Akvastabil vs Juwel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimx
    • January 2014
    • 25

    #31
    Ja detta är ett av mina nuvarande akvarium..

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #32
      Ursprungligen postat av Björn J.

      Om Juwels ram hade gått att lyfta av hade man ändå inte vunnit speciellt mycket, eftersom det fria utrymmet mellan vattenytan och LED-rörens under nivå bara är några cm, ja kanske omkring 5 cm mellan vattenyta och lockens undersida.
      Något mer i de äldre versionerna avsetta för lysrör, men den överdelen, det vi förr kallade för "lysrörsrampen" är väldigt slimmad.
      Jag menar att utan plastramen upptill skulle man ha t.ex. en hängande armatur eller en som vilar på akvariets gavlar. Ett akvarium som är öppet upptill och där man även kan betrakta akvariet ovanifrån tillför ju en del. Men Juwel-akvarierna behöver stödet från ramen vilket hänger ihop med glasets tjocklek.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #33
        Ursprungligen postat av Sleaper

        Jag menar att utan plastramen upptill skulle man ha t.ex. en hängande armatur eller en som vilar på akvariets gavlar. Ett akvarium som är öppet upptill och där man även kan betrakta akvariet ovanifrån tillför ju en del. Men Juwel-akvarierna behöver stödet från ramen vilket hänger ihop med glasets tjocklek.
        Jaha.. javisst.
        Jag har haft öppna växtakvarier, en viss fördel, men man höjer luftfuktigheten betydligt i rummet där akvariet står, byggnadstekniskt inte optimalt då tapeterna lossnar etc...
        Sedan kan man ju inte ha bilbuksfiskar som gärna hoppar ur om man inte har något "tak" över vattenytan...

        Kommentar

        Arbetssätt...