminerat glas efterom det innebär att man limmar ihop flera glasrutor med en plastfilm. Det är i sig inte starkare men spricker det så rinner inte vattnet ut ur akvariet.
    Pansarglas är egentligen samma slag som laminerat glas fast med lite annorlunda plastfilm.

    Härdat glas är extremt ovanligt i akvarier, även om jag har haft också några sådana under årens lopp
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #47
      Ursprungligen postat av ciklidcollector
      Sen undrade jag lite om någon vet vilken typ av glas som finns i skyltfönster?

      De jag sett där man sulat in en tre stora gatstenar håller fortfarande utan att ens splittras.
      Trots att det är längre sprickor.
      Att tro är att inte veta, så nu vet du det..

      Precis som Kjell skriver finns olika typer av konstruktionsglas, en typ består av ett yttre skikt härdglas laminerat med ett innerskikt av float, upphängd i en flexibel kassett som absorberar stora rörelser kan detta glas göras i enorma dimensioner.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #48
        Så om man ska bygga ett stort akvarium framöver så kan man kosta på sig ett sådant skyltfönster glas?

        Anledningen till varför jag frågade var att rydsglas som bytte dessa skyltglas sa att de kunde kapa bort de delar som var sönder o sen slipa för att få bort alla repor.
        Funkar vanligt silikon avsätt för akvarium till den typen av glas?
        Typ parasilico eller liknande?
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #49
          Skulle inte rekommendera ett sådant glas till ett akvarium, speciellt inte med tanke på de priser dessa glas ligger på.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • oskarwallin
            • February 2008
            • 1080

            #50
            Behöver expert hjälp med detta..... har tittat på ett helglas Terarrium som har 12 mm glas... tänkte använda det som Akvarium i framtiden...
            Dock så är det 116 cm högt och 152cm brett 60 djupt... Känns som att 12 mm är för svagt vad säger ni? och skulle det vara värt att köpa det ifall man Ska kanske Lägga det ner och ta bort framrutan och limma fast en Ny ruta På "toppen" så det blir 60 högt... 152 brett och 116 djupt? kostar bara 700 kr
            60,58 liter
            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #51
              Ja 12 mm är för tunt jag har 15 mm till mitt akvarium som är 85 cm högt (i praktiken är dock vattenpelaren bara 80 cm) och det är precis på gränsen för vad som är accpetabelt för 15.
              12 mm har jag använt i 75 cm höga akvarier (vattenpelaren är då 70 cm) och detta ligger också precis på gränsen.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #52
                Då passar jag också på att fråga, när det verkar vara bra med svar här.

                Jag har varit tvungen att ta bort en.. glasbit på kortsidan för att kunna sätta dit ytterfiltret på mitt 350L som är 61cm högt. Tror ni det är okej, eller kommer det tillslut att braka ihop? Bild nedan.

                Jag har förövrigt bara fyllt karet med ca 53-54 cm vatten. Glastjockleken är typ 9mm.

                MVH Johan
                Bifogade filer

                Kommentar

                • oskarwallin
                  • February 2008
                  • 1080

                  #53
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ja 12 mm är för tunt jag har 15 mm till mitt akvarium som är 85 cm högt (i praktiken är dock vattenpelaren bara 80 cm) och det är precis på gränsen för vad som är accpetabelt för 15.
                  12 mm har jag använt i 75 cm höga akvarier (vattenpelaren är då 70 cm) och detta ligger också precis på gränsen.
                  jo det var de jag Trodde, Men Då kanske man ska limma Så att man Får ett mindre högt alltså 60cm högt och Jätte djupt 116cm Djup Mmmmmmm.
                  hur funkar det med att Limma på en till glasskiva? tror ni att det blir problem med de gammla limmningarna?
                  60,58 liter
                  **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                  *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                  Kommentar

                  • proOve
                    • August 2007
                    • 139

                    #54
                    Jag har en fråga på samma område. Har ett terrarium med måtten 60x60x100cm där underskivan och över skivan är 6mm men sidorna och bakre glasskivan bara 4mm tjocka..

                    för det första.. är det inte lite klent byggt med 4mm i ett terrarium på en meter högt?
                    för det andra .. håller 3mm skivorna för en ~20-24cm hög akvariedel?
                    Senast redigerad av proOve; 03 August 2009, 10:20.

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #55
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Skulle inte rekommendera ett sådant glas till ett akvarium, speciellt inte med tanke på de priser dessa glas ligger på.
                      men om en glasmästare som plockat ur ett trasig skyltfönster säljer det i delar kanske det blir löjligt billigt, en del glasmästare är snälla

                      Kommentar

                      Arbetssätt...