färg på marine-glo och aqua-glo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lucille1
    • October 2006
    • 169

    färg på marine-glo och aqua-glo?

    marine-glo och aqua-glo ger väl ett blåare sken och det rekommenderas till ciklider och liknande fisk och tex till salvattenskar?

    är ett marine/aqua-glo för blått för att vanligt sällskapskar med växter i?

    har idag ett sun-glo bak och ett power-glo fram men planerar att byta rör nu när de gått ett år och dessutom inte är nöjd med sun-glo röret riktigt gul dassig ton som gör att karet ser brunt och skitigt ut. om jag släcker det och bara har power röret (obs en bara för test, kör inte så då de blir för lite ljus) så ser de på en gång mycket trevligare ut. men sun röret tränger fram så mycket så de ser inte ens kul ut.

    så nu tänkte jag byta till ett aquarelle bak och ett blåare fram. men har ingen aning om vad?? vill ha ett vitt/blått kallt sken. men power röret kanske blir jättebra med aquarelle? är aquarelle väldigt vitt i jämföerlse med sun röret som är pissgult?

    finns det några bilder på kar med dessa rör i så man ser skillnaden på marine, aqua och tex power? är nämligen 'rädd' för att marine och aqua är tokblåa och ser skumt ut

    så tror ni att jag ska köra på power, aqua eller marine fram med ett aquarelle bak??
    Senast redigerad av lucille1; 31 January 2010, 19:24.
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #2
    En liten länk som kan belysa dina funderingar.


    Nån som provat en hel del rör och gjort en liten hemsida =)
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      aquarelle väldigt vitt? Mitt aquarelle ger ett rött sken..
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Då är troligtvis ditt rör väldigt gammalt Milton, effekten avtar med tiden, ett gammalt rör lyser rosarött.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av lucille1
          marine-glo och aqua-glo ger väl ett blåare sken och det rekommenderas till ciklider och liknande fisk och tex till salvattenskar?

          är ett marine/aqua-glo för blått för att vanligt sällskapskar med växter i?

          har idag ett sun-glo bak och ett power-glo fram men planerar att byta rör nu när de gått ett år och dessutom inte är nöjd med sun-glo röret riktigt gul dassig ton som gör att karet ser brunt och skitigt ut. om jag släcker det och bara har power röret (obs en bara för test, kör inte så då de blir för lite ljus) så ser de på en gång mycket trevligare ut. men sun röret tränger fram så mycket så de ser inte ens kul ut.

          så nu tänkte jag byta till ett aquarelle bak och ett blåare fram. men har ingen aning om vad?? vill ha ett vitt/blått kallt sken. men power röret kanske blir jättebra med aquarelle? är aquarelle väldigt vitt i jämföerlse med sun röret som är pissgult?

          finns det några bilder på kar med dessa rör i så man ser skillnaden på marine, aqua och tex power? är nämligen 'rädd' för att marine och aqua är tokblåa och ser skumt ut

          så tror ni att jag ska köra på power, aqua eller marine fram med ett aquarelle bak??
          aqua-glo ger riktigt snygg färg men är ganska svagt ljus så mitt råd är kombinera med power-glo så blir det bra ljus, marine-glo blir knallblått (och svagt ljus), aquarelle ger (vitt ljus) lite mera lila ton än power-glo men ihop funkar dom bra, sen byt inte ut ditt power-glo efter ett år, detta och aquarelle (samt sylvania aquastar) är trifosfor rör som inte tappar effekt på samma sätt som vanliga lysrör så du kastar bara bort pengar om du byter efter ett år
          Senast redigerad av Fuzzop; 12 February 2010, 22:48.

          Kommentar

          Arbetssätt...