Månljus, vad köpa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

Månljus, vad köpa?

Hej!

Skulle vilja ha månljus i karet och har letat slingor man kan använda. Skulle det fungera med denna: http://www.jula.se/led-ljusslinga-fo...uk-ip44-946483 Har 180l kar (100x40x45). Om inte, så får ni gärna lämna tips på annat. Har Biltema, Jula, Rusta, ÖoB, Clas Ohlson och Kjell & Co i närheten...
  • swerik
    • November 2011
    • 53

Den där ser ju strålande ut, jag hade så i mitt 540kar en gång i tiden,

då hade jag en heltäckande ramp, så jag lindade blå slinga runt en pinne, som jag "spände fast" under rampen,
    och med "spände fast" menar jag att den var 2mm längre en rampen så den kilade fast sig själv, sen en liten timer, när vanliga belysningen trappade ner, (4 lysrör, 4 timers + månljuset och timer) så hoppade månljuset in, riktigt läckert faktiskt..
    et vino veritas

Kommentar

• laasesku
      • October 2002
      • 660

Beror på vart du ska sätta den. Är den vattentät?

Kommentar

• BillyL.
        • March 2010
        • 62

Den har ju IP44 så det borde funka bra.

Kommentar

• Pierre67
          • November 2011
          • 321

Tänkte sätta den i bakkant på rampen. Det där att snurra den runt en pinne var ett bra tips. Men det jag nog undrade mest var om ljuset är kraftigt nog!? Nån som vet? Köpte ett 2-pack digital timer på classe, så har en som bara ligger och väntar på månljuset...

Kommentar

• AffeAlien
            • December 2011
            • 655

Jag köpte http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=165468683 på clasohlson. Fästs med dubbelhäftande tejp som sitter på baksidan, mycket enkelt. Går att välja olika färger, olika blå också, sedan går den att dimmra i 4 olika styrkor. Har denna i mitt Juwel Rio 180L klistrat i mitten på lysrampen och det funkar utmärkt.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150743 <--- hur jag monterade
            Mvh Alf

Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

Kommentar

• Vanish
              • April 2011
              • 900

Är verkligen den från clas ohlson vattentät?

Kommentar

• Majki01
                • May 2010
                • 769

Månljus? Ta en helt vanlig blå led list
                På biltema som folk använder under bilar osv. Klarar fukt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentar

• Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

Tack för alla tips, men det blev Jula-slingan och jag tycker det blev bra. En dålig bild på karet i månljus, men men...

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                  Senast redigerad av Pierre67; 06 January 2012, 22:55.

Kommentar

• Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

Blev fint dedär
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• Vanish
                      • April 2011
                      • 900

Ser jäkligt bra ut Det får jag kolla på när jag kommer hem igen!!

Hur satte du upp det? Beskriv och ta gärna bilder

Kommentar

• Pierre67
                        • November 2011
                        • 321

Tackar!

Blev inte den bästa monteringen, men det sitter ordentligt iallafall. Slingan har 80 lampor på en lång sladd. Mätte först hur långt jag hade mellan hålen (för sladdar och vattenslangar till ytterfiltret) i ramen/lysrampen på karet. Sen vek jag slingan x-antal gånger och stripea (buntband) ihop den till den längden. Hade inget snöre, så fick ta en gammal videosladd (smal med två gula hannar) istället (den är på baksidan av karet). Vek sladden dubbel och gjorde en knut. Från videosladden, igenom hålen på ramen använde jag buntband fram till slingan och när jag drog åt buntbanden (försiktigt), så spände jag månljus-slingan (som nu liknar en korv med blåa lampor i bakkant på karet).

Så gjorde jag. Kanske inte den bästa lösningen, men använde det jag hade hemma. Imorron blir det att programmera timern bara...

Kommentar

• Pierre67
                          • November 2011
                          • 321

Ville bara skriva att det fungerar jättebra med Jula-slingan. Har den vanliga belysningen igång 07-19 och 18.45 går månljuset igång och det slår av vid 22. Jag vill det ska slå av då, så jag kan lägga i mat till mina Kuhlii-ålar innan jag lägger mig. Det blev billigt och bra och jag rekommenderar den slingan!

Kommentar

• play
                            • March 2009
                            • 14

Klisterlisterna som finns på IKEA är bäst. Du kan välja färg på ljuset själv, du kan kapa slingan i den längd du vill. Har man två st så kan man få fram en perfekt färg genom att ha lite vitt på den ena och mer blått på den andra, koppla till dimmer så får du ett perfekt ljus.

Flexibel, heter listen.

Kommentar

Arbetssätt...