akvastabil move vs fusion 720 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikos33
    • March 2009
    • 20

    #16
    Ursprungligen postat av Ouscazz

    Sump är optimalt, men lite meckigt innan man har det igång. Och det gäller att man vet vad man sysslar med när man bygger ett sumpsystem, många fällor att falla i. Om man inte vet bör man ta hjälp av någon med erfarenhet. Man kan få en enormt stor filtermassa med sump vilket gör systemet mer stabilt.
    Jag har haft saltvattensystem med sump men valde ytterfilter till sötvatten för att det är enklare. Vi har ett Eheim 2180 vilket är helt perfekt eftersom Move 576 har tre hål borrade i botten. Två rör ut och ett in.

    Move 720 har fyra hål i botten vilket gör att du kan köra två parallella filtersystem, en sump och ett ytterfilter, eller två ytterfilter.
    Tack för informationen och kunskapen du delar med dig. Det är just det jag var inne på om man ska lägga ner sin tid att förstå och ha sump eller köra ytterfilter.
    Hur är det med att koppla just ytterfiltern på dessa håll med tillbehören som följer med eller som möjligtvis köps, är det krånligt eller enkelt att installera och bara köra?

    Jag har inte haft Eheim tidigare utan har haft fx6 men vart inte riktigt nöjd så det får bli en Eheim den här gången.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #17
      Med tanke på fyra bottengenomföringar hade jag sneglat på Aquael Hypermax som ett alt. till sump.
      Aquael Hypermax 4500 är ett modernt och kraftfullt ytterfilter med en imponerande kapacitet på upp till 4500 L/H. Du styr enkelt flödeshastigheten med hjälp av den praktiska kontrollpanelen som sitter ovanpå filtret. Detta gör att den passar akvarier mellan 200-1500 liter. Den levereras komplett...

      Kommentar

      • Ouscazz

        • February 2009
        • 910

        #18
        Ursprungligen postat av nikos33
        Hur är det med att koppla just ytterfiltern på dessa håll med tillbehören som följer med eller som möjligtvis köps, är det krånligt eller enkelt att installera och bara köra?

        Jag har inte haft Eheim tidigare utan har haft fx6 men vart inte riktigt nöjd så det får bli en Eheim den här gången.
        Det är väldigt enkelt att koppla in ett ytterfilter. Man beställer akvariet med genomföringar och kulventiler samt anslutningar i rätt dimension till de slangar man skall koppla in. Titta på Akvastabils hemsida så ser du alla tillbehör man kan använda.
        En stor fördel med bottenborrat är att du bara ansluter filtret, öppnar kulventilerna så är filtret fyllt på nolltid, inget pumpande och strul.

        Om du frågar mig så är Eheim det bästa filtret du kan ha. De är förvisso svindyra i inköp om man väljer att köpa nytt, men i längden är de värda pengarna.
        www.diskusforum.se
        www.loricariidae.se

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #19
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Med tanke på fyra bottengenomföringar hade jag sneglat på Aquael Hypermax som ett alt. till sump.
          När möjligheten finns hade jag valt två separata ytterfilter, alla dagar i veckan.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #20
            Ursprungligen postat av Ouscazz

            När möjligheten finns hade jag valt två separata ytterfilter, alla dagar i veckan.
            Det är ju absolut ett alternativ. Men då skulle jag valt två ytterfilter med inbyggt förfilter.

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #21
              Ursprungligen postat av Sleaper

              Det är ju absolut ett alternativ. Men då skulle jag valt två ytterfilter med inbyggt förfilter.
              Ja, jag håller med, något annat är inte tänkbart.
              Fördelen med två är att man alltid har en back-up om ett filter skulle bråka. Plus att man kan bestycka dem med olika media för optimal biologisk och mekanisk filtrering.
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • nikos33
                • March 2009
                • 20

                #22
                Ursprungligen postat av Ouscazz

                Det är väldigt enkelt att koppla in ett ytterfilter. Man beställer akvariet med genomföringar och kulventiler samt anslutningar i rätt dimension till de slangar man skall koppla in. Titta på Akvastabils hemsida så ser du alla tillbehör man kan använda.
                En stor fördel med bottenborrat är att du bara ansluter filtret, öppnar kulventilerna så är filtret fyllt på nolltid, inget pumpande och strul.

                Om du frågar mig så är Eheim det bästa filtret du kan ha. De är förvisso svindyra i inköp om man väljer att köpa nytt, men i längden är de värda pengarna.
                Perfekt, låter som en bra förklaring till det.

                Jag har kollat lite på Eheim, såklart sticker iväg i pris men gissar att de gör ett jävla bra jobb jämfört med andra. Fx6 som jag tidigare har haft tyckte inte den var rätt bra generellt, kunde lika gärna köra uter filter om man säger så.

                Tack för att du delar med dig, planerar att beställa karet som nytt, fortfarande tveksam om det blir 576 eller 720 men det är under fundering. Hur är det med belysningen som man ska välja till, är det något specifik man ska välja och varför? , finns lika olika att välja är inte heller insatt på den delen.

                Kommentar

                • nikos33
                  • March 2009
                  • 20

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Med tanke på fyra bottengenomföringar hade jag sneglat på Aquael Hypermax som ett alt. till sump.
                  Ja ett bra alternativ men i mitt fall blir det Eheim, tvekar inte för 5 öre haha.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2893

                    #24
                    Ursprungligen postat av nikos33

                    Ja ett bra alternativ men i mitt fall blir det Eheim, tvekar inte för 5 öre haha.
                    Tycker Eheim lever på gamla meriter. Att inte ha ett inbyggt förfilter t.ex. är en stor nackdel har jag insett.

                    Kommentar

                    • Ouscazz

                      • February 2009
                      • 910

                      #25
                      Ursprungligen postat av nikos33
                      Tack för att du delar med dig, planerar att beställa karet som nytt, fortfarande tveksam om det blir 576 eller 720 men det är under fundering. Hur är det med belysningen som man ska välja till, är det något specifik man ska välja och varför? , finns lika olika att välja är inte heller insatt på den delen.
                      Jag har haft 720 förr, och 540.
                      Move 576 har ett trevligt mått, 160cm. Man upplever det som en bra bit större än ett 540 trots att det bara skiljer 10cm. Men, ett 200cm 720 är ännu ett snäpp trevligare.
                      Vi har Akvastabils egen belysning, Lumax Plant, med en Sunrise LED controler. Plant ger ett naturligt ljus som påminner om dämpat solljus. Vi valde att köra med en enkel 123cm armatur och tycker att det räcker. Den ger ett naturligt ljus på full effekt, alldels perfekt för ett SA-kar. Vill man satsa hårt på växter kan det vara idé att ha två, eller tre, armaturer. Men, det växer faktiskt ganska bra även med en.
                      www.diskusforum.se
                      www.loricariidae.se

                      Kommentar

                      • nikos33
                        • March 2009
                        • 20

                        #26
                        Ursprungligen postat av Sleaper

                        Tycker Eheim lever på gamla meriter. Att inte ha ett inbyggt förfilter t.ex. är en stor nackdel har jag insett.
                        Jag kan bara hålla med dig där, har enbart haft fx6 så är inte direkt förtjust i att köpa samma. Utan denna gång blir det Eheim för sedan utvärdera det, men generellt så säger många att Eheim är bättre men samtidigt dyrare också.

                        Kommentar

                        • nikos33
                          • March 2009
                          • 20

                          #27
                          Ursprungligen postat av Ouscazz

                          Jag har haft 720 förr, och 540.
                          Move 576 har ett trevligt mått, 160cm. Man upplever det som en bra bit större än ett 540 trots att det bara skiljer 10cm. Men, ett 200cm 720 är ännu ett snäpp trevligare.
                          Vi har Akvastabils egen belysning, Lumax Plant, med en Sunrise LED controler. Plant ger ett naturligt ljus som påminner om dämpat solljus. Vi valde att köra med en enkel 123cm armatur och tycker att det räcker. Den ger ett naturligt ljus på full effekt, alldels perfekt för ett SA-kar. Vill man satsa hårt på växter kan det vara idé att ha två, eller tre, armaturer. Men, det växer faktiskt ganska bra även med en.
                          Ja verkligen, tycker också 160cm gör skillnad känns större än vanliga akvarium som är 150cm. Jag ser att det ingår 2 st av Akvastabils egna belysning så det får bli att välja vilken som är lämpligast, karet ska ha bara fiskar så ingen direkt växtakvarium. Har planer att även beställa bakgrund från Aquadecor.

                          Får man fråga vart ifrån du köpte karet?

                          Jag pendlar mellan att beställa det från nätet eller via butik (Akvarielagret) så får se vad som är billigast och bäst när tiden är inne för beställa. Spontant känns som online är billigare men kan ha fel, fördelen är ju att de levererar hem, vet inte hur det är när det gäller butik.

                          Kommentar

                          • Ouscazz

                            • February 2009
                            • 910

                            #28
                            Ursprungligen postat av nikos33
                            Får man fråga vart ifrån du köpte karet?
                            Vi köpte det av vår lokala handlare söder om Malmö. Det tog en knapp vecka från beställning till leverans och det kom levererat direkt till dörren från leverantören Eldorado i Danmark..
                            Ingenting ingår från Akvastabil, det är handlarna som sätter ihop egna paket med belysning och kopplingar/rör. Du får kolla runt och se vad de olika butikerna erbjuder. Det finns viss prutmån, men det är inte många procent. Jag vet att jag såg en handlare i Uppsala som hade bra pris, minns inte namnet på butiken men det går säkert att Googla. Vi fick iaf samma pris lokalt, med fri frakt.

                            Bakgrund valde vi BTN Slimline, för att den tar minst utrymme i anspråk i karet. 3D-bakrunder är väldigt snyggt, men stjäler stor volym i karet. Svårt också med bottenborrat.

                            www.diskusforum.se
                            www.loricariidae.se

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13132

                              #29
                              Kanske du menade den här butiken... https://shop.akvariehobby.se/sv/aqua...576-liter.html
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • nikos33
                                • March 2009
                                • 20

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ouscazz

                                Vi köpte det av vår lokala handlare söder om Malmö. Det tog en knapp vecka från beställning till leverans och det kom levererat direkt till dörren från leverantören Eldorado i Danmark..
                                Ingenting ingår från Akvastabil, det är handlarna som sätter ihop egna paket med belysning och kopplingar/rör. Du får kolla runt och se vad de olika butikerna erbjuder. Det finns viss prutmån, men det är inte många procent. Jag vet att jag såg en handlare i Uppsala som hade bra pris, minns inte namnet på butiken men det går säkert att Googla. Vi fick iaf samma pris lokalt, med fri frakt.

                                Bakgrund valde vi BTN Slimline, för att den tar minst utrymme i anspråk i karet. 3D-bakrunder är väldigt snyggt, men stjäler stor volym i karet. Svårt också med bottenborrat.
                                Det är rätt smidigt ju med tanken på att det är en lokal handlare, vet inte hur allmänt leveranstider ser ut.

                                Jag har kollat lite generellt på nätet och de flesta erbjuder exakt samma sak, dvs karet, bänken, 2 st belysningar som man får välja samt färg på karet/bänken. Kan självklart ha missat någon sida som erbjuder mindre/mer.

                                Jag vart inne hos Akvarielagret och ställde lite frågor och generellt pris på just 720/576 Move men de kunde inte säga pris på rak arm utan vart tvungen att fixa en offert och det fanns inte tid för det när jag var där utan prioriterade andra kunder, så valde att avrunda och åka hem istället.

                                Ja bakgrunden gör rätt skillnad men det är som du säger, man förlorar en del volym i karet men kanske värt om det blir 720. Vill inte betala fantasi priser om man väljer att köpa karet från en lokal handlare som får uppdragen att montera ditt en bakgrund om det blir så, annars får man väl köpa/beställa och göra jobbet själv.

                                Tycker Åheim som har skickat länken på en butik där går liksom 720 för strax 22K vilket är rätt billigt jämfört med andra sidor.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...