kyla ner akvarie vattnet...hur gör man??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karro72
    • September 2006
    • 137

kyla ner akvarie vattnet...hur gör man??

hejsan hoppsan. undra hur man kyler ner akvarie vattnet bäst uttan att behöva byta massa vatten för att få ner temeraturen,

gjorde ett vatten byta igår.

men vår lägenhet alsrar värme just nu i denna stekheta som, så vi har runt33 grader i lägenheten. och akvariet ligger på 31 grader. har inte värmepumpen inkopplad, och belysningen stängd.

kan man använda is för att kyla ner vattnet. försöker ha så mycket som möjligt med tvärdrag och ventilation vid akvariet men de hjälper inte?
    Karro 72
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

Hej Karro.

Ta en pet-flaska & fyll med vatten. In i frysen med den & lägg den sen i karet när vattnet blivit is.uprepa vid behov. Bra att ha en flaska i frysen hela tiden, färdig att bara lägga ner. För mig & många andra här på zoopet funkar det kanon! Storlek på flaska & mängd vatten som ska frysas beror på storleken på karet såklart.
    Lycka till!

Mvh Eva

Kommentar

• karro72
      • September 2006
      • 137

Ursprungligen postat av EvaPeva
      Hej Karro.

Ta en pet-flaska & fyll med vatten. In i frysen med den & lägg den sen i karet när vattnet blivit is.uprepa vid behov. Bra att ha en flaska i frysen hela tiden, färdig att bara lägga ner. För mig & många andra här på zoopet funkar det kanon! Storlek på flaska & mängd vatten som ska frysas beror på storleken på karet såklart.
      Lycka till!

Mvh Eva

oki docki. tack för tipset.
      jag har ett 240 L juwel kar med malwisar.
      ska slänga in några pet flaskor i frysen..
      MVH/karro
      Karro 72

Kommentar

• EvaPeva
        • May 2007
        • 765

Så lite så.
        Med den storleken e det ju inga problem att lägga i. Värre med ett 54 l eller så

Hoppas du får ordning på tempen nu

Lycka till!

mvh eva

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Ett annat enkelt tips att sänka temperaturen är att ta av täckglaset och rikta en fläkt mot akvariet.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• petnym
            • May 2002
            • 5028

Problemet med PET-flaskor är att det går åt 10 liter is (minus 18 grader) för att få ned temperaturen i ett överhettat 240 liters akvarium 5 grader... Många PET-flaskor blir dé...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Raketforskaren
              • March 2006
              • 170

Azurs tips är det självklara valet när man skall sänka vattentemperaturen. Isen kan du lägga i sommargroggen eller ha i saftkannan till bullkalaset.

Kommentar

• Drullputt
                • February 2006
                • 72

Bara köpa en kylare så är problemet väck !!

Kommentar

• Vandal
                  • January 2006
                  • 1655

i det här fallet skulle jag hellre köpa en aircondition... puh! 33 grader i lägenheten... kyler både dej och fiskarna =)

men som sagt, av med täckglasen och fläkta ytan så det dunstar och du når ett subtropiskt inomhusklimat =)
                  over and out /Petter
                  Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...