håller glasen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Salta Katten
    Måste bara flika in en dum fråga, om man har ett ramakvarium, hur mäter man tjockleken på glaset? Ramen är ju i vägen.
    Det brukar funka rätt bra genom att man håller en låga relativt nära glaset och sedan mäter avståndet mellan de 2 lågor man då ser avspegla sig i rutan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det brukar funka rätt bra genom att man håller en låga relativt nära glaset och sedan mäter avståndet mellan de 2 lågor man då ser avspegla sig i rutan.
      Det där måste jag ju bara prova. Tur att frugan hade sönder ett av glasen på min kub, då har jag möjlighet att testa innan jag sätter dit ett nytt.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det brukar funka rätt bra genom att man håller en låga relativt nära glaset och sedan mäter avståndet mellan de 2 lågor man då ser avspegla sig i rutan.
        Aha, fräckt! Det måste jag testa. Har ingen aning om hur tjocka glas jag har... Mycket praktiskare än att slå sönder glaset och mäta kanten på bitarna!

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Ursprungligen postat av Salta Katten
          Måste bara flika in en dum fråga, om man har ett ramakvarium, hur mäter man tjockleken på glaset? Ramen är ju i vägen.
          vill du kunna mäta exakt så tar du ett skjutmått och ett par klossar som är breda nog för att du ska kunna få skjutmåttet över ramen, sen är det bara att räkna bort klossarnas tjocklek

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #20
            Du kan ju bygga en träram runt hela akvariet.
            dvs som ett skåp där du kapslat in akvariet.
            Sen limmar du dit en ram på framrutan i lagom storlek.
            Det kommer nog fungera som ett ramakvarium och bör hålla.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • HooFNaueR
              • November 2007
              • 142

              #21
              så ja bör inte andvända karet, om inte fyllt till 45 cm?..

              Kommentar

              • ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

                #22
                Jag tror du kan använda karet.
                Sätt dit stag som beskrivits bara.
                Bör funka om du inte är ovarsam.
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • HooFNaueR
                  • November 2007
                  • 142

                  #23
                  Hej, jo hade tänkt ha de till odlingskar isf, känner att ja inte vill riskera de... 175 liter är några hinkar!.. men ska ha de till odling i ett lite mer vattenvänligt rum... får la tästa de utomhus först... :P

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #24
                    Släng i en trädgårdsslang och filma när du fyller det..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #25

                      Nja, stagen bör fixa biffen.
                      Verkar som att Gaffel är eld och lågor för att se ett akvarium läcka
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av ciklidcollector

                        Nja, stagen bör fixa biffen.
                        Verkar som att Gaffel är eld och lågor för att se ett akvarium läcka
                        Löjligt inlägg. Alla tabeller där man räknat ut hållfastheten för glas visar på att glaset är för tunt med en så hög vattenpelare.
                        Visst kan det hålla under en tid, men har man ett akvarium med så tunt glas så gäller som jag skrev ovan inga försäkringar.

                        Är du ciklidcollector beredd att ersätta HooFNauer för de vattenskador (kan bli sexsiffriga belopp) han kan drabbas av om han följer ditt råd.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • ciklidcollector
                          • April 2008
                          • 1111

                          #27
                          Men du kjell.
                          Asså mitt håller och har gjort det några år nu.
                          Inga läckage där.
                          Då det gäller försäkringen så räckte det att man satten en ram runt typ av trä eller aluminium.
                          Men fylla utomhus är ju en smart idé- jag sa ju inte att han skulle fylla inomhus direkt.
                          Sa ju bara att stagen fixar biffen med hållbarheten.
                          Så att den ökar drastiskt, är ju väldigt vanligt att om glasen får börja bågna vid fyllning så kommer karet läcka snart.
                          -=Amatörbiologen=-
                          Amerikanska Ciklider

                          Kommentar

                          • ciklidcollector
                            • April 2008
                            • 1111

                            #28
                            Jag hade ett akvarium byggt med 6mm 150*50*50.
                            Hade stag både ner till och uppetill samt att bakrutan stod mot plyfa skiva.
                            Det höll i cirka 6år innan jag tog isär det och använda glasen till balkongen.
                            jag kan inte direkt påstå att jag var varsam vid handhavandet.
                            -=Amatörbiologen=-
                            Amerikanska Ciklider

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av ciklidcollector
                              Men du kjell.
                              Asså mitt håller och har gjort det några år nu.
                              Inga läckage där.
                              Då det gäller försäkringen så räckte det att man satten en ram runt typ av trä eller aluminium.
                              Men fylla utomhus är ju en smart idé- jag sa ju inte att han skulle fylla inomhus direkt.
                              Sa ju bara att stagen fixar biffen med hållbarheten.
                              Så att den ökar drastiskt, är ju väldigt vanligt att om glasen får börja bågna vid fyllning så kommer karet läcka snart.
                              1/ Bara för att du hade ren tur så innebär inte det alla andra också har det.
                              2/ en ram som man sätter ditt själv fyller enbart en estetisk funktion.
                              3/ Fylla akvariet utomhus???? Då fryser det sönder på vintern.
                              4/ Stag är en förutsättning för alla större akvarier - både stag och glastjocklek är viktigt. Bägge sakerna är nödvändiga och har olika betydelse för hållfastheten.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • heeke
                                • April 2003
                                • 5033

                                #30
                                Som vanligt när det pratas glastjocklek och vttendjup så "glöms det bort" från vissa håll att belastningen som vatten utövar på glaset är lika stort vid säg 50cm djup oavsätt om totalvolymen på karet är 50l eller 5000l.
                                Däremot är belastningen större vid 50cm djup i ett 50l kar än vid 40cm djup i ett 5000l kar.
                                Den belastningen, som uppstår pga vattenpelarens höjd kan inte motverkas med stag, däremot kan stagen motverka att glaset buktar på mitten, men det beror inte på vatten pelarens höjd, utan det beror på karets längd.
                                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...