Akvastabil vs Juwel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimx
    • January 2014
    • 25

    Akvastabil vs Juwel

    Hej!

    Skall snart införskaffa nytt större akvarium, valet står mellan Juwel Rio 400 och Akvastabil Fusion 576l.. synpunkter? Akvastabil är ca 500€ (5000kr) dyrare än Juwel..

    Skulle helst undvika ytterfilter.. har funderingar på filterhörna av BTN slimline ifall jag det skulle bli Akvastabil karet..

    Är det skillnad i kvalitet mellan Juwel och Akvastabil karen?

    Kommer att ha sydamerikanska dvärgciklider, scalarer osv.. Tror jag? ;D
  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    #2
    Jag tycker att båda egentligen är lika bra men Juwelet är ju sjukt mycket snyggare och 5000kr billigare...

    Kommentar

    • Kimx
      • January 2014
      • 25

      #3
      Hmm.. Tycker nog själv att ett vitt Akvastabil Fusion ser helt okej ut det också Inget fel på Juwels utseende.. undrar bara om man tycker att det är för smalt 51cm.. ? Fusion är 60cm

      Kommentar

      • SebbeS
        • October 2017
        • 32

        #4
        Hej,
        Jag som själv äger två juwel rio akvarium, 1 på 180 liter och ett annat på 350 liter. Så tycker jag att juwel är ett bra märke som har en bra design och leverar en bra produkt! Måttet på juwels 400 liters är bra anpassat för scalarer eftersom akvariet är 66 cm högt. Det är ju bra eftersom scalarer vill ju ha ett högt akvarium.

        Men eftersom jag bara äger juwel akvarium så ska jag ju inte säga vilket som är bäst, Men min åsikt är ett juwel akvarium därför de är pålitliga!

        Kommentar

        • Malawiman
          • October 2017
          • 83

          #5
          Samma som SebbeS, jag äger bara juwel akvarium

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Har och har haft lite olika Juwelkar,det som kan vara lurigt med Juwel är att mittstagen kan lossa och man måste limma fast igen,det går bra att limma om men är lite bökigt.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Akvastabil har ju betydligt bättre mått och proportioner och blir absolut ett snyggare kar där det blir lättare att få till ett bra scape. Juwel känns betydligt tråkigare och med proportioner som är rätt knepiga. Jag gillar dock Juwels filter iom. att det är lättskött och fungerar väldigt bra. Men ett Akvastabil med ett bra ytterfilter "lirar nog i en annan liga" iaf. Bägge alternativen har väl nackdelen med en fast monterad plastsarg upptill och mittstag. Eheim/MP akvarium har ju en annan lösning vilket gör det möjligt att lyfta bort hela överdelen, ifall man vil ha ett öppet kar med en annan belysning placerad ovan akvariet.

              Kommentar

              • SebbeS
                • October 2017
                • 32

                #8
                Akvastabil akvariet kanske är lite bättre men! Man måste räkna in att det kostar 5000 Kr mer än Juwel rio 400. Och då får man ställa sig frågan är det värt att betala 5000 Kr mer? Det är det är därför jag röstar på Juwel.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Glädjen av att ha köpt "bättre" eller "rätt" saker varar betydligt längre än att ha "köpt billigt".

                  Kommentar

                  • Kimx
                    • January 2014
                    • 25

                    #10
                    Det är just måtten som gör att jg har svårt att bestämma mig... suck.. Juwels 51cm mot Akvastabils 60cm, undrar hur mycket dom 9 centimetrarna gör :S Juwel är också väldigt högt, total höjd på 146cm mot 135cm hos A..

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kimx
                      Det är just måtten som gör att jg har svårt att bestämma mig... suck.. Juwels 51cm mot Akvastabils 60cm, undrar hur mycket dom 9 centimetrarna gör :S Juwel är också väldigt högt, total höjd på 146cm mot 135cm hos A..
                      Just proportionerna på Juwel gör det svårare att få till en snygg inredning. Ett akvarium som är högre än vad det är djupt blir alltså alltid marigare. Det blir lätt en strävan att bygga på höjden och där börjar problemen, för samtidigt vill man också oftast få en känsla av djup vilket blir svårare i ett akvarium med sådana mått. På något sätt upplever jag att Juwels 51cm känns mindre pga. att akvariet är förhållandevis högt.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Båda är fina kar, det stora ”insynsfönster” som Juwel har är inte fel. Det är dock bra att ha orangutangarmar då det är djupt att greja med.
                        Var själv inne på Akvastabil men kom över ett Rio 300 för löjligt bra pris och det blev därför Juwels. Och jag är inte missnöjd på ngt sätt. Dock släppte mittstagen lite och jag fick silikona fast dem.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          #13
                          Djupa kar ställer också högre krav på belysningen; värt att ta i beaktning om en vill ha växter.
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Är väldigt nöjd med mitt Akvastabil fusion (240L) gillar både djupet och höjden - känns väldigt stabilt, dock lite mindre än vad ovanstående söker efter. Mått 100x50x54

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #15
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Är väldigt nöjd med mitt Akvastabil fusion (240L) gillar både djupet och höjden - känns väldigt stabilt, dock lite mindre än vad ovanstående söker efter. Mått 100x50x54

                              //Inger
                              Också goa mått. Ett motsvarande Juwel 240l är ju 120x55x41 (LxHxD) vilket är betydligt knepigare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...