Juwels innerfilter - tips och erfarenheter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Juwels innerfilter - tips och erfarenheter

    Har ju idag 5 Juwel akvarium. 2 st. Vision 450, Lido 200 samt 125 och ett Vision 180.
    Ville bara dela med mig av mina erfarenheter kring vad jag tycker har fungerat och inte.
    Allt är ju mina åsikter, ingen objektiv sanning.
    Om vi utgår från själva filter materialet i sig som du får med dig när du köper akvariet vid uppstart:

    -Använd inte den gröna filterkuben då den minskar Nitratet i akvariet som är en del av basnäringen för dina växter.
    Den bygger på ett föråldrat tänk.

    -När dina filtervaddplattor är slut (det du lägger högst upp) ersätt den vadden med lös vadd du köper i påse.
    Klipp/dra av ett stycke vadd som är drygt dubbelt så brett som filterplattan och ett par cm längre.
    Dubbelvik detta (och skölj alltid ur) så att du får en pösig fyrkant som du lägger överst.
    Varför detta? Jo Juwel har numera skurit sina vaddplattor så precisa (de var större förr) att du får några millimeter fritt runt om dom där smutsen lätt kan passera obemärkt.
    De är för små helt enkelt (och dessutom dyra). Nu blir den pösiga kudden ett effektivt förfilter som tar allt.

    -Motionera dina filterkuber!
    Med det menar jag att de har en minneseffekt dvs. om de pressas ihop så behåller de den mindre storleken och smutsen kan smita förbi.
    Ta för vana när du sköljer rent dom att dra ut dom, stretcha åt sidorna, så att du gör dom lite större.
    Då håller de formen tight mot kanterna och du får ett riktigt fräscht vatten.

    -Så fort filtret tappar flåset byt ut vadden överst.

    -Är det ändå segt så gör rent pumphuvudet.

    - Är du istället mot detta med vadd så köp istället grov filtermatta och klipp till aningen för stora filterkuber och fyll ända upp.
    Du får en del partiklar i vattnet den första månaden, men så småningom börjar smuts under nedbrytning fungera som filtermaterial och filtret klarar sig under lång tid utan tillsyn.

    Det var väl allt mina vänner. Ha en härlig helg! Själv håller jag förutom vattenbyten på att göra rent 4 ytterfilter och 5 innerfilter.
    Så himla kul!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    God och koncis information! Perfekt för folk med Juwelgrejer. Bra där Johnny!

    Även jag skall dra igång lite mys med byte av vatten i karen idag!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Tack Mats! Låter som om vi bägge kommer att ha ett skönt flow idag.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Japp, det kan du lita på. Lite skön musik, en bira eller två - och sedan bara sitta och kolla när vattnet porlar i karen.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Låter som exakt samma upplägg här. Akvariepyssel gör sig bäst till musik i hyggligt hög volym. Just nu är det ett skönt gung med BB King i Ghetto Woman....
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Låter som exakt samma upplägg här. Akvariepyssel gör sig bäst till musik i hyggligt hög volym. Just nu är det ett skönt gung med BB King i Ghetto Woman....
            Låter helskönt!

            Hoppas nu att det tittar in massor av folk i tråden!
            Frågor om Juwel-kar, speciellt filtren, är ju väldigt vanliga här på forumet - och det verkar som att du har hittat en fungerande metod.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              He he. Ja vi får se hur det blir med den saken. 6 medlemmar just nu och 197 gäster. Det är lite som att strosa runt på en stumfilmsmässa. Massa folk men i en avspänd tystnad.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #8
                Jag gillar ju dom här filtren men jag har misslyckats med att skära till filterkuberna i rätt storlek till Visionkaret så där har jag mycket mera partiklar som far runt än i Lidot. Fastän jag har filtervadd längst upp. Men man behöver inte rengöra filtren särskilt ofta. För mej som absolut inte gillar synlig teknik är dom bra fast jag kan se filterbehållarna men det är enkelt att gömma dom om man vill.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Sen ganska så lång tid tillbaka, så har jag plockat bort korgarna i Juwels interna filter, och klippt till blå filtermatta som jag har fyllt upp filterbehållaren med .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mu(sic)
                    • March 2012
                    • 2305

                    #10
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Sen ganska så lång tid tillbaka, så har jag plockat bort korgarna i Juwels interna filter, och klippt till blå filtermatta som jag har fyllt upp filterbehållaren med .

                    //Inger
                    Det gjorde jag nästan direkt eller efter ett par veckor i alla fall. Själva korgarna har jag kvar eftersom jag tycker dom är praktiska men jag tror faktiskt att det var nåt du sa Inger om filterkuddarna som följer med

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Sen ganska så lång tid tillbaka, så har jag plockat bort korgarna i Juwels interna filter, och klippt till blå filtermatta som jag har fyllt upp filterbehållaren med .

                      //Inger
                      Så hade jag i mitt Vision 450, fungerade riktigt bra Fast i det nya Lido 200 som jag beställt så blir det till att skära ut filtret och köra med ytterfilter, inte för att Juwels filter är dåliga men fyrdubblar filtervolymen samtidigt som det bara tar en fjärdedel så mycket plats i karet
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av KJE

                        Så hade jag i mitt Vision 450, fungerade riktigt bra Fast i det nya Lido 200 som jag beställt så blir det till att skära ut filtret och köra med ytterfilter, inte för att Juwels filter är dåliga men fyrdubblar filtervolymen samtidigt som det bara tar en fjärdedel så mycket plats i karet
                        Jag har också gjort så i mitt minsta Juwelkar, (125L) där jag har ett ytterfilter i stället för...

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • badpitt
                          • December 2015
                          • 53

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing

                          -Använd inte den gröna filterkuben då den minskar Nitratet i akvariet som är en del av basnäringen för dina växter.
                          Den bygger på ett föråldrat tänk.

                          -
                          Vad är det som inte är bra med "de gröna"?

                          Jag trodde att de innehöll en filterkultur för att få igång filtret snabbare och att när själva medlet var slut återstår det en "vanlig" filtersvamp.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #14
                            Ursprungligen postat av badpitt

                            Vad är det som inte är bra med "de gröna"?

                            Jag trodde att de innehöll en filterkultur för att få igång filtret snabbare och att när själva medlet var slut återstår det en "vanlig" filtersvamp.
                            Jag tror att Bluewing menar att den inte är bra att använda när akvariet väl är cyclat och igång, dvs den gröna svampen gör sitt jobb i början men man bör inte byta ut den mot en ny eftersom man i såna fall kanske skadar de nyttiga bakterierna, däremot går det säkert bra att använda den som en vanlig svamp
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • BrigTSD
                              • February 2015
                              • 131

                              #15
                              Den gröna svampen skadar inte bakterierna, den reducerar nitrathalten. Eftersom nitrater är en basnäring till växterna så är det sällan önskvärt. Nitrathalten regleras lämpligast med vattenbyten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...