Belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guu
    • March 2009
    • 78

    Belysning

    För närvarande har jag en vanlig ljusramp men det blir ganska varmt när den stått på ett tag. Jag skulle vilja ha belysning som inte avger så mycket värme till min nya tank. Finns det någon som har något förslag?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Lägg distanser under rampen så blir det inte så varmt mellan ramp-akvarium. Ljusrampen är för akvariebruk, eller?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      det råkar inte vara en ramp för glödlampor ?

      isf...byt omedelbart ut mot lågenegrilampor, finns dom som har "daylight", dvs kelvin på 5-6,500 vilket är
      hyfsat OK...for the time being....




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Guu
        • March 2009
        • 78

        #4
        Ansjo: Tack för svaret! Ja det är till mitt 222l akvarium. Får testa att höja upp rampen då eller se om det går att byta lysrören mot några andra
        Kensa: Oj jag vet inte vad det är för lampor , jag är ganska nybörjare på sånt här. Det är ganska smala lysrör i rampen. Ska se om det står något på dom

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Guu
          Ansjo: Tack för svaret! Ja det är till mitt 222l akvarium. Får testa att höja upp rampen då eller se om det går att byta lysrören mot några andra
          Då brukar inte det vara något problem, utan de är byggda för att tåla den värmen.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Guu
            • March 2009
            • 78

            #6
            Ansjo: Jag är nog lite otydlig, ursäkta. Jag vill undvika att ljusrampen värmer vattnet så långt som möjligt eftersom jag har djur däri som kräver låg temp

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ah, testa då att lägga en distans mellan ramp och kar, det bör hjälpa.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Det går att använda en fläkt som man kyler ytvattnet med men det är väl främst aktuellt om man har heltäckande ramp.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Vilket lysrör du har spelar ingen roll, de värmer alla i stort sett lika mycket.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guu
                    Ansjo: Tack för svaret! Ja det är till mitt 222l akvarium. Får testa att höja upp rampen då eller se om det går att byta lysrören mot några andra
                    Kensa: Oj jag vet inte vad det är för lampor , jag är ganska nybörjare på sånt här. Det är ganska smala lysrör i rampen. Ska se om det står något på dom

                    ahhaaa,,,,222 liter.....


                    gör som anjso säger...en liten distans,,,,samt kanske öppna lite på täckglaset.....


                    i somras var jag tvungen att ta väck mina täckglas helt...hade 30 grader i karet.....



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Guu
                      • March 2009
                      • 78

                      #11
                      Tack för svaren

                      Täckglasen rök direkt jag fick hem tanken, har ett nätat lock över den delen som inte lysrampen täcker. Får göra en hel nätning och så höja upp lysrampen och se om det blir någon skillnad.

                      Kommentar

                      • DaskeN
                        • May 2010
                        • 76

                        #12
                        Ursprungligen postat av Guu
                        Tack för svaren

                        Täckglasen rök direkt jag fick hem tanken, har ett nätat lock över den delen som inte lysrampen täcker. Får göra en hel nätning och så höja upp lysrampen och se om det blir någon skillnad.
                        Du använder ingen doppvärmare som du kan tabort då?
                        540L Tanganyika 250L Malawi.
                        160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
                        30L Yngel 20L Yngel

                        Kommentar

                        • Guu
                          • March 2009
                          • 78

                          #13
                          Nej, ingen doppvärmare. Det är ju ganska dumt att ha i en sån om man vill kyla akvariet

                          Har en filterpump, hur mycket kan den påverka? Den är inställd på svag, för de vill ha stillastående vatten.

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            #14
                            Pumpen avger samma värme oavsett vilket flöde den står på.
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...