Fluval 4+ bra pump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

Ursprungligen postat av åheim
    Ja här har du svaret på den frågan! en filtervolym som är minst 3ggr så stor och kostar bra mycket mindre och är tystare !!!

http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1

3ggr, är det verkligen så? Inga mått från PWSS info.

Den har jag inte testat.
    Håller delarna ihop, även efter något års användande?
    Ingår allt i priset?
    Senast redigerad av Gäst; 26 March 2007, 05:27.

Kommentar

• tummen
      • March 2005
      • 5199

Ursprungligen postat av jarinen
      Näe, det är det inte , nonsen alltså, det är en väldigt skrymmande cirkulationspump tills man moddar den som beskrivet men efter moddningen är motorn alldeles för svag och kräver alldeles för täta rengörningar men bidrar med lite fltrering tills som sagt motorn sackar. Den gamla med cylindrisk svamp o insug i mitten var bättre.

Mvh Jari
      Hur täta rengöringar som behövs beror ju mycket/mest(???) på hur mycket fisk du har och hur mycket du matar....skyll inte allt på filtret....men jag tycker också att gamla fluval-serien var bättre, speciellt med "koppen" inuti som gjorde att allt gojs stannade kvar i pumpen när man lyfte upp den ur akvariet, VISSA saker går bakåt, det som är bra med den nya är "smutsindikatorn" som visar att trots att det VERKAR som om den pumpar bra så är det snart dags att rengöra den.....dessutom är det lättare att "strypa" pumpen med det nya reglaget....
      Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• tummen
        • March 2005
        • 5199

Ja här har du svaret på den frågan! en filtervolym som är minst 3ggr så stor och kostar bra mycket mindre och är tystare !!!

http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1
        Den verkar krånglig.....och inte så snygg heller om du frågar mig....
        Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

• Stew
          • July 2004
          • 1736

Ursprungligen postat av tummen
          Men den är effektiv :P Och behöver inte moddas. Och är tyst. (Allt som en fluval 4+ inte är, enligt mig i alla fall)
          Går ju alltid att gömma den bakom en rot eller stenröse..!
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

snygg??? vilken puckad kommentar!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• tummen
              • March 2005
              • 5199

snygg??? vilken puckad kommentar!
              Respektera min åsikt tack!!!!!! JAG tycker det är ganska viktigt med en pump som är estetiskt tilltalande, eller åtminstone neutral till utseendet...ja, jag har också gömt innerfilter bakom stenrösen mm, men det är ganska opraktiskt i längden...
              Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

• tummen
                • March 2005
                • 5199

Ursprungligen postat av Stew
                Men den är effektiv :P Och behöver inte moddas. Och är tyst. (Allt som en fluval 4+ inte är, enligt mig i alla fall)
                Går ju alltid att gömma den bakom en rot eller stenröse..!
                Tråkigt nog (för dig ?) så har jag helt andra åsikter om FLUVAL, VISSERLIGEN EN Fluval2+(utan moddning!!!) MEN ÄNDÅ, den väsnas inte alls, inte hemma hos mig i alla fall, lite skrammel när den beckar igen bara, men då är det ju ändå dags att rengöra den.....jag har tidigare haft alla möjliga modeller av Fluval, gamla modellen, även Fluval4, och ALDRIG haft problem med oljud...
                En möjlig anledning till oljud är luft i pumpen, men det brukar försvinna....
                Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

den pumpen är väldigt neutral hela pumpen är helmörk och näst intill försvinner i karet...
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• tummen
                    • March 2005
                    • 5199

den pumpen är väldigt neutral hela pumpen är helmörk och näst intill försvinner i karet...
                    Jag tyckte den såg "knölig ut"...men det är förståss en fråga om smak...
                    Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Jag tyckte den såg "knölig ut"...men det är förståss en fråga om smak...
                      Men när man älskar den så betyder inte utseendet någonting
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• tummen
                        • March 2005
                        • 5199

Men när man älskar den så betyder inte utseendet någonting
                        Ja, jag lägger mig inte i vilken läggning du har....
                        Thomas "tummen" Wallén

Kommentar

• Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

Ursprungligen postat av Amaro
                          vill gärna veta vart som är bäst att placera pumpen. i och med att jag har ytrörelse så rörs ju typ akvariets övre del, vattnet dvs. botten rör sig inte ett smack så allt skit blir ju liggande, är det meningen att man ska lägga pumpen på botten liggandes på sidan så bottnet av karet rörs om så all skit åker in lr ?

tips, råd mm uppskattas.

Mvh Amaro

någon som ska svara eller har ni helt och hållet spolat bort min tråd?
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• HazelCR

Jag använder innerfiltrena mestadels till att få fart på ytvattnet. Jag sätter mina högt upp alltså.
                            Det är svårt att få innerfilter att "ta upp bottenskit". Du får nog slamsuga botten då och då.

Observera att jag gärna kombinerar innerfilter med ett ytterfilter, där jag har utsuget placerat längre ned.

Ibland använder jag ett innerfilter bakom en filterhörna. Om man gör så, så får man det mesta av bottenskiten till filterhörnans PPI-matta.
                            Senast redigerad av Gäst; 26 March 2007, 16:37.

Kommentar

• heeke
                              • April 2003
                              • 5033

Jag har mitt filter så långt ner det går dvs ca 1dm från bottenglaset i ett 60cm högt kar. Blir väl ca 1dm från ytan kan jag gissa.
                              Det blir inga vågrörelser alls på ytan (som jag vill ha det) men den rör sig överallt i mitt 450kar, dvs tillräckligt för att syresätta vattnet.
                              Jag har satt in en liten fluval 1 nära botten för att få lite cirkulation även där nere, speciellt vid framrutan, men jag kan inte påstå att det sammlas speciellt mycket skit, eller jo om man lyfter upp stenröset med anubias så ligger det ju en hel del där, men det som inte syns lider man inte av
                              Jag ska nog skaffa mig en 4+ till och sätta i andra ändan av karet för lite dålig cirkulation blir det med bara ett 4+ till 450l.
                              Iof hade det inte varit för att jag vill säkerställa cirkulationen för växternas (näringen) skull så hade jag klarat mig fint på bara en 4+
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

Arbetssätt...