bra lysrör med "gult" ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av oaken
    Tja.. Philips 840 kör jag nästan uteslutande med numera, jag tycker det återger färger bra och det har ett högt PUR-värde (i klass med Aquarelle)
    Det tvättar ur färger. Det är den dåliga färgåtergivningen som gör att folk ser ut som lik under kallvita lysrör. Testa ett Philips 965 (om det fortfarande tillverkas, annar vilket som helst som börjar på 9), du kommer märka skillnaden.
    Har testat en hel del olika lysrör och de med överlägset fulast ljus tycker jag är Aquarelle/Power-Glo/Aquastar och Grolux
    Alla de där är varianter på grolux-rör, och nej, jag gillar dem inte heller. Jag tycker det är ganska missriktat att fokusera på PUR - som jag sa duger vilket ljus som helst för växter, tillochmed glödlampa, bara de får tillräcklig intensitet, och det handlar i slutänden om vad som ser bra ut. Särskilt inom korallakvaristiken har det gått helt över styr, med LED belysningar som har nästan bara mörkblått ljus, så akvarierna blir mörka och saknar alla färger utom blått, och allt bara för att de ljusen har skyhög PUR. But I digress.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      Sv: bra lysrör med "gult" ljus

      Ursprungligen postat av nils_sverker
      Nu blev det mycket att hålla reda på

      Sun glo har temp på 4200K (http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1713&page=2), kanske kan vara något. Billigt också ... har plats för två rör - vad händer med färgen om man kombinerar det med t ex Aquarelle ...?

      Jag stötte för några år sedan på en hemsida där de visade bilder på ett akvarium med olika belysning, det fanns en enorm massa bilder ... känner någon annan igen det? Jag bokmärkte så klart inte sidan.
      Länkar till sidan imorgon.

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        som jag sa duger vilket ljus som helst för växter, tillochmed glödlampa, bara de får tillräcklig intensitet, och det handlar i slutänden om vad som ser bra ut. Särskilt inom korallakvaristiken har det gått helt över styr, med LED belysningar som har nästan bara mörkblått ljus, så akvarierna blir mörka och saknar alla färger utom blått, och allt bara för att de ljusen har skyhög PUR. But I digress.
        Som sagt åsikterna är olika. Alla växtexperter (även de som försörjer sig på att odla växter) som jag har hört hålla föredrag om växternas belysning håller definitivt inte med dig om att vilket ljus som helst duger bara det har tillräcklig intensitet.

        Angående korallrevsakvaristiken hörde jag ett föredrag om belysning i saltakvarier på Sjöfartsmuseet (av Lasse Forsberg) för någon vecka sedan som inte heller direkt stödjer dina åsikter om jag säger så och de saltvattensakvarier med LED-belysningar som jag har sett har definitivt inte heller varit mörkblåa
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          Ursprungligen postat av hannesc
          Länkar till sidan imorgon.

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
          här är sidan där man ser massa olika rör

          Kommentar

          • nils_sverker
            • June 2007
            • 395

            #20
            Ursprungligen postat av hannesc
            här är sidan där man ser massa olika rör

            http://saurama.aqua-web.org/
            Tackar! Den var det, ja. Där finns det en del åt bita i ...

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Som sagt åsikterna är olika. Alla växtexperter (även de som försörjer sig på att odla växter) som jag har hört hålla föredrag om växternas belysning håller definitivt inte med dig om att vilket ljus som helst duger bara det har tillräcklig intensitet.
              Då har de fel. Det går exv utmärkt att odla växter under varmvita lysrör, tillochmed under glödlampor om man kan undvika att grilla växterna. Groluxrör/lampor handlar om att maximera PUR samtidigt som man minimerar strömförbrukning, eftersom allt ljuset skickas ut i en smal del av spektrum där gröna växter har har lättast att ta upp strålning. Det är av intresse om man är kommersiell odlare eller har väldigt stora akvarier, men för mig som liten hobbyist med tre akvarier är estetiskt intryck mycket viktigare.
              Angående korallrevsakvaristiken hörde jag ett föredrag om belysning i saltakvarier på Sjöfartsmuseet (av Lasse Forsberg) för någon vecka sedan som inte heller direkt stödjer dina åsikter om jag säger så och de saltvattensakvarier med LED-belysningar som jag har sett har definitivt inte heller varit mörkblåa
              Jag sa inte att alla LED belysningar är knallblå, men jag vet inte hur du har burit dig åt för att missa skumt belysta monokromt blå korallakvarier - det räcker med 20 000K för att få den effekten och det är inte extremt högt för korallbelysningar idag.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Som sagt åsikterna är olika. Alla växtexperter (även de som försörjer sig på att odla växter) som jag har hört hålla föredrag om växternas belysning håller definitivt inte med dig om att vilket ljus som helst duger bara det har tillräcklig intensitet.
                Då har de fel. Det går exv utmärkt att odla växter under varmvita lysrör, tillochmed under glödlampor om man kan undvika att grilla växterna. Groluxrör/lampor handlar om att maximera PUR samtidigt som man minimerar strömförbrukning, eftersom allt ljuset skickas ut i en smal del av spektrum där gröna växter har har lättast att ta upp strålning. Det är av intresse om man är kommersiell odlare eller har väldigt stora akvarier, men för mig som liten hobbyist med tre akvarier är estetiskt intryck mycket viktigare.
                Angående korallrevsakvaristiken hörde jag ett föredrag om belysning i saltakvarier på Sjöfartsmuseet (av Lasse Forsberg) för någon vecka sedan som inte heller direkt stödjer dina åsikter om jag säger så och de saltvattensakvarier med LED-belysningar som jag har sett har definitivt inte heller varit mörkblåa
                Jag sa inte att alla LED belysningar är knallblå, men jag vet inte hur du har burit dig åt för att missa skumt belysta monokromt blå korallakvarier - det räcker med 20 000K för att få den effekten och det är inte extremt högt för korallbelysningar idag.
                Ursprungligen postat av hannesc
                här är sidan där man ser massa olika rör
                http://saurama.aqua-web.org/
                Den sidan återger färgerna bra, men inte intensiteten. Hagen Marine Glo t.ex. ger ett så mörkt intryck att i ett ljust rum ser man knappt att belysningen är tänd.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Då har de fel. Det går exv utmärkt att odla växter under varmvita lysrör, tillochmed under glödlampor om man kan undvika att grilla växterna. Groluxrör/lampor handlar om att maximera PUR samtidigt som man minimerar strömförbrukning, eftersom allt ljuset skickas ut i en smal del av spektrum där gröna växter har har lättast att ta upp strålning. Det är av intresse om man är kommersiell odlare eller har väldigt stora akvarier, men för mig som liten hobbyist med tre akvarier är estetiskt intryck mycket viktigare.


                  Jag sa inte att alla LED belysningar är knallblå, men jag vet inte hur du har burit dig åt för att missa skumt belysta monokromt blå korallakvarier - det räcker med 20 000K för att få den effekten och det är inte extremt högt för korallbelysningar idag.

                  Den sidan återger färgerna bra, men inte intensiteten. Hagen Marine Glo t.ex. ger ett så mörkt intryck att i ett ljust rum ser man knappt att belysningen är tänd.
                  Jag märker skillnad mellan ett Gro-lux och ett aquastar till exempel där Grolux är betydligt sämre, det växer inte i närheten lika bra. Vissa rör ligger mer rätt i våglängd än andra och jag har verkligen svårt att se hur ett biltema-rör skulle göra mitt hightech lika effektivt.



                  Om vi följer länken ovan så menar du att en valfri ljuskälla är lika effektiv som ett Aquarelle eller ett Sylvania aquastar i mitt fall? Kan du förklara varför inte halogen brukas mer frekvent än mh, det är en investering som blir löjligt mycket billigare och jag är rätt säker på att folk skulle bruka dem mer frekvent om det fungerade lika bra. Det skulle ju bara vara att köra ett lysrör när karet fotas annars för att slippa det pissgula på bild.
                  Senast redigerad av Mathias Nilsson; 02 April 2013, 22:26.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Då har de fel. Det går exv utmärkt att odla växter under varmvita lysrör, tillochmed under glödlampor om man kan undvika att grilla växterna. Groluxrör/lampor handlar om att maximera PUR samtidigt som man minimerar strömförbrukning, eftersom allt ljuset skickas ut i en smal del av spektrum där gröna växter har har lättast att ta upp strålning. Det är av intresse om man är kommersiell odlare eller har väldigt stora akvarier, men för mig som liten hobbyist med tre akvarier är estetiskt intryck mycket viktigare..
                    Är det ändå inte lite konstigt att de som har åstadkommit riktigt snygga växtakvarier (dit hör definitivt inte jag - men jag har sett många sådana snygga akvarier) menar att man definitivt inte skall använda varmvita rör.

                    Jag sa inte att alla LED belysningar är knallblå, men jag vet inte hur du har burit dig åt för att missa skumt belysta monokromt blå korallakvarier - det räcker med 20 000K för att få den effekten och det är inte extremt högt för korallbelysningar idag
                    Jag har i alla fall aldrig IRL sett några akvarier där belysningen har legat över 20000 - det måste väl vara lika fult som att man köra med typ rent blåa lysrör och det gör väl ingen idag. Det var definitivt inte heller (snarare tvärtom) något som förespråkades elller diskuterades (varken av föredragshållaren eller åhörarna) på saltmötet på Sjöfartsmuseet. Däremot kan jag hålla med om att foton på saltakvarier ofta ser betydligt blåare ut än de är i IRL - sannolikt borde det kunna korrigeras med vitbalansen på kameran men akvaristerna är väl mer intresserade av akvarietekniken än av kamerateknik
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      bra lysrör med "gult" ljus

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Är det ändå inte lite konstigt att de som har åstadkommit riktigt snygga växtakvarier (dit hör definitivt inte jag - men jag har sett många sådana snygga akvarier) menar att man definitivt inte skall använda varmvita rör.
                      Rotala rotundifolia är ett bra exempel, Pogostemon stellata är ett annat.

                      De vägrar att bli ordentligt röda under fel rör, det bevisar om något att det påverkar i någon mån. Ok att en växt kanske växer men det kan bli ren missväxt på en del arter där de inte alls blir snygga. Polysperman i mitt hightech blir som pinnar med enstaka blad medan den blir tät och fin under aquarelle hos grannen som har en liknande setup.

                      Nog spelar det roll alltid, helt tveklöst.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #26
                        Sv: bra lysrör med "gult" ljus

                        Jag gillar också varmt ljus framför det sterila lila sken som många kallvita rör ger.

                        Det är ju en smaksak och beror på hur man kombinerar rör men två jag gillar är hagen life glo, som funkar bra på egen hand, och jbl solar tropic, som kan vara en aning gult själv men passar bra i kombo.
                        Hagen sun glo avråder jag från, det har ett mycket onaturligt gult sken som sticker i ögat.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #27
                          Ursprungligen postat av Azur
                          . Särskilt inom korallakvaristiken har det gått helt över styr, med LED belysningar som har nästan bara mörkblått ljus, så akvarierna blir mörka och saknar alla färger utom blått, och allt bara för att de ljusen har skyhög PUR. But I digress.
                          Jag kan inte få till bilderna på mina kar där jag har LED då kameran ser det blåa ljuset betydligt bättre än jag gör.
                          När det kommer till dom våglängder som används så överväldigas dom lätt av det gula ljuset, dvs karet ser inte så blått ut för ett mänskligt öga.
                          Kort o gott så hade det varit lika fel om man fotoshoppat färgerna åt det andra hållet, sanningen syns inte på bild.

                          El-kostnaden har varit ett problem inom salt och jag finner det positivt att man kunnat lösa detta genom att elda på rätt ställe till skillnad från det man gjorde tidigare.
                          Karen blir inte mörka heller, dom vita/röda/gröna/turkosa dioder som används ger otroligt mycket ljus och du kan få karet så gult som du vill ha om det är din preferens.
                          Jag har själv dragit ner effekten på mina vita då det blir såpass ljust att det stressar anthias arterna, fördelen är dock att korallerna inte behöver lida.

                          Många använder idag simulerade dygnsrytmer på sina kar nu när det är billigare och enklare med led, då brukar man köra extra blått på kvällen just för att framhäva korallerna av rent estetiska skäl.
                          Deras smak må då skilja sig från din känsla av estetik men jag tycker folk kan ha rätt till en par timmar om dagen där dom själv får bestämma vad dom tycker om

                          20K Är inte heller alltid helt blått heller, jag har använt flera 20k ljuskällor och dom flesta är inte så långt ifrån 10-14K på halogensidan.
                          Jag har haft ett par yrkesfotografer hemma från olika tidningar och frågat vad dom trott det var för kelvintal.
                          Båda tyckte oberoende av varann att det var dagsljus på en sommardag, dvs kallt vitt men ändå dagsljus.

                          CRI har jag inte så mycket förtroende för då den slutar väl egentligen på 5k, Gamut Area Index är väl den nyare skalan som skall vara mer anpassad för moderna ljuskällor.

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          Arbetssätt...