Lysrör till 54l växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    #16
    Akvarielagret* skulle det vara, inte akvariekällaren!

    Kommentar

    • dancehall
      • May 2007
      • 306

      #17
      Och så undrar jag även hur många watt röret bör vara på? Jag ska ju ha mycket växter är det tänkt.

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #18
        Sv: Lysrör till 54l växtakvarium

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Aaah, är du här, gött!

        Tycker inte du att det blir jäkligt gult av det röret? Jag kör det själv, för att det fanns inne när jag bytte och jag är inte tok-nöjd direkt..
        Nä jag tycker det är alldeles lagomt gult, kanske en gnutta för ogult (norrländska för icke gult) faktiskt men då verkar jag ju i förhållande till många andra ha en böjelse åt det hållet. Använder mig faktiskt av osram relax rör som komplement till andra rör vissa kar och det är helt galet gult. Mys! Ni ska se kolglödstetror under det röret, de verkligen glöder!

        Angående sista frågan om wattantal så passar bara 15W hos dig då styrkan och längden har en bestämd relation.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • dancehall
          • May 2007
          • 306

          #19
          Nää?! Det var det värsta haha. Så egentligen så skulle jag behöva ett högre watt antal, men det går inte? Så isåfall får jag komplettera med annan ljuskälla också?

          Hur kommer växterna växa med 15 watt?

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #20
            Sv: Lysrör till 54l växtakvarium

            Ja precis, med nuvarande armatur är du begränsad till 15W.

            Det räcker till de mindre ljuskrävande växterna så välj arter med omsorg.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #21
              Ursprungligen postat av dancehall
              Nää?! Det var det värsta haha. Så egentligen så skulle jag behöva ett högre watt antal, men det går inte? Så isåfall får jag komplettera med annan ljuskälla också?

              Hur kommer växterna växa med 15 watt?
              utan reflektor så är det svårt att få växter som kräver "normalt" ljus att
              trivas med enbart 15W till 54 liter.

              det blir bara de långsamväxande som gillar läget, ex cryptos och anubias.

              med en bra reflektor som nästan dubblar du ljuset ner i karet, och då kan du
              ha vad du vill i karet, då är det inte ljuset som begränsar dig, då är det ditt
              egna handhavande med skötsel, gödning, etc som begränsar det.

              sedan är ju 54 liter ett ganska litet kar, vilket gör att vissa växter är ganska
              olämpliga, ex en jättevallis som blir 2-3 meter lång göre sig icke i 54 liter.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • dancehall
                • May 2007
                • 306

                #22
                Fan! För lysröret sitter just nu i akvariets lock så att säga. Då är det alltså det enda jag kommer kunna ha till ljus ett T8, 15W lysrör, det suger
                Jag kanske får komma på någon annan lösning, typ köra med öppet akvarium och hänga lampor ovanför eller liknande.

                Eller så blir det som sagt att välja växter med omsorg.

                Ni som är bra på detta nu då, tror ni att jag kommer kunna ha ett välväxande växtakvarium med endast detta ljus, så länge jag väljer "rätt" sorts växter?

                Kommentar

                • dancehall
                  • May 2007
                  • 306

                  #23
                  Tack Ken för ett informativt svar!
                  Reflektor skall alltså införskaffas.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #24
                    Sv: Lysrör till 54l växtakvarium

                    Nja, även med reflektor så räcker inte ljuset till ett flertal växter.

                    Tycker inte heller man kan påstå att det enbart är långsamväxare det begränsas till, finns gott om snabbväxare med låga ljuskrav och vice versa.
                    Senast redigerad av Moving Waves; 25 October 2013, 08:57.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #25
                      Sv: Lysrör till 54l växtakvarium

                      Ursprungligen postat av dancehall
                      Fan! För lysröret sitter just nu i akvariets lock så att säga. Då är det alltså det enda jag kommer kunna ha till ljus ett T8, 15W lysrör, det suger
                      Jag kanske får komma på någon annan lösning, typ köra med öppet akvarium och hänga lampor ovanför eller liknande.

                      Eller så blir det som sagt att välja växter med omsorg.

                      Ni som är bra på detta nu då, tror ni att jag kommer kunna ha ett välväxande växtakvarium med endast detta ljus, så länge jag väljer "rätt" sorts växter?
                      Ja väljer du rätt växter kan du absolut få ett välvuxet grönskande kar! Kika på mossor av olika slag, de kräver i regel väldigt lite ljus och är dekorativa att linda runt trägrenar och stenar.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • dancehall
                        • May 2007
                        • 306

                        #26
                        Ja, det är främst mossor jag vill ha så då är det ju fantastiskt! Jag startar igång en tråd sen om vad exakt jag tänkt mig i akvariet, så får vi se vad som bör ändras och inte

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #27
                          Ursprungligen postat av dancehall
                          Fan! För lysröret sitter just nu i akvariets lock så att säga. Då är det alltså det enda jag kommer kunna ha till ljus ett T8, 15W lysrör, det suger
                          Jag kanske får komma på någon annan lösning, typ köra med öppet akvarium och hänga lampor ovanför eller liknande.

                          Eller så blir det som sagt att välja växter med omsorg.

                          Ni som är bra på detta nu då, tror ni att jag kommer kunna ha ett välväxande växtakvarium med endast detta ljus, så länge jag väljer "rätt" sorts växter?

                          Eller så får du bli lite tänkande och kreativ...

                          Tex ta bort locket från akvariet, och lägga dit täckglas ? och en bra ramp med fler lysrör eller varför inte en modern hitech ledramp?

                          Ta bort locket, se vad du kan skruva dit i bara armaturer för lysrör. Du kanske får dit minst ett lysrör till, byta till ljusstarkare T5 rör på en gång?

                          Finns nog mängder med fler varianter.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...