8dl filter är det inte som standard, möjligtvis är filter behållaren 8dl, men aldrig dom 2 filtermattorna som är med.
Det man kan göra och som jag gjort är att plocka ur filterinsatserna och fylla behållaren med bara filtermatta.
Jag kör så som enda fiter i mitt 450kar, funkar kalas, visst man får ju rengöra rätt ofta iofs.
Den går "ljudlöst" vilket för mig är ett måste.
Personligen skulle jag tycka att det var för mycket blås i den om jag hade den i ett 200 kar men i mitt 450 tycker jag det är perfekt, men det är naturligtvis en fråga om vad man har i karet också.
Jag sätter betyget 4+ av 5, för att vara lite lustig också (en 3:a om man inte moddar filtret)
Vi har en fluval 4+ i ett 222-liters och det är perfekt, utblåset går ju att strypa med den blå "flärpen". Vi har alltid haft bra balans i det karet utan att "modda" det
// Magnus
Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund
Jag gillar dem skarpt. Lätt att göra rent. Å det är inte alla innerfilter som är så. Mina är då tysta och jag har flera stycken. Men jag kombinerar gärna med ett ytterfilter.
(Mina sämsta är Rena innerfilter. Renas ytterfilter verkar bra. )
jag gilla den skarpt när jag hadde den.
Min va knäpptyst o fungera perfekt sålde det akvariet den satt i så den är ej kvar i ägon ... skaffa en FX5 efter de Fluval helt underbara
jag köpte denna pump 2dagar sedan :P ville bara se om jag gjorde rätt köp (dumt att vilja veta i efterhand men men) det var akut. jag var dum nog att jag trodde en fluval2+ kunde klara av det några veckor tills köp av större, men NIX !!
den är väldigt tystlåten, vettefan om den suger in skiten bra men men, det återstå att se nästa vecka då jag ska rengöra, då får jag veta om den suger in smuts som den ska.
angående för starkt utblås: jag har den inställd på 50% styrka, samt att jag har en eheim cirkulationspump som går hela tiden den med. det blir mycket ytrörelse men fiskarna verkar trivas stort, växterna också för den delen.
funderar dock på att ta ut cirkulationspumpen.
en till sak jag gjort är att jag vridit utblåset så den är riktad mot glaset, den är ca 3-4cm från glasrutan, detta gör så att det blir riktigt stark ytrörelse i det området (vid rutan asså) för syre, samt att det endå får ytan att cirkulera runt om karet.
några synpunkter?
vill gärna veta vart som är bäst att placera pumpen. i och med att jag har ytrörelse så rörs ju typ akvariets övre del, vattnet dvs. botten rör sig inte ett smack så allt skit blir ju liggande, är det meningen att man ska lägga pumpen på botten liggandes på sidan så bottnet av karet rörs om så all skit åker in lr ?
Har 2 st sådana pumpar i mitt 528 kar, den ena pumpen är försedd med den extra flärpen så den blåser bubblor, Har båda på full effekt och har ett 40 tal malawisar, rengör pumparna var 14 dag, de har fungerat problemfritt hela tiden och är tysta. Akvariet är rent så insuget på pumparna fungerar.
Ska nu i veckan köpa mej ett fluval 405 ytterfilter till detta kar, då har jag ytterfilter på alla 4 stora karen, är lite lat och har lessnat på att vabba upp pumpar ur karena varannan vecka.
MVH/kkk
Trots att den är väldigt billig så är den inte prisvärd på något sätt, den gamla Fluval 4an var ju föredömlig och rätt konstruerad, ibland går utvecklingen bakåt.
Men den funkar ju någorlunda om man gör som beskrivet, fyller den med 10 ppi matta.
Trots att den är väldigt billig så är den inte prisvärd på något sätt, den gamla Fluval 4an var ju föredömlig och rätt konstruerad, ibland går utvecklingen bakåt.
Men den funkar ju någorlunda om man gör som beskrivet, fyller den med 10 ppi matta.
Mvh Jari
??? Var ligger den stora skillnaden???
Jag tycker då inte att det är någon större skillnad på 4 och 4+.
De gör sitt jobb, sätter fart på cirkulationen. Vad mer kan man begära, av ett innerfilter?
Många andra innerfilter är ett rent elände att göra rent, speciellt dem med något lock som skall vridas i ett visst läge för att kunna tas bort, och först därefter kan man kunna komma åt rotorn m.m. Usch för dessa besvärliga innerfilter.
Trots att den är väldigt billig så är den inte prisvärd på något sätt
Nonsens. Det är en bra, tystgående, och mycket prisvärd pump. Det är sant att det filter som följer med sätter igen för snabbt, så det första man skall göra är att modda pumpen så här:
Nonsens. Det är en bra, tystgående, och mycket prisvärd pump. Det är sant att det filter som följer med sätter igen för snabbt, så det första man skall göra är att modda pumpen så här:
Produsentene av filtere og pumper til akvarier finner på mange lure løsninger og fix-faxerier når de designer nye innerfiltere til akvariene våre...
Sen är det bara att tuta & köra.
Näe, det är det inte , nonsen alltså, det är en väldigt skrymmande cirkulationspump tills man moddar den som beskrivet men efter moddningen är motorn alldeles för svag och kräver alldeles för täta rengörningar men bidrar med lite fltrering tills som sagt motorn sackar. Den gamla med cylindrisk svamp o insug i mitten var bättre.
Näe, det är det inte , nonsen alltså, det är en väldigt skrymmande cirkulationspump tills man moddar den som beskrivet men efter moddningen är motorn alldeles för svag och kräver alldeles för täta rengörningar men bidrar med lite fltrering tills som sagt motorn sackar. Den gamla med cylindrisk svamp o insug i mitten var bättre.
Mvh Jari
Okey, du backade så längt i modellerna. Jag tänkte nog bara på modifieringen av 4+.
Ja , jag håller med dig om att filtret behöver rengöras ofta. Men så är det väl med alla innerfilter?
Som redan sagts, jag gillar 4+ bl.a. därför att de är så lätta att rengöra, modifirerde eller inte. Där har filtret sin stora fördel gentemot andra besvärliga innerfilter.
Fluval duger åt mig. Jag har testat en del andra märken, men naturligtvis inte alla.
Vad kan månne vara ett "bätre köp" av innerfilter än Fluval 4+ ?
Kommentar