Någon känsla för värmeutveckling?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Någon känsla för värmeutveckling?

Hej!

Är det någon som har en känsla för hur mycket effekt man kan förbruka i ett rum/lägenhet (med någon viss yta/volym) innan det blir outhärdligt varmt?

Jag funderar på att skaffa en MH-belysning till mitt stora kar (som står i sovrummet!) men tvekar eftersom det riskerar att bli för varmt för att sova därinne. Det tillför minst 500 W jämfört med hur jag har det nu. Jag har förnärvarande uppskattningsvis 25-26 grader om jag inte vädrar.

Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Om inte rummet är väldigt stort eller väldigt välventilerat kan du nog räkna med att 500W kommer att höja temperaturen minst ett par grader.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• urbanandersson
      • January 2003
      • 965

Hej!

Man brukar räkna med 60-100 watt per kvadratmeter golvyta när man instalerar uppvärmningssystem i hus. 60 w är vid nya och bra isolerade hus, men i gammla dragiga hus måste man ha 100 w för att kunna ha 20 gradet inne på vintern. Bara så du har lite att räkna på.
      Sen kommer din akvariebelysning att höja elräkningen en slant, men det är ju en annan historia.

Urban

Kommentar

Arbetssätt...