Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #31
    Haha, klockrent!
    Jadu, testa! Jag har ju två filter med strax under det flödet i ett 60l så tillräckligt många utlopp och utspridet så kan det kanske gå?
    Sidorna om syrefria zoner i boken lär du kunna riva ut.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Sidorna om syrefria zoner i boken lär du kunna riva ut.
      Det har jag redan gjort eftersom jag inte har BTN
      Skall testa i morgon innan jag planterar något.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • eric700
        • June 2010
        • 97

        #33
        Jag tröttnade på all smuts som far runt i karet så nu satte jag på ett filter innan pumpen. Alltså filter-pump+t-rör-halva flöde filter+bottenfilter-cirkulation. Det ska väll bli rent om jag filtrerar det två gånger tycker man.

        Bild på filtret http://www.flickr.com/photos/56207861@N03/5251169497/ kommer bild på det i karet i morgon.
        // 330liter SA

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #34
          Tja co2 i veturi röret kan väl knappast va nån höjdare... Det är ju sug i den och då lär det ju blåsa i co2 så det blir lika livfullt som på Mars
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av åheim
            Tja co2 i veturi röret kan väl knappast va nån höjdare... Det är ju sug i den och då lär det ju blåsa i co2 så det blir lika livfullt som på Mars
            Tja så lär det bli om man nte har någon reglering! Alltså fullt ös på CO2. Men RIKTIGT så tokig är jag inte....
            Om man har en bubbla eller2 per minut från bubbelräknaren skall det inte bli mer som kommer in.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13134

              #36
              Ursprungligen postat av bossep
              Tja så lär det bli om man nte har någon reglering! Alltså fullt ös på CO2. Men RIKTIGT så tokig är jag inte....
              Om man har en bubbla eller2 per minut från bubbelräknaren skall det inte bli mer som kommer in.
              Puh vilken tur, trodde du tappat fotfästet och satt i djungeln och koka mäsk
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Ursprungligen postat av åheim
                Puh vilken tur, trodde du tappat fotfästet och satt i djungeln och koka mäsk
                Skratt, tanken fanns nog att koppla mäskdunken direkt till venturiröret! Då bör det inte bli risk med sprängning under skrivbordet.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #38
                  Ursprungligen postat av eric700
                  Jag tröttnade på all smuts som far runt i karet så nu satte jag på ett filter innan pumpen. Alltså filter-pump+t-rör-halva flöde filter+bottenfilter-cirkulation. Det ska väll bli rent om jag filtrerar det två gånger tycker man.

                  Bild på filtret http://www.flickr.com/photos/56207861@N03/5251169497/ kommer bild på det i karet i morgon.
                  Har precis installerat mitt kinesiska bottenfilter. Det kommer bilder på min nano tråd om ett tag.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Har precis postat mitt filter i nano karet.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • eric700
                      • June 2010
                      • 97

                      #40
                      Nu har smutsen börjat försvinna i karet och det är mycket renare nu!! Har dock fått göra rent filtret 1 gång och ska göra rent det i morgon igen men det hjälper i alla fall. Får se i framtiden om växterna tycker om detta bättre eller inte.
                      // 330liter SA

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #41
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Du skulle bara ha hört diskussionerna i dag när jag köpte bottenfilter i affären och skulle sätta pumpen bakfram!
                        Jag hade 3 expediter som försökte förklara för den dumme "gringon" att han fattat fel! När han sedan skulle pytsa in CO2 i stället för SYRE i venturi röret blev han totalt idiot förklarad!
                        På tal om det. Fick med ett 720 l/h powerhead. Tror du det blir för mycket i en 37’a? är faktiskt sugen att koppla in det och se om sanden lyfter! Kanske det blir fluidized bed filter av akvariet?
                        Har tidigare kört med omvänt bottenfilter, enbart drivet av CO2-bubblor från mäsk. Grym tillväxt... och expiditer ska inte få hindra kreativiteten!!

                        Har en Malawiburk med Åleds bottenfilter som jag också kör omvänt, dvs pumpar ned vatten under sanden som sedan får gå upp genom botten. Burken är på 375 liter och den enda pumpen är en Ocean runner 3500. Har delat upp utblåset så att en del går ned under botten och resten ut i karet för cirkulation. Meckar jag lite med ventilen så att mer vatten går ned under botten så lyfter gruset vid en liten "läcka" som finns i kopplingen till bottenfiltret. Fluidised bed med 2-4 mm grus... *s*

                        Hilsen,

                        /P
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #42
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Har tidigare kört med omvänt bottenfilter, enbart drivet av CO2-bubblor från mäsk. Grym tillväxt... och expiditer ska inte få hindra kreativiteten!!
                          Detta skall testas! Hade du fiskar i det karet? Jag har funderat på att testa en variant på detta. Jag kommer att ha CO2 mättat vatten under tryck (ca 10 bar) detta funderar jag på att använda som en injektor pump som går till ett bottenfilter. INGEN stoppar min kreativitet (möjligen banken)! Om resultatet blir negativt har man ju bevisat att det inte fungerar! Minst lika viktigt som att det fungerar.


                          Har en Malawiburk med Åleds bottenfilter som jag också kör omvänt, dvs pumpar ned vatten under sanden som sedan får gå upp genom botten. Burken är på 375 liter och den enda pumpen är en Ocean runner 3500. Har delat upp utblåset så att en del går ned under botten och resten ut i karet för cirkulation.
                          Låter som min lösning men 10 ggr större. Borde vara perfekt!
                          Meckar jag lite med ventilen så att mer vatten går ned under botten så lyfter gruset vid en liten "läcka" som finns i kopplingen till bottenfiltret. Fluidised bed med 2-4 mm grus... *s*
                          Då är det nog en ganska stor läcka! Borde ge lite extra boost med Fluidised i ett hörn!

                          Hilsen,

                          /P
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #43
                            Broddan och eric700
                            Hur går det?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Broddan
                              • February 2007
                              • 536

                              #44
                              Lugn och fin nu...

                              Väntar på både akvarium och rör/rördelar, svårt att börja utan det.
                              Hälsningar

                              D

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #45
                                Ursprungligen postat av Broddan
                                Lugn och fin nu...

                                Väntar på både akvarium och rör/rördelar, svårt att börja utan det.
                                Detaljer.....
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...