akvastabil move vs fusion 720 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #31
    Ursprungligen postat av åheim
    Kanske du menade den här butiken... https://shop.akvariehobby.se/sv/aqua...576-liter.html
    Ja, där är den!
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #32
      Ursprungligen postat av nikos33
      Jag har kollat lite generellt på nätet och de flesta erbjuder exakt samma sak, dvs karet, bänken, 2 st belysningar som man får välja samt färg på karet/bänken. Kan självklart ha missat någon sida som erbjuder mindre/mer.
      Vissa, som Akvariumkungen har paketpris med rör och kopplingar, så det skiljer sig mellan handlarna. Akvastabil (Eldorado) har inga egna paketlösningar.
      Länken du fick från Åheim är det bästa priset jag såg när vi köpte och vår lokala handlare matchade det priset. Men, om du inte har barn ihop med den lokala handlaren kan du lika gärna beställa på nätet. Ingen har dem på lager ändå så de skickas direkt från Eldorado i Danmark till köparen.

      Kolla NOGA så att eventuell 3D-bakgrund passar med hålen som är borrade i botten. Alternativt skippa att använda hålen. Du måste ju ha rejäl cirkulation bakom bakrunden så då kan du lika gärna nyttja den som ett jättelikt internt filter.

      För femton år sedan monterade jag en gigantisk Aquaterra Amazon 3D-bagrund i ett 720. Inga problem att göra det själv, bara man är noggrann med silikonet.




      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • nikos33
        • March 2009
        • 20

        #33
        Ursprungligen postat av Ouscazz

        Vissa, som Akvariumkungen har paketpris med rör och kopplingar, så det skiljer sig mellan handlarna. Akvastabil (Eldorado) har inga egna paketlösningar.
        Länken du fick från Åheim är det bästa priset jag såg när vi köpte och vår lokala handlare matchade det priset. Men, om du inte har barn ihop med den lokala handlaren kan du lika gärna beställa på nätet. Ingen har dem på lager ändå så de skickas direkt från Eldorado i Danmark till köparen.

        Kolla NOGA så att eventuell 3D-bakgrund passar med hålen som är borrade i botten. Alternativt skippa att använda hålen. Du måste ju ha rejäl cirkulation bakom bakrunden så då kan du lika gärna nyttja den som ett jättelikt internt filter.

        För femton år sedan monterade jag en gigantisk Aquaterra Amazon 3D-bagrund i ett 720. Inga problem att göra det själv, bara man är noggrann med silikonet.



        Ja håller med dig, ska försöka utvärdera och kolla vad som passar mig bäst och vad som blir enklast. Jag vill gärna ha bakgrund dels för att det ger helt annan syn på hur karet ser ut och för att det är jävligt snyggt. Det skulle vara rätt bra att om vissa hade dessa kar hemma så man kan klämma och känna få liksom en bild men tyvärr så har ingen av butikerna dessa kar hemma utan det är som du ser att det är en lagervara.

        Jag monterade en gång från Aquador men det var rätt länge sen antar att vissa saker har förändrats, får se om det blir aquador eller något annat. Jag ser också att Akvariekungen erbjuder dessa i deras sortiment.

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #34
          Kan lägga in bilder nu.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4893.jpg
Visningar: 143
Storlek: 474,7 KB
ID: 2442296Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4894.jpg
Visningar: 145
Storlek: 496,4 KB
ID: 2442297
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • nikos33
            • March 2009
            • 20

            #35
            Ursprungligen postat av Ouscazz
            Kan lägga in bilder nu.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4893.jpg
Visningar: 143
Storlek: 474,7 KB
ID: 2442296Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4894.jpg
Visningar: 145
Storlek: 496,4 KB
ID: 2442297
            Riktigt fint, tack för att du väljer att ladda upp bilder för få en blick över det hela, kör du enbart med en ytterfilter eller något mer?

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #36
              Endast ytterfilter, Eheim 2180 så det är mer än tillräckligt för 576L.
              Belysning 2 x 38W 123cm Akvastabil Lumax Plant med sunriser.
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • nikos33
                • March 2009
                • 20

                #37
                Ursprungligen postat av Ouscazz
                Endast ytterfilter, Eheim 2180 så det är mer än tillräckligt för 576L.
                Belysning 2 x 38W 123cm Akvastabil Lumax Plant med sunriser.
                skönt o ha just bara en som gör hela jobbet, hur har du löst det med de andra hålen som finns för ytterfilter, använt deras tillbehör för just stänga hålen eller finns de dubbla intag/uttag på på större än din, dvs 720 och uppåt. Hur känns det själv liksom med karet generellt, nöjd, bra, mindre bra en allmän bild.

                Kommentar

                • Ouscazz

                  • February 2009
                  • 910

                  #38
                  Ursprungligen postat av nikos33

                  skönt o ha just bara en som gör hela jobbet, hur har du löst det med de andra hålen som finns för ytterfilter, använt deras tillbehör för just stänga hålen eller finns de dubbla intag/uttag på på större än din, dvs 720 och uppåt. Hur känns det själv liksom med karet generellt, nöjd, bra, mindre bra en allmän bild.
                  Eheim 2080 och 2180 har tre slangar, två insug och ett utblås. Move 576 har tre hål i botten, jag har satt utsug i båda ändarna av karet och utblås i ena för maximal cirkulation.
                  Det följer med pluggar om man vill blockera ett eller flera av hålen.

                  Bara positivt att säga om akvariet, högsta klass på allt, och jag kan faktiskt inte hitta något negativt. Det skulle isf vara priset som är ganska högt, vi är uppe i ca 40.000:- allt inkluderat.
                  Karet är högt, så om man är kort i rocken kan det vara lite besvärligt att nå ned med händerna till botten. Man får isf använda en pall.
                  www.diskusforum.se
                  www.loricariidae.se

                  Kommentar

                  • nikos33
                    • March 2009
                    • 20

                    #39
                    Ursprungligen postat av Ouscazz

                    Eheim 2080 och 2180 har tre slangar, två insug och ett utblås. Move 576 har tre hål i botten, jag har satt utsug i båda ändarna av karet och utblås i ena för maximal cirkulation.
                    Det följer med pluggar om man vill blockera ett eller flera av hålen.

                    Bara positivt att säga om akvariet, högsta klass på allt, och jag kan faktiskt inte hitta något negativt. Det skulle isf vara priset som är ganska högt, vi är uppe i ca 40.000:- allt inkluderat.
                    Karet är högt, så om man är kort i rocken kan det vara lite besvärligt att nå ned med händerna till botten. Man får isf använda en pall.
                    Perfekt då vet man hur man ska lägga upp det med hålen i botten på karet. Den ser väldigt snygg ut har kollat lite runt på nätet generellt och läser bara gott om just akvastabil, sen att priset sticker iväg är väl en nackdel men man får gilla läget för man får mycket just för pengarna.

                    Gällande 720 så landar man just enbart för karet runt 22k, så man får hoppas att hitta resterande tillbehör som ytterfilter, sand, bakgrund på kampanj. Jag är inte direkt lång utan är 165, har haft en annan kar som var rätt hög Haquoss Infinity 153, Där var det rätt jobbigt haha.


                    Kommentar

                    Arbetssätt...