Juwels innerfilter - tips och erfarenheter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badpitt
    • December 2015
    • 53

    #31
    Nu har jag byggt om mitt Juwelfilter (rio 240), jag tog bort originalfiltret, tog ut mellanväggen och borrade den full med hål, jag använde även mellanväggen som mall när jag skar ut en 5 cm tjock filtermatta. Jag blev även tvungen att ta bort "röret" (efter jag hade borrat det..) som pumpen satt i eftersom in och utloppsrör till ytterfiltret tog i.
    Den 5 cm filtermattan blir ett stort förfilter till det stora filtret.
    Ytterfiltret jag använder är ett Sera Bioaktive UV +400, tyvärr är det inte det tystaste filtret men jag skall ljuddämpa insidan på skåpen med ljuddämparmattor från Biltema.
    Det var precis att filtret fick plats i skåpet.
    Jag är jättenöjd, det syns inte i akvariet att jag har byggt om det.
    Hela baksidan och filterkammaren är klädd med Back to Nature slimline Amazon.




    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #32
      Min erfarenhet är att Juwelfiltert är användbart för ytavrinning och finfilter eftersom vadden är lätt att byta. Jag har gått tillbaka till ytterfilter eftersom innerfilter är svåra att rengöra utan att skita ner karet.
      Gillar trådar som denna där det skrivs om era erfarenheter, det var precis sådan info jag letade efter när jag fick återfall för åtta år sedan.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #33
        Ursprungligen postat av flygrc
        Min erfarenhet är att Juwelfiltert är användbart för ytavrinning och finfilter eftersom vadden är lätt att byta. Jag har gått tillbaka till ytterfilter eftersom innerfilter är svåra att rengöra utan att skita ner karet.
        Gillar trådar som denna där det skrivs om era erfarenheter, det var precis sådan info jag letade efter när jag fick återfall för åtta år sedan.
        Jag har aldrig varit nån juwel entusiast men jag har avverkat mycket i filtreringsväg ex. kommersiella innerflter, hamburger mattenfilter (hörnfilter), droppfilter, forsande filter, många olika märken av ytterfilter. De filter jag tycker fungerat minst bra är kommersiella innerfilter och ytterfilter (kan bero på syrebegränsningen trots den stora filtermassan). De övriga har alla glänst i sin funktion och effektivitet MEN nu har jag spolat tillbaka bandet och är helt hängiven luftdrivna svampfilter som visat mig hur grymt effektiva och användarvänliga dem är

        Hänger säkert ihop med att vattnet genomluftas med en luftpump också...
        Senast redigerad av åheim; 09 December 2016, 22:09.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #34
          Jag har två Juwelkar, i Rio 300 är filtret kvar förstärkt med ett mindre ytterfilter, fungerar utmärkt. I Lidot så hade filtret lossnat så det tog jag bort. Istället så karvade jag i slimline bakgrunden, den ena aningens snedställd i högra hörnet och förde in en bit av ett bottenfilter under. Bakom slimlinen lite grov filtermatta och ett ytterfilters insug eller ut, hur man nu tänker . Läste om det i en gammal tråd, fungerar mkt bra än så länge. Lidot är ju litet så det är skönt att slippa filterlådan i karet.
          // Annicka

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #35
            Jag har ett 260lit juwel Vision som jag haft i ca 7 år. Jag byter den översta tunna vita filterdelen regelbundet men de andra filtersvmparna och den vita korgen med "sten" har jag aldrig bytt. Ska man göra det?
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #36
              Om svamparna fortfarande verkar hålla formen och om "stenarna" alltjämt ser ut som de gjort är det bara att köra på.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #37
                Oki, tack!
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Delta2004
                  • November 2016
                  • 77

                  #38
                  Hej alla Juwel-proffs!
                  Jag har ett par frågor till om filterrengöring.
                  Behöver jag rengöra/slamsuga inne i filterhuset (både filterdel samt pumpdel)?
                  Hur ofta rengör ni pumpen inkl impeller?
                  Har en 180-Vision sedan december-16. Rengör/byter bara översta vita vadden vid VB varje vecka. De andra kuddar har bara lite smuts på kanterna (brukar inte ta ut de), så rör inte dem.
                  Tack!

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2893

                    #39
                    Jag brukar slamsuga i filterhuset i samband med rengöring av filterkuddar och pump. Ca. 3-4 ggr/år. När man rengör "kuddarna" så får man ju banka dom mot handfat eller liknande, att bara krama ur dom räcker inte ifall man vill får dom fria från bös.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #40
                      Ursprungligen postat av Delta2004
                      Hej alla Juwel-proffs!
                      Jag har ett par frågor till om filterrengöring.
                      Behöver jag rengöra/slamsuga inne i filterhuset (både filterdel samt pumpdel)?
                      Hur ofta rengör ni pumpen inkl impeller?
                      Har en 180-Vision sedan december-16. Rengör/byter bara översta vita vadden vid VB varje vecka. De andra kuddar har bara lite smuts på kanterna (brukar inte ta ut de), så rör inte dem.
                      Tack!
                      Jag har ju flera kar och alla är Juwel. Mina råd är detsamma som jag gör själv. Det betyder inte at jag vet bäst utan beskriver bara vad jag själv tycker fungerar bäst.
                      Sluta med de vita vaddkuddarna (original) Skaffa hellre en rejäl förpackning vadd och klipp till bitar som är ca 2 cm bredare och längre än originalkuddarna. Låt biten vara minst 3 ggr tjockare än originalet. Mina vaddtuss är ibland 10 ggr tjockare.... minst. Varför? Jo originalfiltervadden är för precis och mycket finkornig smuts smiter ner vid sidorna. Hur ofta ska den bytas? Jag byter den först när filtret böjar få sämre genomströmning. Filterkuddarna gör jag rent hälften när det börjar bli små partiklar i vattne trots att jag bytt vadd och/eller det blir sämre genomströmning. Motor/impeller gör jag bara rent när det blir sämre genomströmning trots de andra åtgärderna. Nu gissar jag att du kommer att få en del respons av de som inte gillar denna konstruktion. Men jag trivs utmärkt med den när jag sköter den som jag beskrivit.
                      Den stora slamsugningen av rubbet gör jag som oftast en gång per år.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Delta2004
                        • November 2016
                        • 77

                        #41
                        Tack för tipsen!
                        Det är nog dags för den stora städningen då! Har aldrig slamsugit inne än. Impellern rengördes för en månd sedan när det började låta, då upptäcktes spricka i den som var där troligtvis från början. Nu är den bytt i alla fall :-)

                        Vilken vadd brukar du köpa, bluewing? Gärna länk eller namn!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #42
                          Ursprungligen postat av Delta2004
                          Tack för tipsen!
                          Det är nog dags för den stora städningen då! Har aldrig slamsugit inne än. Impellern rengördes för en månd sedan när det började låta, då upptäcktes spricka i den som var där troligtvis från början. Nu är den bytt i alla fall :-)

                          Vilken vadd brukar du köpa, bluewing? Gärna länk eller namn!
                          Köper det som känns vettigt och prisvärt. Hos handlaren i västerås (ZooHoo) har jag i perioder köpt SERA storpack med vadd. Men pga att hundmaten är billigast på zooplus.se så har jag numera oftast beställt Fluval/Hagens storpack med vadd där. Tror inte det är så känsligt.
                          Länken till Fluval http://www.zooplus.se/shop/akvarium/...aterial/278758
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Delta2004
                            • November 2016
                            • 77

                            #43
                            Ursprungligen postat av Bluewing

                            Köper det som känns vettigt och prisvärt. Hos handlaren i västerås (ZooHoo) har jag i perioder köpt SERA storpack med vadd. Men pga att hundmaten är billigast på zooplus.se så har jag numera oftast beställt Fluval/Hagens storpack med vadd där. Tror inte det är så känsligt.
                            Länken till Fluval http://www.zooplus.se/shop/akvarium/...aterial/278758
                            Tack!
                            Var förut osäker om det var "klippbart" eller bara löst syntet i dessa storpack, då de säljs vikbaserat. Nu vet jag! :-)

                            Kommentar

                            • Mikael0436
                              • November 2017
                              • 16

                              #44
                              Så en sammanfattning på vad för filtermatrial man ska använda i behållaren är, fint hela första lavet sen grovt och sist vadd eller är jag ute och cyklar ?

                              Kommentar

                              • Mikael0436
                                • November 2017
                                • 16

                                #45
                                Som jag tex har följande, i första behållaren har jag nerifrån och upp. 2x fin blå svamp sen cirax. I andra behållaren har jag en grov blå sen nitrax sen aktivt kol och sist har jag vadd som jag köpt på påse, akvariet är för övrigt 180L om det hjälper för att få tips på hur jag kan effektivisera och dra ner utgifterna, Tacksam för svar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...