räkna på max befolkning i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    räkna på max befolkning i karet

    Hoppas det inte låter för dumt det här. Finns det någon tumregel för när ett kar är 'fullt'? Jag tänker mig kanske x cm fisk/liter eller liknande.
    Startade i somras upp mitt första kar sedan jag hade sköldpaddor för 15 år sedan, så i och med att man inte vetat riktigt vart man vill med karet har det blivit ett par spontanköp och det känns nästan överfullt

    Smått pinsamt men så är det. Inte för att jag vet vad jag skulle göra om det visar sig att jag har ohälsosamt mycket fisk, jag har ju inget kar nummer 2 stående.

    Å andra sidan kanske det fungerat som en ursäkt att köpa ett till.."men älskling fiskarna mår inte bra vi MÅSTE ha ett till!"...
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • Naargrimh
    • January 2010
    • 74

    #2
    Vad jag hört/läst så 1 cm fisk per 1 liter vatten.
    Så har du en fisk på 15 cm så behöver den 15 liter vatten....
    jaja du fattar nog =)
    __________________________

    100 liters - sällskap (fjärilsciklider & koppartetror)
    540 liters - under uppbyggnad

    Kommentar

    • Speedo
      • January 2010
      • 602

      #3
      Ursprungligen postat av danne0301
      Hoppas det inte låter för dumt det här. Finns det någon tumregel för när ett kar är 'fullt'? Jag tänker mig kanske x cm fisk/liter eller liknande.
      Startade i somras upp mitt första kar sedan jag hade sköldpaddor för 15 år sedan, så i och med att man inte vetat riktigt vart man vill med karet har det blivit ett par spontanköp och det känns nästan överfullt

      Smått pinsamt men så är det. Inte för att jag vet vad jag skulle göra om det visar sig att jag har ohälsosamt mycket fisk, jag har ju inget kar nummer 2 stående.

      Å andra sidan kanske det fungerat som en ursäkt att köpa ett till.."men älskling fiskarna mår inte bra vi MÅSTE ha ett till!"...
      Jag har hört två sorter!!
      Den ena är också 1 cm per liter
      och 1 cm fisk per cm akvarie (längd) men det låter lite konstigt!!
      Har jag stavat fel....Är det sant?
      Rätta mig gärna!

      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

      Kommentar

      • Hörnsten
        • January 2010
        • 123

        #4
        Finns en artikel på Zoopet som tar upp detta: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=71 I den står det:

        Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
        Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
        Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.
        Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Jag tycker f.ö hur fiskens betende är spelar roll hur mycket vatten den behöver, vissa fiskar blir inte stora men är snabba och vill ha mycket utrymma att röra sig på t.ex och vissa är slöa och simmar inte alls mycket. Så att ha en tumregel för hur mycket fisk / liter vatten är svårt att säga, man får helt enkelt kolla på de fiskar man har tänkt och kolla ifall man kan hålla dom och då inte bara på storlek utan betenden etc.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Det hänger också på hur ofta du byter vatten och vilken filteranläggning du har hur mycket det matas osv. I princip kan man ha en hel del fisk i en burk.

            Sdan kommer ju aspekten att man vill att de ska uppvisa ett intressant och naturligt beteende också och då är det mycket bättre att ligga rejält i underkant. Ju färre arter desto intressantare beteende.

            Jag tänker mer vilket område fisken vill ha alternativt hur ett revir/lekområde skulle kunna se ut för en art och sedan ser jag hur många dylika områden jag kan skapa i akvariet.

            Exempel:
            Tetra hög simmande, den tar (i princip upp övre 1/3 del av karet)
            Ciklid som leker bland växter/grottor: ett växtområde med grottor av sten/rot ska skapas och det är ingen mening att tro att fler arter kan samasa där. Frågan blir då hur många sådana områden du kan skapa. Läs då på om arten hur mycket yta den brukar vilja ha/ta.

            Man kan där avgränsa arter till visst område genom "möblering", och med lite omförsök kan detta åstadkommas hygligt genom att anpassa storlek på grottor och gömslen efter art.
            Checking out...

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Ok tack för åsikterna, ska sätta mig med papper och penna sen och fundera lite.
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #8
                Håller med dig här Hörnsten!
                Tänk oxå på att du skall räkna på hur stor fisken blir som vuxen.
                Inte så kul att behöva ta bort fiskar bara för att dom blir för stora.


                Ursprungligen postat av Hörnsten
                Finns en artikel på Zoopet som tar upp detta: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=71 I den står det:

                Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
                Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
                Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.
                Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                Arbetssätt...