Akvarietermometer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • June 2024

    Akvarietermometer

    Var kan man hitta en digital eller annan termometer som visar RÄTT temp.

    Har sökt på nätet men hittar bara billiga och en sådan har jag,vill ha en som man kan lita på.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Akvarietermometer

    Äh..

    Jag kör på 2 termometrar i varje kar, då får jag ett snittvärde. 35 spänn per balja kan man ju leva med.

    Jag körde på digital förut, en vanlig hem-lösning fast jag silikonade sladden så att den skulle palla vätan..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Det är bara det att dom stämmer så dåligt,skulle vilja ha mer exakt koll på värmen.

      Sån är jag

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Akvarietermometer

        Köp en pryl för 5 lök då...


        24-26 grader, det är spannet som jag har utan värmare i mina baljor.

        Varför bry sig om det är 25,3?

        Onödigt i ditt fall med akvariet? -med tanke på att det funkar med billiga prylar: Absolut!
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          #5
          Jag tror det spelar mindre roll på +-2 grader. Så länge de inte skiftar hela tiden i tempratur snabbt så tar knappast fiskarna någon större skada. Så varför ha sådan mani på ha exakt temperatur?

          Jag citerar en herre i akvarieföreningen.
          -Det där med temp brukar vara väldigt märkligt, det är oftast så att man hittar en ny fisk, registrerar vattenvärden och temperatur och sedan blir dessa värden norm för hur fiskarna skall ha det. Ofta är det ju så att temperaturen varierar över säsong och att man fångat fisken grunt när den kanske också går lite djupare - De flesta "högtempfiskar" klarar lägre temperaturer utmärkt och lever också längre då. Kallare vatten innehåller mer syre och fiskarnas ämnesomsättning går inte lika snabbt. Risken med att ha en fisk för kallt kan bl a vara att matsmältningen går för långsamt så att det blir problem där.
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Akvarietermometer

            Tycker det är lite kul när ni svarar Christer att prylen är onödig. Med tanke på mängden prylar etc. som det skrivs om här i Zoopet gissar jag att prylarna är ibland bara kul eller intressanta. Bara debatterna om det egna filtrets förträfflighet är ju riktigt kul att läsa.
            För egen del skulle jag kunna gå igång på Christer5's kommande lyxtermometer .
            Har annat också som jag nog "måste" ha.
            Så när du hittat din superduperdelux-termometer Christer, så kanske jag skaffar en likadan;-)
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Det gäller bara att hitta en som inte har fantasi pris,konstigt att en bra termometer skall vara så dyr

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Christer5
                Det är bara det att dom stämmer så dåligt,skulle vilja ha mer exakt koll på värmen.

                Sån är jag


                hur vet du att dom stämmer dåligt ???

                för att veta det så måste du haft en dunderpryl som mätte exakt och jämförde
                med den billiga.
                '
                och har du en dunderpryl så är ju problemet löst

                och har du haft en dunderpryl och jämfört, så vet du ju om den billiga
                visar 1-2-3 grader fel. och så jobbigt kan det inte vara att räkna ut varje
                gång du kollar tempen, dvs visar den 23, och du veta att de visar 3 fel,
                så är det ju 26.

                att yra om att man vill veta om det är 25.6 eller 25,9 är bara dumt och onödigt.

                hela grader är mer än ok......+/- 2 grader är ju aldrig problem så länge man
                håller sig inom 23-28 grader......




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Christer5

                  #9
                  Ken jag yrar inte

                  Tänkte bara att det skulle vara intressant att ha en bättre koll på temperaturen och då på sommaren när det blir väldigt varmt.

                  Nu är det inget större problem under den kallare perioden.

                  Man har ju så många olika prylar så varför inte även en bra temp.mätare ?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...