håller glasen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HooFNaueR
    • November 2007
    • 142

    håller glasen?

    Tjenare !

    jo, ja har fått tag i ett akvarium/terrarium ja tycker är skit coolt de är ca 175L och har måtten L=80 H=55 D=40 Detta akvarium/terrarium har 6-7mm tjockt glas utgå från 6mm för att vara på den säkra sidan, håller detta akvariumet att fylla med vatten? Ägaren innan hade de som ett terrarium,Akvariumet/ terrariumet har en fin stål ram ( chromad ) och ser bra ut fast ändå lite hemmagjort ut ja har lite svårt att bestämma om de är hemmagjort eller affärs-gjort. De ja undrar är helt änkelt om akvariumet/terrariumet tål att fyllas me vatten..

    Tack på förhand

    // Dennis
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    #2
    Jag vet faktiskt inte! På www.arosglas.se så rekomenderar dom 8 mm glas till akvarium som är 60 cm höga! Det är ju höjden på akvariumet som bestämmer tjockleken på glaset!
    Men enligt:

    så räcker de med 6-7mm.

    Kommentar

    • HooFNaueR
      • November 2007
      • 142

      #3
      Jo ja vet, men eftersson de är 55 högt och har 6 mm tror ja, de är lite svårt att mäta men inte mindre än 6 mm iaf, men om man inte får ngt direkt svar så finns de väl bara 1 sätt att ta reda på de, tästa.

      Tack för svaret

      Kommentar

      • jocks
        • March 2008
        • 210

        #4
        Det räcker nog! sålänge silikonet är schysst

        Kommentar

        • HooFNaueR
          • November 2007
          • 142

          #5
          man kan ju hoppas... :P , ska silicona om de för de är knappt nåra silicon kanter i akvariumet kvar :P

          Kommentar

          • Barr
            • July 2004
            • 194

            #6
            Limma dit ett stag för säkerhetsskull om du är osäker.

            Kommentar

            • ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

              #7
              Längs gående stag av glas 6mm 80*4 både fram och bak borde fungera.

              Jag har ett hemma gjort akvarium med måtten 79*50*50 med 6mm och det satte jag stag på.
              Fungerar klockrent.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

              Kommentar

              • HooFNaueR
                • November 2007
                • 142

                #8
                tjenare, jo de där me stag, ja forstår inte riktigt :$, hur menar ni att man ska sätta stagen?

                Tack för svar

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  jag har ett hemmabyggt akvarie på ca 55cm i höjd och 5,5mm laminatglas, håller bra men det är ett kubformat akvarie med lister så till ditt vore ett tvärstag nog en bra ide om det inte är tjockare glas

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    55 cm högt akvarium - absolut min 8 mm, men gärna 10 mm
                    Men visst har man tur kan även ett 6 mm hålla - tänk dock på att dina försäkringar knappast kommer att gälla om det går sönder och vattenskador kan kosta åtskilliga tiotusentals kronor
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 April 2008, 10:56.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      De längsgående stagen monterar du vågrätt i överkant på akvariets insida för att styva upp knäcklasten, tvärstaget limmar du fast på undersidan av bakstyckets och frontglasets längdstag så att det delar av akvariet på mitten precis som på samma sätt som ett traditionelt 720 helglas är uppbyggt.

                      Men i övrigt så hänvisar jag till Kjell, även om du gör dylika förstärkningar så skulle jag råda dig att maximalt fylla karet med 45cm vatten.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

                        #12
                        Måste bara flika in en dum fråga, om man har ett ramakvarium, hur mäter man tjockleken på glaset? Ramen är ju i vägen.

                        Kommentar

                        • Galne-Gurra
                          • April 2008
                          • 1080

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          55 cm högt akvarium - absolut min 8 mm, men gärna 10 mm
                          Men visst har man tur kan även ett 6 mm hålla - tänk dock på att dina försäkringar knappast kommer att gälla om det går sönder och vattenskador kan kosta åtskilliga tiotusentals kronor
                          Så här står det i mina försäkringspapper"Vår hemförsäkring innehåller försäkringsskydd för vattenskador vid läckage ur akvarium. Försäkringen ersätter inte fiskarna. Hemförsäkringen innehåller också försäkringsskydd för skador på akvarium. Om du själv råkar orsaka en skada på ditt akvarium, bör du ha tecknat tilläggsförsäkringen"
                          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Då mäter du genom att använda dig av em mätsticka(tumstock) och våra två vanligaste räknesätt, plus och minus.
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                              Så här står det i mina försäkringspapper"Vår hemförsäkring innehåller försäkringsskydd för vattenskador vid läckage ur akvarium. Försäkringen ersätter inte fiskarna. Hemförsäkringen innehåller också försäkringsskydd för skador på akvarium. Om du själv råkar orsaka en skada på ditt akvarium, bör du ha tecknat tilläggsförsäkringen"
                              Sedan finns det alltid finstilt också
                              Är akvariet inköpt nytt i en affär brukar det sällan vara problem, är det däremot ett hemmabygge så brukar det kollas om det är proffesionellt limmat. Är det för tunt glas enligt alla tabeller så är det knappast proffsigt gjort.
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 April 2008, 21:37.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...