Akvastabil vs Juwel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimx
    • January 2014
    • 25

    #16
    Har både Juwel Rio 125 & 240 :P
    Nöjd med 125 liters karet, men Rio 240 har jag aldrig fått riktigt fint inrett...
    Annars inget ont att säga om Juwel
    Är mest tveksam till den totala höjden på 146cm, tror att det ser väldigt stort ut ivårt vardagsrum io.m. höjden..
    Kanske As. Ser ”smidigare” ut även fast det är större? :P
    Lutar nog mot Akvastabil 576

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Ursprungligen postat av Sleaper

      Också goa mått. Ett motsvarande Juwel 240l är ju 120x55x41 (LxHxD) vilket är betydligt knepigare.
      Knepigare, hur menar du då?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #18
        Ursprungligen postat av Inger H

        Knepigare, hur menar du då?

        //Inger
        Knepigare = Betydligt svårare att få till inredningen i ett akvarium där förhållandet mellan höjd och djup är som på Juwel's akvarium. Proportionerna förstärker känslan att akvariet ser långsmalt ut vilket gör att intrycket lätt kan upplevas som platt. Tittar man på akvarium som är mera anpassade för "aquascaping" så är ofta förhållandet det omvända, dvs. akvariet har mer djup än höjd. Lite tråkigt för Juwel gör allt rätt annars, men verkar prioritera en stor framruta..

        Kommentar

        • Kimx
          • January 2014
          • 25

          #19
          Det man kanske kan tänka på med Juwels mått är att ramen är rätt bred. Iaf uppe..

          Vårt Rio 240 är 55cm högt, men själva frontglaset 42cm högt..

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #20
            Åtkomligheten har redan kommentarats.
            Jag har nu två akvarium från Juwel, ett Rio 125 med möbel, och ett Trigon 350 även det med möbel. Båda är rätt höga i förhållande till längd och djup. Även möblerna är höga.
            I båda är det svårt att nå innerfiltret och även i del lilla svårt att nå botten utan orangutangarmar.
            Att tänk på om man vill ha mycket växter är väl det att akvariet helst inte skall vara högre än 50cm. Höga fiskar som skalarer, diskusar och liknande vill ha högre akvarium.

            För femtusen får man ju rätt mycket fisk och växter.... en betydande summa i denna hobby. Sedan är ju frågan hur rummet ser ut där du skall ställa upp detta akvarium, hur är det möblerat, färg och form på möblerna i rummet, ja det är lätt att det kan bli ett stilbrott i heminredningen.

            Nu är kanske inte ett hörnakvarium det du önskar dig, men jag har i vardagsrummet en mörk hörna där det nu i 23-24 år stått ett hörnakvarium. När det gamla behövde bytas ut köpte jag ett Trigon 350 LED, har väl varit i gång en vecka ungefär. Där når jag inte botten utan att stå på en pall, 175 cm kort är jag, och innerfiltret hamnar ju då naturligtvis längst in i hörnet, och då får pallen komma fram igen.... Hade visserligen tänkt på det, men det blev än mer uppenbart när akvariet väl är på plats. Det är väl smällar man får ta. Jag har svarta skinnsoffor och ljust soffbord av trä och glas, så efter litet funderande och Juwels app blev det ett svart akkarium. Tänkte också att det är lätttare att åtgärda mindra skador i ytbehandlingen än om möbeln var laminerad i mahogny eller bok. Det finns stundtals vilda barnbarn och fyrfota djur som röjer omkring i hela huset, så man får gardera sig. Alltså svarta soffor och svart akvarium med möbel, Paint it Black, var det väl Rolling Stones som framförde för 100 år sedan...?

            Jag har skrivit det förut, men jag tycker det snyggaste rätblocksakvariet (=traditionella rektangulära) akvariet är LLI och liknande som är 150 x 50 x 50 cm, alltså 350 liter. Det har snygga propotioner, tycker jag. Om det sedan står på en benställning eller möbel som är omkring 60 cm hög bidrar det till att förstärka proptionerna. Men moderna akvarium tillverkade i EU, Tyskland, tycks följa andra traditioner, på gott och på ont.

            Men de där 5000 kronorna hade ju övertygat mig om att köpa ett juwelakvarium.
            Senast redigerad av Björn J.; 24 November 2017, 09:32.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #21
              Ursprungligen postat av Kimx
              Det man kanske kan tänka på med Juwels mått är att ramen är rätt bred. Iaf uppe..

              Vårt Rio 240 är 55cm högt, men själva frontglaset 42cm högt..
              Jo, den adderar till känslan av att akvariet verkar "högt och smalt". Det hade varit bra ifall ramen gick att lyfta bort, om man t.ex. vill ha en annan lösning när det gäller belysning etc. Då kanske det gett ett annat intryck, med locket av så att säga.

              Kommentar

              • Kimx
                • January 2014
                • 25

                #22
                Beställde nytt akvarium idag! Blev ett vitt Juwel Rio 450! Har varit nöjd med mina andra Juwel kar, så det blev ett sådant
                Skall försöka hitta på nåt liknande som mitt 125l, men i en aningen större version Klicka på bilden för större version

Namn: A78DAA29-BBDD-4E23-9AED-7AC8931F55C1.jpeg
Visningar: 971
Storlek: 442,3 KB
ID: 2374758

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #23
                  Ja det har du inrett mycket snyggt och trevligt!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #24
                    Jättefint!
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #25
                      Snyggt akvarium

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kimx
                        Beställde nytt akvarium idag! Blev ett vitt Juwel Rio 450! Har varit nöjd med mina andra Juwel kar, så det blev ett sådant
                        Skall försöka hitta på nåt liknande som mitt 125l, men i en aningen större version Klicka på bilden för större version

Namn: A78DAA29-BBDD-4E23-9AED-7AC8931F55C1.jpeg
Visningar: 971
Storlek: 442,3 KB
ID: 2374758
                        Så fint du har fått till det, toppensnyggt

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #27
                          Kimx,du kommer att bli nöjd med beställt Juwel Rio 450 ett väldigt trevligt kar, blir stors skillnad mot ditt 240.

                          Kommentar

                          • Kimx
                            • January 2014
                            • 25

                            #28
                            Det hoppas jag Kanske får det i slutet av veckan

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #29
                              Ursprungligen postat av Sleaper

                              Jo, den adderar till känslan av att akvariet verkar "högt och smalt". Det hade varit bra ifall ramen gick att lyfta bort, om man t.ex. vill ha en annan lösning när det gäller belysning etc. Då kanske det gett ett annat intryck, med locket av så att säga.
                              Om Juwels ram hade gått att lyfta av hade man ändå inte vunnit speciellt mycket, eftersom det fria utrymmet mellan vattenytan och LED-rörens under nivå bara är några cm, ja kanske omkring 5 cm mellan vattenyta och lockens undersida.
                              Något mer i de äldre versionerna avsetta för lysrör, men den överdelen, det vi förr kallade för "lysrörsrampen" är väldigt slimmad.
                              Senast redigerad av Björn J.; 26 November 2017, 15:30.

                              Kommentar

                              • Björn J.
                                • November 2017
                                • 1049

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kimx
                                Beställde nytt akvarium idag! Blev ett vitt Juwel Rio 450! Har varit nöjd med mina andra Juwel kar, så det blev ett sådant
                                Skall försöka hitta på nåt liknande som mitt 125l, men i en aningen större version Klicka på bilden för större version

Namn: A78DAA29-BBDD-4E23-9AED-7AC8931F55C1.jpeg
Visningar: 971
Storlek: 442,3 KB
ID: 2374758
                                Ja så skall det se ut! Men den bilden är väl från det akvariumet du har idag, eftersom det inte ser speciellt nyplanterat ut!?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...