Bygga bänk som pallar vikt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sebbe1983
    • July 2008
    • 21

Bygga bänk som pallar vikt

som sagt....
    kommer med största säkerhet att byta kar frå
    n 540 till 720, har i dag ett gamalt men väldigt snyggt skåp som otroligt nog passar mitt 540 på millimetern, blir tyvärr tvungen att skicka med det då det inte fyller ngn funktion utan mitt 540.
    till 720 karet är det aluställning men jag tycker att det blir på tok för lågt för min smal, vill ha upp det en bit till kanske en meter över golvet, möjligen lite mindre.
    funderade på leca-spånskiva-ställning-spånskiva-kar och sen "klä" front och gavlar med skivor och göra dörrar och hyllor mm. men det skulle va nice att bygga ett "riktigt" skåp/möbel....saken är bara den som många säkert vet 720 väger as... kar 200kg 700kg vatten 100kg sand fisk sten mm mm mm säg 1000-1100. bänken ska med andra ord palla minst 1200kg.
    har inget större problem med själva byggandet men jag vill ha en idiotsäker konstruktion.
    26mm mdf låter som overkill och onödigt dyrt tex men det vet jag skulle hålla osv.
    ngt som har erfarenhet av lite extra tyngd och byggt ngt själv?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Om du bygger en stomme av reglar så är det fullt tillräckligt... Sen sätter du en skiva bakom som stadgar upp det och en annan tjock skiva att ställa akvariet på.

Se mitt exempel:

...elller ett annat (väldigt överdimensionerat) exempel från saltvattensguiden:
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• heeke
      • April 2003
      • 5033

19mm spånskiva funkar om man konstruerar det riktigt (se bara hur alla "köpemöbler" är konstruerade)
      En inklädd regelstomme kanske blir billigare iofs (har inte full koll på priserna i brädgården)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• nesseman
        • December 2007
        • 362

ok... som petnym har länkat till i saltvattens länken.. där har du en bänk som pallar utan problem..
        tänk på att ha längsgående reglar under karet å ställa benen UNDER dom.. det bär bäst..
        Petnyms egna konstruktion bär inte lika bra.. som att lägga hela reglar uppe på..
        sen beroende på hur många ben du sätter under de liggande så bestämmer du dimension på allt.. Tänk på att det är hur det är konstruerat som är det viktigaste.. inte hur det är ihopskruvat typ..

19 mm spånskiva räcker länge.. men måla den med nåt vattenavvisande.. spånskiva är som en svamp annars .. å när den blir fuktig/blöt.. så försämras hållfastheten nå radikalt.lägger in en "ritning" i " ryggen " på bänken skruvar du antingen en spånskiva eller så gör du ett kryss från hörn till hörn för att bänken inte ska bli vinglig i sidled..

Jag är sååååå Impad av mina paintkunskaper

Kommentar

• nesseman
          • December 2007
          • 362

rtningen då
          Bifogade filer

Kommentar

• petnym
            • May 2002
            • 5028

Ursprungligen postat av nesseman
            ok... som petnym har länkat till i saltvattens länken.. där har du en bänk som pallar utan problem..
            tänk på att ha längsgående reglar under karet å ställa benen UNDER dom.. det bär bäst..
            Petnyms egna konstruktion bär inte lika bra.. som att lägga hela reglar uppe på..
            sen beroende på hur många ben du sätter under de liggande så bestämmer du dimension på allt.. Tänk på att det är hur det är konstruerat som är det viktigaste.. inte hur det är ihopskruvat typ..
            Min konstruktion är fullt tillräckligt och har hållit utan problem i över 7 år... (Bänken byggdes 2002)... man behöver verkligen inte göra en bänk som håller för 10+ ton för ett akvarium på 1000kg.

Det viktigaste är att bänken inte skevar så att akvariet vridbelastas. Det underlättar om bänken är vridstyv ifall golvet sätter sig något.

EDIT: Vidare kan det vara bra med ett stort "footprint" om akvariet skall stå på ett trägolv så att inte fötterna sjunker ned något. När jag flyttade mitt akvarium från ett betonggolv till ett parkettgolv så fästa jag längsgående reglar som ligger ann mot golvet mellan fötterna.

Vidare förstärkte jag golvet underifrån:
            Senast redigerad av petnym; 22 January 2009, 10:19.
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• nesseman
              • December 2007
              • 362

säger absolut inte att din bänk är dåligt byggd Petnym.. den är bra byggd å dessutom vacker... men för bärighets skull så är det bättre att stapla på varann.. Trådskaparen ville ju åxo ha en idiotsäker konstruktion..dvs +10 ton ha ha..
              i vilket fall.. nu har han 2 fina beskrivningar + min dagisritning.. .
              så ..no hard feelings hoppas ja..

Kommentar

• drd
                • March 2004
                • 5586

Ska nog ge mit i kast närmsta veckorna och kanske konstruera en egen bänk i nåt mörkare träslag till mitt svarta 720.
                Dock så har jag bara ideér om hur det ska se ut och inte om vem som ska hjälpa mig med bygget
                Har ju fan inte ens en såg i lägenheten.
                Ska söka nätet runt efter nåt snyggt bygge och kopiera.

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• Jerry_ciklid
                  • January 2008
                  • 476

Jag byggde en ställning till mitt 1200-liters. Använde 2"5-virke. Gjorde 2 ramar, en uppe och en nere och ben mellan. Tog i lite extra och gjorde 16 ben så nu kan jag nog ha en elefant i karet utan att det ger vika
                  Ingen komplicerad historia, kostar en slant och tar en stund att bygga. Kanske inte så snyggt men jag har klätt min med spån och lister och målat den svart så jag är nu riktigt nöjd.

Kommentar

• heeke
                    • April 2003
                    • 5033

Fördelen att bygga med skivmaterial är att det blir automatsikt vridstyvt, nackdelen är som sagts, fuktbeständigheten, men å andra sidan är det väl ingen som tänkt ha vattnet utanför karet
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• sebbe1983
                      • July 2008
                      • 21

får ta med mig lite fuktspärr hem från jobbet
                      det är märkligt vad man börjar tvivla på sig själv och konstruktioner när man ska bygga ngt sånt här.
                      har byggt hus från grund de senaste 10 åern men när jag ska bygga en liten bänk blev det visst nervöst^^
                      aja får väl ta mig på bröstet och säga att jag kan stå för det som en man hehe.

Kommentar

• petnym
                        • May 2002
                        • 5028

Det skadar aldrig med mycket utrymme under akvariet...

Kommentar

• Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

räcker med 2 rektangulära ramar 2"4 i regel, 6st ben i 2"4 sen klär du baksidan och sidorna med spånskiva,mdf,plywood.

Sen tar du små vinkeljärn och fäster skivan som akvariet skall stå på.(på insidan...)
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Kommentar

• sebbe1983
                            • July 2008
                            • 21

efter lite mätande och funderande kom jag på att det kanske inte e så knöligt iaf:P har hunnit planera in 2-4 utrymmen frö yngelkar 2 dörrar och lite annat gott, blir 2x4" reglar
                            2 ramar sen 2 sidoramar eller vad vi ska kalla det i motten där ska det vara ett "tomt" utrymme synligt. kommer sätta in ett gäng kottlingar dels för att förstärka men även för att ha som hyllplan att ställa yngelkar mat mm mm på. ett av de två skåpen blir till pumpar kontakter mm mm och det andra till olika kar och tillbehör. klär nog in allt i spån och antingen sätter tapet på eller lackar det blank svart, akvarie och ramp är svarta. fräser ut två öppningar till luckor/dörrar och nerfrästa gångjärn.
                            får väl roa mig med att ta lite bilder under tiden me kanske kan hjälpa ngn annan på vägen me, i värsta fall visa hur man inte ska göra men det kommer gå bra.

Kommentar

Arbetssätt...