Håll koll på termometern

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Håll koll på termometern

I går blev jag uppringd av en bekant som sa att några av hennes fiskar var borta och de flesta av dem som var kvar håll sig mest vid botten och verkade må dåligt. Bara guramina och en B. molly simmade omkring som vanligt. Hon ville att jag skulle komma och testa hennes vatten.

Jag kom dit med testerna men innan jag hann sätta igång och testa vattnet förstod hon vad som var fel. Vattnet var jättevarmt. Termometern visade nästan 38 grader. Hennes bara två år gamla Jäger-doppvärmare hade hängt sig. Alla kardinaltetror och kardinalfiskar samt en siamensis var döda. Vilken fruktansvärd död

Vi drog genast ut kontakten till doppvärmaren och började tömma vatten och fylla på med kallt. När temperaturen hade sjunkit till ca 30 grader började fiskarna bli piggare.

När hon tog upp doppvärmaren såg vi att det hade bildats kondens i den, så den var inte vattentät längre. Detta hade hänt under dagen då hon var på jobbet.

Hon har bestämt sig för att köra utan doppvärmare i fortsättningen, vilket kan funka eftersom hennes lägenhet är ganska varm även på vintern. Men alla lägenheter är inte lika varma som hennes. Min är tyvärr inte det. Efter att ha bevittnat denna katastrof hade jag mer än gärna skrotat alla mina doppvärmare.

Jag brukar kolla tempen i mina akvarier nästan varje dag, men från och med nu kommer jag att hålla stenkoll på termometrarna. Men tänk om det händer när man är på jobbet eller bortrest..
    Senast redigerad av batski; 18 July 2007, 10:08.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Emmma
    • January 2007
    • 340

Ja, lite nervöst är det... jag bor i en väldigt kall lägenhet och kunde igår konstatera att jag hade 18 grader i hallen där stora akvariet står. Skulle inte fungera utan doppvärmare men det gör mig mycket nervös. Springer och kollar termometrarna hela tiden

Kommentar

• Glenn
      • April 2002
      • 3904

Ett tips är att kosta på sig lite på en digital termometer där man kan ställa larm så det låter om det blir för kallt eller för varmt. Har en sådan själv och kan säga att jag är enormt nöjd och nu inte behöver springa och kolla värmen i karet stup i kvarten för att jag oroar mig.
      Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• batski
        • October 2004
        • 8891

Jag har digitala termometrar till alla mina akvarier, men de har inget larm som man kan ställa..

Vad heter din och var köpte du den?

Kommentar

• petnym
          • May 2002
          • 5028

Så här på sommaren behövs det knappast doppvärmare (såvida akvariet inte står i en kall jordkällare eller så...)
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Ursprungligen postat av petnym
            Så här på sommaren behövs det knappast doppvärmare (såvida akvariet inte står i en kall jordkällare eller så...)
            Men de har ju termostat så de ska ändå inte gå på även om kontakten sitter i. Fast termostat hjälper ju inte om de går sönder.

Kommentar

• Glenn
              • April 2002
              • 3904

Ursprungligen postat av batski
              Jag har digitala termometrar till alla mina akvarier, men de har inget larm som man kan ställa..

Vad heter din och var köpte du den?
              Ingen aning om vart den är köpt för jag fick den i julklapp. Hittade den iaf på pwss för 150:-

Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

Ok, tack

Kommentar

• Björn G.
                  • February 2005
                  • 26

En sån här kanske kan funka som extra säkerhet?

Hälsar och funderar
                  /Björn G.

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Kondens i värmare är normalt, det kommer sig av att trycket i värmaren ändrar sig så mycket när den blir slår på och blir varm & slår av och bli kall. Praktiskt taget alla värmare har kondens i sig när de är kalla. Det är inte i sig ett tecken på att värmaren är i dåligt skick.

Värmare dör till slut, och när de dör gör de det genom att bimetallbrytaren korroderar fast i "on" läget. Jag har f.ö. alltid tyckt det är märkligt att det inte verkar gå att designa värmare så de dör genom att fastna i "off" läget istället, men det verkar bara vara så det är.

Mitt tips är att först köpa en max/min termometer och kolla om man alls behöver värmare - pumpar och lyse värmer, så om temperaturen i akvariet aldrig dippar under 20 grader behöver man inte värmare.
                    Pga att jag förlorat fisk flera gånger använder jag inte längre värmare utom i yngelakvarier och odlingsakvarier.

Behöver man ändå värmare är det en bra idé att köpa en väldigt klen värmare. När den väl dör tar det mycket längre tid för en 25 wattare att döda fisken i akvariet, om den alls lyckas, än det gör för en 200-watts "tekokare".
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av Glenn
                      Ett tips är att kosta på sig lite på en digital termometer där man kan ställa larm så det låter om det blir för kallt eller för varmt.
                      Låter helt perfekt! Hade ingen aning om att en sådan fanns o jag är teknik nörd!
                      Får man själv välja högsta o lägsta temp den ska varna för?

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Ursprungligen postat av Azur
                        Värmare dör till slut, och när de dör gör de det genom att bimetallbrytaren korroderar fast i "on" läget. Jag har f.ö. alltid tyckt det är märkligt att det inte verkar gå att designa värmare så de dör genom att fastna i "off" läget istället, men det verkar bara vara så det är.
                        Men det är ju helt sjukt! Varför får man ingen varning om det? Och inte ska en Jäger vara slut efter bara ett par år, eller? Usch, jag har en exakt likadan i mitt 310 liters Har haft den i ca ett år nu..

Ursprungligen postat av Azur
                        Behöver man ändå värmare är det en bra idé att köpa en väldigt klen värmare. När den väl dör tar det mycket längre tid för en 25 wattare att döda fisken i akvariet, om den alls lyckas, än det gör för en 200-watts "tekokare".
                        Det låter som en bra idé, men hur ska man veta om doppvärmaren räcker till att värma upp akvariet när man inte går efter fabrikanternas rekommendationer? Jag trodde dessutom att en underdimensionerad doppvärmare går sönder snabbare än en väldimensionerad som inte får vara på lika ofta.. Eller är det bara en myt?

Kommentar

• Glenn
                          • April 2002
                          • 3904

Ursprungligen postat av Anettejt
                          Låter helt perfekt! Hade ingen aning om att en sådan fanns o jag är teknik nörd!
                          Får man själv välja högsta o lägsta temp den ska varna för?
                          Ne det visste inte jag heller att man kunde! Jupps du får själv ställa in hur hög eller låg temperaturen får bli innan den larmar och dessutom har den tom datum samt klocka i displayen!
                          Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av Glenn
                            Ne det visste inte jag heller att man kunde! Jupps du får själv ställa in hur hög eller låg temperaturen får bli innan den larmar och dessutom har den tom datum samt klocka i displayen!
                            Tack för det svaret!!
                            Låter ju coolt! Min senaste väderstation jag köpte har med en massa inställningar. Har faktiskt funderat på att göra sändaren vattentät o ha den i karet, men nu slipper jag ju det!

Kommentar

Arbetssätt...