Lämpligt filter till 222 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • august1996
    • October 2009
    • 333

    Lämpligt filter till 222 liters akvarium?

    hej har kollat runt lite på filter men ser att vissa är sjukt dyra men andra inte så jag undrar om detta http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c9f5c51f67ccc6 filter skulle funka till 222 sällskaps akvarium
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Jo det borde räcka tycker jag. Normalt sett brukar man räkna med 3-4 ggr akvarievolymen i pumpkapacitet så den pumpen skall väl gå bra.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Beror naturligtvis på vad du ska hålla men personligen så skulle jag möjligen använda det filtret som ett backup till ett ytterfilter modell 2217 eller större.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ja ett lite kraftigare ytterfilter vore så klart det bästa men det är ju en prisfråga oxå så att säga.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Finns begagnade, Discushenrik här på zoopet säljer ett 2028 för 1.100 annars är det bara att leta!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • august1996
            • October 2009
            • 333

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Finns begagnade, Discushenrik här på zoopet säljer ett 2028 för 1.100 annars är det bara att leta!
            men har inte så mycket pengar så försöker hålla det lite billigare än 1000 anrs kan man ha ett sånt och ett annat lite mindre?

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Jag köpte ett pumphuvud på 1100L/tim för 349 tror jag, och en bit filtermaterial för 50kr. 30cm elrör också är ju typ gratis, sedan har man ett rejält innefilter
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • august1996
                • October 2009
                • 333

                #8
                Ursprungligen postat av danne0301
                Jag köpte ett pumphuvud på 1100L/tim för 349 tror jag, och en bit filtermaterial för 50kr. 30cm elrör också är ju typ gratis, sedan har man ett rejält innefilter

                jo kanske ska göra eget filter men finns det någon bra tråd med beskrivning ?

                Kommentar

                • Munter
                  • January 2010
                  • 1

                  #9
                  Hej! Välja helst en Eheim som ligger på samma prisgrupp.'

                  Kommentar

                  • Micke.H
                    • November 2009
                    • 29

                    #10
                    Jag hade själv ett tetratec IN800 förut och tyvärr måste jag säga att det inte är så bra, liten filtervolym och ganska hög ljudnivå, efter ca. 1 månad började mitt skramla, åkte då tillbaka till affären och bytte upp mig till ett Eheim Pick Up. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c9f5c51f67ccc6
                    Detta filter vart jag riktigt nöjd med!

                    Kommentar

                    • danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

                      #11
                      Ursprungligen postat av august1996
                      jo kanske ska göra eget filter men finns det någon bra tråd med beskrivning ?

                      Om du scrollar ner en bit där, vid bilden med gubben som borrar, där står det. Lite luddigt beskrivet men det är väldigt enkelt. Pumphuvud, elrör perforerat med hål tryckt fast under pumpen, eller tejpat oftast, filtermassa man tryckt hål i med röret.
                      Här är en visserligen dåligt uppdaterad, bild på mitt kar, du ser filtret till vänster i hörnet. http://www.zoopet.com/forum/attachme...3&d=1264698278
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                      2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

                      Kommentar

                      Arbetssätt...