Lite frågor kring reflektorer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samawi
    • January 2014
    • 131

    Lite frågor kring reflektorer

    Fick nyligen upp ögonen för det här med reflektorer. Jag sökte runt och läste på lite. Dock fick jag inga svar till de frågorna jag hade. Så nu tänkte jag höra med er här

    Jag undrade lite hur detta med reflektorer påverkar fiskarna i akvariet? Nog skulle det säkerligen vara betydydligt snyggare för mina ögon om akvariet lyste upp mer. Men vilket ljus föredrar fiskarna? Nu kanske detta är olika beroeende på vart dem kommer ifrån? Jag har syd amerikanska ciklider och ett gäng praktbotior + en Golden nugget och en panaque L204.
    Och sedan till nästa fråga...
    Jag har inga växter i mitt kar då hantlar-rackarna åt upp dem. Läste dock att det verkade som att största anledningen till att folk körde med reflektorer var på grund av deras växter? Så är det bara dumt att ha reflektorer till ett akvarium som är utan växter?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    påverkar inget.
    inte dumt att ha reflektorer på ett kar utan växter. du ser ju fiskarna bättre o karet ser bättre ut.så kör du på reflektorer. jag kör alltid med reflektorer. oavsett om det är växter i karet eller inte. annars är det ju slöseri med ljus. hälften av ljuset försvinner ju upp i rampen

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Har exakt samma frågeställning som Samawi med skillnaden att jag har andra fiskar. Någon som vet hur reflektorer påverkar algtillväxten i växtlösa akvarium? Tar algerna stryk av kraftig/intensiv belysning (med kortare ljustid med monterade reflektorer) eller frodas de bara ännu bättre
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Fissure
        • July 2013
        • 153

        #4
        Mer ljus ger bättre förutsättningar för alger, har man tomt på växter bör man nog inte köra för långa belysningstider alt. Köra vattenbyten oftare
        Projekt : Rötter (450L Omstart)
        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Jag skulle nog påstå att för fiskarnas del är det nog bättre med dovt ljus, kanske tom helt mörkt i partier.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Känns lite som frågeställningen hamnat något fel. Det är intressant att diskutera hur fiskarna reagerar på olika ljusintensitet. Somliga är klart tryggare med lite mörkare förhållanden men det kan väl så bra ordnas med växter och gömställen.

            Växter behöver ljus och ju mer man har desto bättre, oftast. Alger behöver också mer ljus och kan gynnas av ökad belysning men ofta är det så att typen av ljus betyder mer än mängden när det gäller vilket det blir de växter vi vill ha eller alger som man får.

            Allt det där är intressant men har egentligen inte mycket med frågan om reflektor eller inte att göra. Det reflektorn gör är att ge en möjlighet att spara ström och därmed miljöbelastning. Det går att fundera över om det blir några effekter av att reflektorn ger ett mer direkt och riktat ljus men det är knappast nåt som betyder så mycket.

            Har man ett lysrör och lägger på en reflektor så får man dubbelt så mycket ljus i karet, med en riktigt bra reflektor kan skillnaden bli än större. Alltså kan man sätta dit en belysning med halva effekten och ändå ha lika mycket ljus. På sikt så kostar strömmen mer än ljuskällan så det är en god affär. Har man en belysning med två rör så kan man alltså släcka det ena (om det funkar med rampen, ibland måste bägge vara igång, sätta reflektor på det andra och spara halva elkostnaden och miljön.

            Oftast så är det så att man vill ha mer ljus och då är en reflektor ett enkelt och billigt sätt att lösa det, klart bättre än att sätta dit mer ljus.

            Så alltså, vad som är bra för fiskar/växter/alger har egentligen inte så mycket med om man skall ha reflektor eller inte att göra. Det skall man. Sen får man anpassa effekt och typ av belysning till vad man vill ha och behöver.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Samawi
              • January 2014
              • 131

              #7
              Tackar för svaren. Och jag ser nu att frågan hamnade i lite fel ämne. Ska jag ställa om frågan ang. vilket ljus fiskarna trivs bäst i någon annan tråd?

              Kommentar

              • TommySt

                • January 2014
                • 208

                #8
                Reflektorer är lysande (), yes... En fundering man kan ha är ändå varför armaturtillverkarna inte tar fasta på detta och skapar en integrerad lösning som tar bort behovet av att köpa detta som tillbehör.

                En i Fysik mer bevandrad samt pedagogiskt duktig forumdeltagare kan väl här oxå lägga ut texten kring var HÄLFTEN av lysrörets ljus "tar vägen", i de fall man inte har reflektorer. (Armaturerna målas ju inte med svart ljusabsorberande färg invändigt.)
                Using Tapatalk

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av TommySt
                  Reflektorer är lysande (), yes... En fundering man kan ha är ändå varför armaturtillverkarna inte tar fasta på detta och skapar en integrerad lösning som tar bort behovet av att köpa detta som tillbehör.
                  Nja det är faktiskt flera företag som har reflektorer integrerade i sina armaturer. Dock så kostar ju dessa pengar så en sådan armatur blir dyrare och tyvärr är vi kosumenter ofta dumsnåla och väler det billigaste alternativet - även om det det finns andra som i längden blir billigare.


                  En i Fysik mer bevandrad samt pedagogiskt duktig forumdeltagare kan väl här oxå lägga ut texten kring var HÄLFTEN av lysrörets ljus "tar vägen", i de fall man inte har reflektorer. (Armaturerna målas ju inte med svart ljusabsorberande färg invändigt.)
                  Nja fysik är väl inte min grej direkt men försöker ändå ge en förklaring.

                  Ett lysrör strålar ut ljuset åt olika håll och det som strålar rätt ner behöver ju ingen reflektor medan däremot det övriga ljuset som är merparten behöver det. För att ljuset skall gå ner i vattnet får inte vinkeln vara för brant för då studsar ljuset bara på vattenytan. Så en reflektor har dels en yta som reflekterar så mycket som möjligt av ljuset och dels riktar de ljuset rakare ner mot vattenytan vilket gör att det går ner i vattnet och inte studsar.

                  Jag vet inte om du har dykt någon gång och då tänkt på att det faktikst är väldigt mörkt nere i vattnet tidigt på morgonen och på kvällen även om det då är hyfsat ljust ute. Detta beror på att solen står lågt på morgon och kväll och då når ljuset vattenytan i en för brant vinkel och studsar upp istället för att gå ner i vattnet.
                  1/
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • TommySt

                    • January 2014
                    • 208

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Nja det är faktiskt flera företag som har reflektorer integrerade i sina armaturer. Dock så kostar ju dessa pengar så en sådan armatur blir dyrare och tyvärr är vi kosumenter ofta dumsnåla och väler det billigaste alternativet - även om det det finns andra som i längden blir billigare.



                    Nja fysik är väl inte min grej direkt men försöker ändå ge en förklaring.

                    Ett lysrör strålar ut ljuset åt olika håll och det som strålar rätt ner behöver ju ingen reflektor medan däremot det övriga ljuset som är merparten behöver det. För att ljuset skall gå ner i vattnet får inte vinkeln vara för brant för då studsar ljuset bara på vattenytan. Så en reflektor har dels en yta som reflekterar så mycket som möjligt av ljuset och dels riktar de ljuset rakare ner mot vattenytan vilket gör att det går ner i vattnet och inte studsar.

                    Jag vet inte om du har dykt någon gång och då tänkt på att det faktikst är väldigt mörkt nere i vattnet tidigt på morgonen och på kvällen även om det då är hyfsat ljust ute. Detta beror på att solen står lågt på morgon och kväll och då når ljuset vattenytan i en för brant vinkel och studsar upp istället för att gå ner i vattnet.
                    1/
                    Aha, det har med vinkeln att göra. Begripligt, när du beskriver det.
                    Santidigt uppstår ju då frågeställningen... Varför gör man då inte armaturer med annan/rätt vinkling kring rören...?
                    Using Tapatalk

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13142

                      #11
                      Kjell svarar på det - produktionskostnad som ger högre pris
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Hemi
                        • February 2013
                        • 180

                        #12
                        Håller med dem som anser att reflektorer och inte minst rampens invändiga färg har mycket stor betydelse. Det är också min egen erfarenhet. Skillnad som mellan natt och dag..

                        Även en heltäckande ramp invändigt målad vit utan reflektorer är bra..Körde själv 80 w till 540 l tidigare med gott resultat.

                        Nu som ny akvarist vågar jag inte köra 4 x 54 w till 720 l (som jag har monterat) rädd att det blir för mycket. Upplever så för ögat. Kör endast 2 x 54 w och Cabomban växer påtagligt varje dag trots många skuggande flytväxter (rensar ofta) och dåliga glaspestiga täckglas Måsvingereflektorer och dessutom rampen spegelklädd invändigt.

                        Här är min ramp...bakre delen.. måsvinge-reflektorerna ännu inte monterade .. ligger bredvid.

                        Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


                        Som jag tidigare skrivit så är det en påtaglig skillnad på ljuset ner i burken om jag bara lyfter upp främre delen av rampen..16 cm bred av totalt 60 cm. Minns att "herr deffen" i ett inlägg gjorde en test med att bara lägga ett vitt typ tygstycke över ramp och burken och upplevde en påtaglig skillnad på ljuset ner i vattnet..
                        Senast redigerad av Hemi; 26 March 2014, 17:54.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hemi
                          Nu som ny akvarist vågar jag inte köra 4 x 54 w till 720 l (som jag har monterat) rädd att det blir för mycket. Upplever så för ögat. Kör endast 2 x 54 w och Cabomban växer påtagligt varje dag trots många skuggande flytväxter (rensar ofta) och dåliga glaspestiga täckglas Måsvingereflektorer och dessutom rampen spegelklädd invändigt.
                          Oavsett vilken artificiell belysning du använder så når det ändå bara upp till en bråkdel av den styrka som ljuset har i naturen.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Hemi
                            • February 2013
                            • 180

                            #14
                            Visst är det så..Men min poäng är att rätt reflektorer påtagligt ökar ljuset. Tror att mina rör tända 2x 54 w motsvarar det dubbla..alltså snarare drygt 200 w..Jämfört om jag bara hade haft en standardramp utan reflektorer..

                            En grej som jag reflekterat över ;-) är att jag har vad som närmast kan beskrivas som morgonsol om solen är uppe i ena kortändan av burken. Mysigt faktiskt att se om morgonen långt innan belysningen tänts. Trots att den står i fullständig skugga av en 40 cm tjock tegelvägg. Morgonsolen kommer från helt andra hållet men stutsar/reflekteras av mitt vita kök och vita dörrar...in i vardagsrummet..och akvariet..
                            Senast redigerad av Hemi; 26 March 2014, 18:33.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hemi
                              Visst är det så..Men min poäng är att rätt reflektorer påtagligt ökar ljuset. Tror att mina rör tända 2x 54 w motsvarar det dubbla..alltså snarare drygt 200 w..Jämfört om jag bara hade haft en standardramp utan reflektorer
                              Alla förändringar av belysningsstyrkan (oavsett tidigare nivå) bör spridas ut. Detta bör man tänka på samtidigt som man också skall tänka på att ökar man belysningsstyrkan, så skall man också öka tillsättningen av växtgödning och CO2. Har man bara detta detta i åtanke så kan man tiodubbla belysningen i akvariet - växterna kommer att stormtrivas
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...