Akvariebutik med egentillverkade filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Akvariebutik med egentillverkade filter

    I lördags var jag inne i en av våra "akvarieaffärer" här i stan o kikade runt lite på sortimentet.
    Det jag noterade var att samtliga akvarium hade precis den filterlayouten jag själv valde att göra, dvs ett par rejält stora bitar filtermassa som fyllde hela pumputrymmet och ett pumphuvud i det sedan.

    Nu har de ju oftast ganska många individer per liter vatten i akvariebutiker, men med så stort filter i så små akvarium kan det inte behövas så täta vattenbyten rimligen.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    som så många andra sagt här på forumet....man kan aldrig få för stor filteryta.

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av perfetto
      I lördags var jag inne i en av våra "akvarieaffärer" här i stan o kikade runt lite på sortimentet.
      Det jag noterade var att samtliga akvarium hade precis den filterlayouten jag själv valde att göra, dvs ett par rejält stora bitar filtermassa som fyllde hela pumputrymmet och ett pumphuvud i det sedan.

      Nu har de ju oftast ganska många individer per liter vatten i akvariebutiker, men med så stort filter i så små akvarium kan det inte behövas så täta vattenbyten rimligen.
      Vad är poängen med den här trådstarten???? Du har ju redan frågat en gång.

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av Johanski
        Vad är poängen med den här trådstarten???? Du har ju redan frågat en gång.

        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=137145

        - Det var ingen fråga utan ett konstaterande. Främst därför att jag aldrig sett en akvariebutik/zoo med egentillverkade innerfilter på det sättet.

        Man får väl berätta saker utan att det behöver leda till en diskussion, hoppas jag? ; )

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13142

          #5
          Ursprungligen postat av perfetto
          Det jag noterade var att samtliga akvarium hade precis den filterlayouten jag själv valde att göra, dvs ett par rejält stora bitar filtermassa som fyllde hela pumputrymmet och ett pumphuvud i det sedan.
          Hur menar du att filtret var konstruerat för jag hänger inte riktigt med?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Yoink
            • September 2009
            • 234

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            som så många andra sagt här på forumet....man kan aldrig få för stor filteryta.
            Det är inte riktigt sant. Har man för stor filtervolym i förhållande till arean på vattnet som har kontakt med luften och för dålig cirkulation så kan man få syrebrist i karet då nitrifikationsbakterierna kräver så mycket syre. Dock ska det mycket till innan det blir för mycket

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Hur menar du att filtret var konstruerat för jag hänger inte riktigt med?
              - Precis som jag beskrev det. Ett filterutrymme i ena hörnet fyllt med filtermassa och en pump/pumphuvud nedstucken i det.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13142

                #8
                Ursprungligen postat av perfetto
                - Precis som jag beskrev det. Ett filterutrymme i ena hörnet fyllt med filtermassa och en pump/pumphuvud nedstucken i det.
                En hemmagjord behållare med vattenintag i botten då antar jag!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #9
                  Snarare perforerat elrör nerstucket i filtermaterial, borde vara det vanligaste?
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13142

                    #10
                    Ursprungligen postat av danne0301
                    Snarare perforerat elrör nerstucket i filtermaterial, borde vara det vanligaste?
                    Jo det är ju en gammal klassiker men det låter inte så som perfetto beskriver det!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Jo, precis så såg det ut. Och precis så tycker jag att jag beskrev det också - filtermassa med pump i.

                      För att övertydliga mig för de som mot förmodan inte förstår - filtermassa, en pump/pumphuvud, något slags rör som fäste och insug...och så nedtryckt i filtret.
                      Precis som danne utläste det alltså.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13142

                        #12
                        perfetto: du beskrev att filtermattan fyllde upp ett pumputrymme därav min fundering, men det existerar alltså inget pumputrymme
                        Senast redigerad av åheim; 28 January 2010, 18:42.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          perfetto: du beskrev att filtermattan fyllde upp ett pumputrymme därav min fundering, men det existerar alltså inget pumputrymme

                          - Jo, pumputrymme är utrymmet där man normalt sett har sin pump. I det här fallet var det utrymmet alltså fyllt med filtermassa och däri "istucket" en pump.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13142

                            #14
                            Ok, har akvariet ett inbyggt pumputrymme så finns det effektivare sätt att utnyttja det, tex filtermatta ända från botten till ytan + biobollar och pumpen placerad bakom!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Ok, har akvariet ett inbyggt pumputrymme så finns det effektivare sätt att utnyttja det, tex filtermatta ända från botten till ytan + biobollar och pumpen placerad bakom!
                              - Inte för jag tänkte driva den här tråden till evinnerlighet, men det var ju just filtermassa i hela utrymmet. Alltså från botten till ytan/toppen.
                              Om biobollar är mer effektiva än filtermassa vet jag inte, men såhär hade zooaffären löst filtreringen iallafall. (och jag också)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...