Fluval 4+ bra pump?
Kollaps
X
-
Näe, det är det inte, nonsen alltså, det är en väldigt skrymmande cirkulationspump tills man moddar den som beskrivet men efter moddningen är motorn alldeles för svag och kräver alldeles för täta rengörningar men bidrar med lite fltrering tills som sagt motorn sackar. Den gamla med cylindrisk svamp o insug i mitten var bättre.
Mvh JariKommentar
-
Ja här har du svaret på den frågan! en filtervolym som är minst 3ggr så stor och kostar bra mycket mindre och är tystare !!!
http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1Kommentar
-
540l Malawi
180l Växt / sällskapskar
90l odlingskar
50l odlingskar / karantänskarKommentar
-
Respektera min åsikt tack!!!!!!JAG tycker det är ganska viktigt med en pump som är estetiskt tilltalande, eller åtminstone neutral till utseendet...ja, jag har också gömt innerfilter bakom stenrösen mm, men det är ganska opraktiskt i längden...
Kommentar
-
?) så har jag helt andra åsikter om FLUVAL, VISSERLIGEN EN Fluval2+(utan moddning!!!) MEN ÄNDÅ, den väsnas inte alls, inte hemma hos mig i alla fall, lite skrammel när den beckar igen bara, men då är det ju ändå dags att rengöra den.....jag har tidigare haft alla möjliga modeller av Fluval, gamla modellen, även Fluval4, och ALDRIG haft problem med oljud...
En möjlig anledning till oljud är luft i pumpen, men det brukar försvinna....Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
vill gärna veta vart som är bäst att placera pumpen. i och med att jag har ytrörelse så rörs ju typ akvariets övre del, vattnet dvs. botten rör sig inte ett smack så allt skit blir ju liggande, är det meningen att man ska lägga pumpen på botten liggandes på sidan så bottnet av karet rörs om så all skit åker in lr ?
tips, råd mm uppskattas.
Mvh Amaro
någon som ska svara eller har ni helt och hållet spolat bort min tråd?If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!Kommentar
-
HazelCR
Jag använder innerfiltrena mestadels till att få fart på ytvattnet. Jag sätter mina högt upp alltså.
Det är svårt att få innerfilter att "ta upp bottenskit". Du får nog slamsuga botten då och då.
Observera att jag gärna kombinerar innerfilter med ett ytterfilter, där jag har utsuget placerat längre ned.
Ibland använder jag ett innerfilter bakom en filterhörna. Om man gör så, så får man det mesta av bottenskiten till filterhörnans PPI-matta.Senast redigerad av Gäst; 26 March 2007, 16:37.Kommentar
-
Jag har mitt filter så långt ner det går dvs ca 1dm från bottenglaset i ett 60cm högt kar. Blir väl ca 1dm från ytan kan jag gissa.
Det blir inga vågrörelser alls på ytan (som jag vill ha det) men den rör sig överallt i mitt 450kar, dvs tillräckligt för att syresätta vattnet.
Jag har satt in en liten fluval 1 nära botten för att få lite cirkulation även där nere, speciellt vid framrutan, men jag kan inte påstå att det sammlas speciellt mycket skit, eller jo om man lyfter upp stenröset med anubias så ligger det ju en hel del där, men det som inte syns lider man inte av
Jag ska nog skaffa mig en 4+ till och sätta i andra ändan av karet för lite dålig cirkulation blir det med bara ett 4+ till 450l.
Iof hade det inte varit för att jag vill säkerställa cirkulationen för växternas (näringen) skull så hade jag klarat mig fint på bara en 4+Kommentar
Kommentar