Uppgradera lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Uppgradera lysrör

    Inom kort ska jag övergå från mäsk till trycksatt Co2 system och funderar på det där med ljuset. Just nu har jag 2x18W T8 och jag misstänker att det blir för klent för växterna med ökad Co2.
    Det är akvastabil effect light heltäckande ramp. Skulle helst vilja behålla rampen men uppgradera till T5 lysrör. Jag tror att man måste köpa typ en sån grundarmatur och montera den istället för den gamla?


    Har någon gjort det? Är det svårt?

    Sen har jag sett på en utländsk sida en annan billigare lösning för att öka på ljuset: att man lägger till ett eller två T5 lysrör till befintliga T8 rör. Har inte sett liknande lösning i Sverige tyvärr eller finns det?

    Jag bifogar länken för att ni ska se hur det ser ut, sidan är tyvärr bara på polska, polsk Tradera
    Titta på bilderna längre ner. Dem nya lysrören som är smalare sitter på dem gamla med speciella metallhållare. Till det finns det en transformator för att dem ska fungera.
    325L
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Jag har dessa Grundarmaturer från akvastabil men har ingen sådan "huv" till karet så fick göra egna fästen till dem.

    Om man har original heltäckande ramp så ska grund armaturen bara vara att styra på en skena. Norde vara mycket enkelt att byta om själv huven är likadan.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • aneta
      • September 2008
      • 261

      #3
      Jag tror också att det borde fungera, ville ändå höra en bekräftelse av någon som testat och bytt ut armaturen.

      Vad tycker ni om den polska varianten? Är det ingen som har provat att blanda både T5 och T8 i samma ramp? Kan man köpa något liknande här hemma?
      325L

      Kommentar

      • aneta
        • September 2008
        • 261

        #4
        Efter lite letande så kan jag svara på min egen fråga
        Jo det finns att köpa något liknande här: Glomat T5 lysrörshållare http://www.pwss.nu/product.php?produ...at=1738&page=1
        Den har samma funktion som jag letat efter, skillnaden är bara hur man fäster lysrören. Jag har redan installerat den andra varianten och dem funkar bra

        Men jag har en fråga, nu när jag har utökat ljuset från 0.28 till 0.65 W/L hur länge ska jag ha ljuset tänt i början för att undvika alger? Kan tillägga att jag kör mäsk.
        325L

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av aneta
          Efter lite letande så kan jag svara på min egen fråga
          Jo det finns att köpa något liknande här: Glomat T5 lysrörshållare http://www.pwss.nu/product.php?produ...at=1738&page=1
          Den har samma funktion som jag letat efter, skillnaden är bara hur man fäster lysrören. Jag har redan installerat den andra varianten och dem funkar bra

          Men jag har en fråga, nu när jag har utökat ljuset från 0.28 till 0.65 W/L hur länge ska jag ha ljuset tänt i början för att undvika alger? Kan tillägga att jag kör mäsk.
          8-9 timmar.

          Ifall det är inkört redan så kan du brassa på rätt ordentligt, i med mer snabbväxande bara
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • aneta
            • September 2008
            • 261

            #6
            Låter bra! Karet har varit igång i ca 4 år nu. Gjorde dock nyligen en större rescape, hoppas det inte påverkar negativt bara. Ska fixa snabbväxande
            325L

            Kommentar

            Arbetssätt...