Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    Ursprungligen postat av bossep
    Gör förfiltret så simpelt du kan! men se till att det blir lätt att göra rent. Sätt pumpen en liten bit över sanden, minst.
    Jag hoppas kunna mickla till lite CO2, kanske i helgen. Så vänta lite med det. Jag skall testa 2 sätt ett med venturi rör och det vid inloppet till pumpen.
    Hålen borrar du på sidan, rättigenom. Då ramlar det inte in någon sand att tala om. Jag brukar köra med 3-4 mm hål.
    Tack! Jag kommer inte dra igång det här än på 2-3 veckor, tidigast. Måste införskaffa prylarna först, bygga och tömma karet där det skall sitta.

    I röret jag tänkt använda vill jag ha en botten för att hålla sand ute. Då behöver jag väl inte sätta upp den särdeles högt?

    Förfiltret tänker jag hålla enkelt - långt upp i röret som sagt. Tänkte man kunde fixa till en liten "avsats" mha ett par skruvar eller så att lägga förfiltret på. Då är det bara att lyfta korgen rakt upp vid rengöring. Under korgen kan man sedan låta eventuella slangar för CO2 gå in eller överflödigt pumptryck (om man kör Y-rör för att fördela trycket från pumpen) gå ut.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      Ja, här behövs jag inte längre - det utvecklas fint alldeles utan mig!! Många bra idéer och tips, fint så!! *s*

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • Detroit
        • November 2007
        • 18

        Hej,
        Jag har läst denna tråd med stort intresse och eftersom jag var mitt upp i en total återställning av mitt 450 liters akvarium så beslöt jag mej för att testa det omvända bottenfiltret.
        Det passar mej perfekt då jag vill ha en mycket finkornig sand och förhoppningsvis blir det tillräkligt med genom strömning att jag slipper giftiga gaser framöver.
        Jag gick helt och hållet på Bosses fina ritning och köpte 90° böjar och T-kopplingar från aquaristic.net och sedan använde jag valiga VP rör. Limmade fast allt och sedan ner i karet och sanden ovanpå.
        Jag använder ett ytterfilter (Fluval 405) som ger 1300 l/h som jag kopplat till bottenfiltret och ytterligare ett ytterfilter (Fluval 305) som ger 1000 l/h kopplat till strilrör för bättre ytrörelse.
        Det jag kan se redan nu när jag nyligen startat igång karet är en fantastiskt lugn och fin rörelse i karet. Små delar av en vattenväxt virvlar lugnt och fin runt i karet och vill inte lägga sej på botten.
        Jag har också kopplat in Philips nya Akvarierenare (Aquarium Purifier) som använder sej av Ozon och skall enligt tillverkaren hålla vattnet rent i upp till 150 dagar!!!
        Om detta stämmer vet jag inte men kan man slippa undan med hälften av vattenbytena så vore det bra.
        Här kommer också en liten bild av hur det ser ut i mitt kar just nu. Det är som sagt helt nystartat så växter och annat har inte kommit igång ännu.

        Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium 450 2011_02_20.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,3 KB
ID: 2131774
        Detroit

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          Detroit,
          kul att fler kör modellen!! Keep us posted!!

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Hej, Kul att du är med och testar!
            Kan du göra mig en tjänst? I så fall, slå av ”cirkulations pumpen/filtret” en timme eller så och se om små partiklar virvlar runt eller svävar. Enligt min teori skall det bli spökligt lugnt i akvariet.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Detroit
              • November 2007
              • 18

              Hej Bosse.
              Självklart skall jag kolla detta.
              Det verkar som om 1300l/h är ok för det omvända bottenfiltret och den storlek jag har på karet. Man kan se små antydningar till små kratrat i sanden där rören ligger. På vissa ställen där sanden inte ligger så tjockt kan man se att det rör sej lite.
              Sticker man ner fingret i sanden kan man känna att det flödar lika mycket runt om hela rörkonstruktionen. På sugsidan kan man lugnt konstatera att det inte är något fel på flödet genom filtret.
              Nu ska några fiskar i också
              Pelle / Detroit

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Detroit
                Hej Bosse.
                Självklart skall jag kolla detta.
                Det verkar som om 1300l/h är ok för det omvända bottenfiltret och den storlek jag har på karet. Man kan se små antydningar till små kratrat i sanden där rören ligger. På vissa ställen där sanden inte ligger så tjockt kan man se att det rör sej lite.
                Sticker man ner fingret i sanden kan man känna att det flödar lika mycket runt om hela rörkonstruktionen. På sugsidan kan man lugnt konstatera att det inte är något fel på flödet genom filtret.
                Nu ska några fiskar i också
                Pelle / Detroit
                Spontant tycker jag det låter lite mycket flöde, punktvis åtminstone!
                Jag tror du skall riva upp det och borra fler hål om växterna skall trivas.
                Har du hålen rätt igenom och åt sidan?
                Vilket avstånd har du mellan hålen?
                Vilken diameter har hålen?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Detroit
                  • November 2007
                  • 18

                  Hej,
                  Jag har 3cm mellan hålen. Varje hål är 3,5mm i diameter. hålen är borrade rakt igenom och åt sidan förutom på röret närmast frontrutan. Där borrade jag bara på insidan för att undvika att se sanden röra sej utifrån.
                  Kratrarna jag ser är nog mer ett resultat av att luft trycktes ur rören vid uppstart. Det bubblade ganska bra i början.
                  Det är bara på några få ställen man kan se att det rör sej i sanden och det är närmast frontrutan där det är tunt med sand.
                  Testade även att stänga av strilrören. Det blev stilla som i stormens öga. Coolt faktiskt och kanske optimalt för fisk som t. ex. Discus eller annan fisk som inte gillar starkt strömande vatten.

                  Pelle

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av Detroit
                    Hej,
                    Jag har 3cm mellan hålen. Varje hål är 3,5mm i diameter. hålen är borrade rakt igenom och åt sidan förutom på röret närmast frontrutan. Där borrade jag bara på insidan för att undvika att se sanden röra sej utifrån.
                    Kratrarna jag ser är nog mer ett resultat av att luft trycktes ur rören vid uppstart. Det bubblade ganska bra i början.
                    Det är bara på några få ställen man kan se att det rör sej i sanden och det är närmast frontrutan där det är tunt med sand.
                    Testade även att stänga av strilrören. Det blev stilla som i stormens öga. Coolt faktiskt och kanske optimalt för fisk som t. ex. Discus eller annan fisk som inte gillar starkt strömande vatten.

                    Pelle
                    Stilla som i stormens öga var en bra förklaring! Så skall det vara om man inte rumlar om med nått annat.
                    Vad har du tänkt ha i karet typ växter och fiskar?
                    Jag tycker det skulle vara intressant att se hur eventuella växter tar sig som det är nu men lite synd om du får riva upp det hela. Jag skulle borra en laddning hål till alternativt sätta på en T-koppling för att leda bort en del av vattnet till cirkulation. Det senare kanske du kan göra om ett tag utifall växterna tar stryk.

                    edit: Hur mycket sand har du över rören?
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Detroit
                      • November 2007
                      • 18

                      Jag låter det vara som det är nu och hoppas att växterna tar sej. Jag kan ju skruva ner flödet på pumpen om det verkar vara för mycket flöde. Fluval 405 har en flödesregulator som man lätt justerar till önskat flöde.
                      Sanden var jag kanske lite snål med. Ungefär 5cm i snitt är det nog, mer på vissa ställen och mindre på andra.

                      Vad gäller fiskar så är det SA som gäller och det blir antagligen Altum Scalarer (om jag får tag i några) eller så går jag tillbaka till VF Discus som jag har haft i många år tidigare. Lite VF fjärillar har jag redan och några schackbrädesciklider "Dicrossus maculatus"
                      Jag vill inte ha för mycket fisk för då blir det lätt en enda fisksoppa av det. För många arter och varianter i ett och samma kar blir bara oroligt och stressande tycker jag.

                      Pelle

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av Detroit
                        Jag låter det vara som det är nu och hoppas att växterna tar sej. Jag kan ju skruva ner flödet på pumpen om det verkar vara för mycket flöde. Fluval 405 har en flödesregulator som man lätt justerar till önskat flöde.
                        Sanden var jag kanske lite snål med. Ungefär 5cm i snitt är det nog, mer på vissa ställen och mindre på andra.

                        Vad gäller fiskar så är det SA som gäller och det blir antagligen Altum Scalarer (om jag får tag i några) eller så går jag tillbaka till VF Discus som jag har haft i många år tidigare. Lite VF fjärillar har jag redan och några schackbrädesciklider "Dicrossus maculatus"
                        Jag vill inte ha för mycket fisk för då blir det lätt en enda fisksoppa av det. För många arter och varianter i ett och samma kar blir bara oroligt och stressande tycker jag.

                        Pelle
                        Det skall bli riktigt kul att se hur detta går! Det blir nog inga problem med fisken.
                        Men det skall bli kul att se hur växterna funkar. Vilka som trivs osv. Som sagt du kan ju alltid skruva ned flödet lite. Tänker du köra CO2 och PMDD eller annan gödning?
                        Vad har du i fluvalen som filtermaterial?

                        Kanske du skulle ha i lite mer sand?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Detroit
                          • November 2007
                          • 18

                          Hej,
                          Har nu kört mitt kar i några veckor med omvänt bottenfilter och än så länge verkar det funka bra.
                          Fick en nitritspik som hette duga efter att ha matat lite väl frikostigt men nu är det balans i karet igen.
                          Innevånarna just nu är 4st VF Fjärilciklid, 1st L177, 2st Ansistrus, en Schackbrädes ciklid (hona som väntar på en ny hane)
                          och 4st nya fina VF blå Discus (Hnamunda Red).
                          Växterna har klarat sej bra hittills men jag har tyvärr fått trådalger på dem som inte är så snyggt.
                          Jag har satt ner JBL's rotnäring (stora hårda kulor) i närheten av växterna och det är nog bra tror jag.
                          Sedan kör jag med ett växtgödningsmedel som jag inte vet namnet på men det är danskt tror jag plus att jag tillsätter Happy lifes Carbo.
                          Så är läget just nuJ
                          Pelle

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av Detroit
                            Hej,
                            Har nu kört mitt kar i några veckor med omvänt bottenfilter och än så länge verkar det funka bra.
                            Fick en nitritspik som hette duga efter att ha matat lite väl frikostigt men nu är det balans i karet igen.
                            Innevånarna just nu är 4st VF Fjärilciklid, 1st L177, 2st Ansistrus, en Schackbrädes ciklid (hona som väntar på en ny hane)
                            och 4st nya fina VF blå Discus (Hnamunda Red).
                            Växterna har klarat sej bra hittills men jag har tyvärr fått trådalger på dem som inte är så snyggt.
                            Jag har satt ner JBL's rotnäring (stora hårda kulor) i närheten av växterna och det är nog bra tror jag.
                            Sedan kör jag med ett växtgödningsmedel som jag inte vet namnet på men det är danskt tror jag plus att jag tillsätter Happy lifes Carbo.
                            Så är läget just nuJ
                            Pelle
                            Kul att det funkar bra! Nu kan du nog koppla av med Nitritmatningen. Både ditt fluval och botten borde ha bra med bakterier. Rör sig sanden fortfarande? Varför kör du inte PMDD som gödning? Trådalgerna har du nog av 2 anledningar. 1. Nystartad burk. 2. Kulorna och kanske Tropikas gödning lite beroende på vilken det är. De senare kan vara problemet med bottenfiltret då det sprider ut den gödningen i vattnet och den är ämnad att stanna i botten. Jag kör PMDD och algerna bara dör för mig. Jag tycker det ser nästan sterilt ut, men det år ju tycke och smak. Det intressanta är att jag har en del alger i burken bredvid med ”vanligt filter”! Förövrigt PMDD växtmassa osv.
                            Jag testade också att blåsa in CO2 via venturiröret på pumpen. Detta höll på att ta livet av mina firrar! Det tycks som om allt CO2 löstes upp grymt effektivt. Så om du skall testa det skaffa ordentlig utrustning för det. Med pH controller och allt!

                            Och du, BILDER!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Detroit
                              • November 2007
                              • 18

                              Hej,
                              Lite dåligt med bilder just. Discusen jag köpte hade lite skit med sej så de går just nu i en Sterazin kur och så fort de har återhämtat sej från detta kommer det bilder
                              Jag har aldrig testat PMDD. Är inte det något man blandar till själv?
                              Har du ett bra recept så får du gärna dela med dej av det så ska jag testa detta.
                              Vad gäller bottenfiltret så rör sej sanden lite på ett eller två ställen där det är lite tunt med sand men det är inte mycket.
                              Annars är det stilla och fint och genomströmningen i Fluvalen är på ca 80% av max så det verkar funka riktigt bra.
                              Ytvattnet rör sej fint eftersom jag har ytterligare en Fluval med strilrör som får vattnet att röra sej fint. Jag funderar om jag har lite för stor omsättning på vattnet men Discusen verkar klara strömmarna bra.
                              Är det någon som vet om det är skadligt för en Fluvalpump att köra dem strypta under en längre tid?
                              Bilder kommer som sagt senare.
                              Pelle

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                • July 2010
                                • 1072

                                PMDD blandar man till själv, rätt. Grunderna kan du köpa via www.plantswap.se, finns flera där som säljer.

                                Låter trevligt annars, verkar som det funkar bra (bortsett bakslaget med sjukdom då, men det kan man inte lasta filtret för...).

                                Pumpar brukar kunna köras länge även som strypta, bara de är strypta på utblåset/trycksidan. De slits tydligen däremot snabbt om du stryper dem på insuget, verkligen no no av det jag lärt mig.

                                Hilsen,

                                /P
                                Bara döda fiskar flyta medströms

                                Kommentar

                                Arbetssätt...