akvastabil move vs fusion 720 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikos33
    • March 2009
    • 20

    akvastabil move vs fusion 720 liter

    Hej alla,

    Jag är tillbaka i Hobbyn efter ett viss antal år och planerar att köpa akvstastabil 720L och börja om på nytt, har försökt kolla runt i nätet men hittar inte rätt information om vad dessa två fusion/ move har för skillander, dock så är det skillnad i pris.

    så frågan är: vad har ni för erfarenhet av dessa, bra/dåliga vilken ska man välja och varför?
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Hej!
    Stod att läsa i beskrivningen att fusion är baserat på move men är ett lägre kar och därmed annan glastjocklek (tunnare) och är inte förborrat i botten..
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • nikos33
      • March 2009
      • 20

      #3
      Jaha, men då är det inte så stor skillnad mellan dessa två. Frågan är vad är fördelen/nackdelen med att det ska vara förborrat i botten, har ingen erfarenhet av detta utan generellt använt mig utav ytterfilter som vanligt.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Båda karen har samma mått = 720l och samma glastjocklek 12mm. Skillnaderna mellan karen är bl.a. utförande, mått och kvaliteten på bänken, Move är lite högre och är gjord i MDF. Fusion är således lite lägre och fömodligen gjord av spånskivor belagda med melamin. Utförandet på locken på karen skiljer sig också åt. Även profilen upptill runt om på karen skiljer sig åt i stil ev. också i kvalitet. Sen är det vad som redan nämnts bottengenomföringar och ventiler etc.

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #5
          Vi har precis startat upp ett nytt Move 576. Valde att köra med ytterfilter istället för sump. Installationen av filter, utsug och returrör är mycket smidigt och snyggt. En närmast osynlig installation eftersom vi valde ytterfilter med intern värme.

          Skillnaden är ganska stor mellan Move och Fusion. Move är betydligt mer påkostat, både bänk och akvarium. Det hela locket på Move är en alldeles fantastisk lösning, både praktisk och snygg. Locket på Fusion är delat, flimsigt och en ganska billig lösning. Du kommer inte att ångra de extra pengar du lägger på ett Move.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • nikos33
            • March 2009
            • 20

            #6
            Ursprungligen postat av Ouscazz
            Vi har precis startat upp ett nytt Move 576. Valde att köra med ytterfilter istället för sump. Installationen av filter, utsug och returrör är mycket smidigt och snyggt. En närmast osynlig installation eftersom vi valde ytterfilter med intern värme.

            Skillnaden är ganska stor mellan Move och Fusion. Move är betydligt mer påkostat, både bänk och akvarium. Det hela locket på Move är en alldeles fantastisk lösning, både praktisk och snygg. Locket på Fusion är delat, flimsigt och en ganska billig lösning. Du kommer inte att ångra de extra pengar du lägger på ett Move.
            Hej,

            Tack för att du delar med dig kunskapen och informationen. Jag är inne på att köpa en av dessa har inte bestämt mig ännu men att köra med ytterfilter är något bättre, smidigare och enklare, föredrar att undvika sump.

            Finns det möjlighet att dela med dig bilder?

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #7
              Ursprungligen postat av nikos33
              Finns det möjlighet att dela med dig bilder?
              Det går tyvärr inte att ladda upp bilder till forumet, vet ej varför.



              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #8
                Du är inte Goldmedlem (och det går inte bli just nu). Men dra upp en bild på en annan site, eller kör en film på Youtube och länka?
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • nikos33
                  • March 2009
                  • 20

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ouscazz

                  Det går tyvärr inte att ladda upp bilder till forumet, vet ej varför.


                  Om du har möjligheten att ladda upp i en annan site eller köra film på youtube och länka som admin hänvisar till, skulle det vara perfekt! Jag skulle uppskatta det ifall du har den möjligheten och tiden såklart.

                  Kommentar

                  • Ouscazz

                    • February 2009
                    • 910

                    #10
                    Ursprungligen postat av admin
                    Du är inte Goldmedlem (och det går inte bli just nu). Men dra upp en bild på en annan site, eller kör en film på Youtube och länka?
                    Nä, ni får ordna det där istället.
                    www.diskusforum.se
                    www.loricariidae.se

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Ursprungligen postat av nikos33

                      Om du har möjligheten att ladda upp i en annan site eller köra film på youtube och länka som admin hänvisar till, skulle det vara perfekt! Jag skulle uppskatta det ifall du har den möjligheten och tiden såklart.
                      Finns videos på yt där du kan jämföra fusion och move och skapa dig en uppfattning om vad du vill ha!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • nikos33
                        • March 2009
                        • 20

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim

                        Finns videos på yt där du kan jämföra fusion och move och skapa dig en uppfattning om vad du vill ha!
                        Har försökt hitta såna i Youtube men tyvärr så hittar jag inget, om du hittar så länka gärna!

                        Kommentar

                        • Ouscazz

                          • February 2009
                          • 910

                          #13
                          Ursprungligen postat av nikos33

                          Har försökt hitta såna i Youtube men tyvärr så hittar jag inget, om du hittar så länka gärna!
                          Om du har finanserna i ordning skulle jag rekommendera Move alla dagar i veckan. Skillnaden i upplevelse är större än man tror, speciellt möjligheten att installera nästan osynlig teknik. Och det hela locket är nästan värt hela mellanskillnaden. Locken på Fusion är en billig lösning som jag inte alls gillar.

                          En kvällsfilm.

                          www.diskusforum.se
                          www.loricariidae.se

                          Kommentar

                          • nikos33
                            • March 2009
                            • 20

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ouscazz

                            Om du har finanserna i ordning skulle jag rekommendera Move alla dagar i veckan. Skillnaden i upplevelse är större än man tror, speciellt möjligheten att installera nästan osynlig teknik. Och det hela locket är nästan värt hela mellanskillnaden. Locken på Fusion är en billig lösning som jag inte alls gillar.

                            En kvällsfilm.

                            Tack för uppladdningen, riktigt fint.

                            Det är rätt många som delar samma åsikt som dig när det gäller locken och tekniken. Jag vill gärna förstå om man kör Move, är det en nackdel att köra med sump nedanför eftersom man har just dessa hål färdiga i akvariumet?

                            När jag väl menar nackdel, menar att det kanske låter, tar för mycket plats, inte värt besvären mm.

                            Kommentar

                            • Ouscazz

                              • February 2009
                              • 910

                              #15
                              Ursprungligen postat av nikos33
                              När jag väl menar nackdel, menar att det kanske låter, tar för mycket plats, inte värt besvären mm.
                              Sump är optimalt, men lite meckigt innan man har det igång. Och det gäller att man vet vad man sysslar med när man bygger ett sumpsystem, många fällor att falla i. Om man inte vet bör man ta hjälp av någon med erfarenhet. Man kan få en enormt stor filtermassa med sump vilket gör systemet mer stabilt.
                              Jag har haft saltvattensystem med sump men valde ytterfilter till sötvatten för att det är enklare. Vi har ett Eheim 2180 vilket är helt perfekt eftersom Move 576 har tre hål borrade i botten. Två rör ut och ett in.

                              Move 720 har fyra hål i botten vilket gör att du kan köra två parallella filtersystem, en sump och ett ytterfilter, eller två ytterfilter.
                              Senast redigerad av Ouscazz; 27 March 2024, 20:51.
                              www.diskusforum.se
                              www.loricariidae.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...