BTN-moduler och bajsansamling

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

BTN-moduler och bajsansamling

Har ett 375L som jag för snart ett år sen satte filtermoduler i. Två moduler är fyllda med klippta bitar av filtermatta. Den ena har en pump på 1000 l/h och den andra 600 l/h. Belastningen på fisk är i sammanhanget relativt låg, har 3 par mellanstora (nu ca 10 cm) CA/SA-ciklider och 3 L-malar i den mindre storleksklassen (ingen över 15 cm).

Har generellt problem med att det väldigt snabbt samlas skit på botten, suger jag bort skiten tar det bara någon dag så ligger det mycket bajs överallt. Matar inte överdrivet hårt, granulat som basfoder, 1 algwafer i snitt varje kväll, räkmix 1-2 ggr/veckan, ibland lite artemia för omväxlingens skull och någon grönsaksbit till malarna max 1 gång i veckan.

Känns som om det är ganska bra cirkulation i karet, har funderat på om insugens placering kan vara del av problemet, ser dock ut som att det virvlar en del över botten också. Har 6cm insug på varje modul och de sitter kanske 7-8 cm över botten för att inte mina grävande firrar ska gräva in dem i sand.

Vad är lösningen? Starkare pumpar? Fler insug? Är det fler som haft liknande problem med filtermoduler?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Skudd
    Har generellt problem med att det väldigt snabbt samlas skit på botten, suger jag bort skiten tar det bara någon dag så ligger det mycket bajs överallt.
    Hur får du ihop det med att "Belastningen på fisk är i sammanhanget relativt låg"??? Tycker det låter som väldigt hög belastning, det är inte antalet fiskar som räknas...

Du kan försöka ordna med relativt hög vattencirkulation över botten i kombination med ett lugnt hörn, där skiten kommer att samlas så du enkelt kan suga bort den...
    Senast redigerad av petnym; 13 May 2007, 09:09.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Martin B
      • March 2006
      • 112

Hade precis samma problem med mitt 310 liter med miniamazonas, filtermattekuber och 1200 liters pumphuvud. Efter att jag kört filtret/karet 7-8månader slammade det igen på nolltid. Jag tog helt enkelt bort filtermattekuberna i två omgängar och gjorde rent dem, därefter fungerar det perfekt. Det här snacket om att ett sådant här filter aldrig behöver rengöras är nog en smula önsketänkande är jag rädd:-)

Kommentar

• Skudd
        • September 2005
        • 224

Ursprungligen postat av petnym
        Hur får du ihop det med att "Belastningen på fisk är i sammanhanget relativt låg"??? Tycker det låter som väldigt hög belastning, det är inte antalet fiskar som räknas...
        Tycker väl inte att 3 par ganska små ciklider (som störst 10 cm) och 3 L-malar är speciellt hög belastning i ett 375L akvarium med kanske 20 liter filtermatta som biologiskt filter?

Känns som att de flesta trycker ner betydligt mer fisk i ett sånt kar. Men är jag helt fel ute så...

Du kan försöka ordna med relativt hög vattencirkulation över botten i kombination med ett lugnt hörn, där skiten kommer att samlas så du enkelt kan suga bort den...
        Intressant synpunkt... Kanske är den enda enkla lösningen om inte filtren vill ta hand om mer...
        Senast redigerad av Skudd; 13 May 2007, 09:18.

Kommentar

• Skudd
          • September 2005
          • 224

Ursprungligen postat av Martin B
          Efter att jag kört filtret/karet 7-8månader slammade det igen på nolltid. Jag tog helt enkelt bort filtermattekuberna i två omgängar och gjorde rent dem, därefter fungerar det perfekt. Det här snacket om att ett sådant här filter aldrig behöver rengöras är nog en smula önsketänkande är jag rädd:-)
          Jag har senaste månaden rengjort filtermaterialet i två omgångar (1 modul i taget) så det är inte att filtren är igenslammade som är huvudproblemet utan att bajset som hamnar på botten aldrig sugs in filtren... Visst, man kommer ju aldrig undan att slamsuga lite då och då, men det känns som att det fungerade väldigt mycket smidigare i mina tidigare akvarier utan filtermoduler...

Kommentar

• Martin B
            • March 2006
            • 112

Jag har senaste månaden rengjort filtermaterialet i två omgångar (1 modul i taget) så det är inte att filtren är igenslammade som är huvudproblemet utan att bajset som hamnar på botten aldrig sugs in filtren... Visst, man kommer ju aldrig undan att slamsuga lite då och då, men det känns som att det fungerade väldigt mycket smidigare i mina tidigare akvarier utan filtermoduler...
            Glömde säga att jag även var tvungen att rengöra pumpen (impeller) som var igensatt, ökade draget avsevärt...

Kommentar

• petnym
              • May 2002
              • 5028

Tycker väl inte att 3 par ganska små ciklider (som störst 10 cm) och 3 L-malar är speciellt hög belastning i ett 375L akvarium med kanske 20 liter filtermatta som biologiskt filter?

Känns som att de flesta trycker ner betydligt mer fisk i ett sånt kar. Men är jag helt fel ute så...
              Ja, du är faktiskt helt fel ute...

Det är inte fiskarna utan bajset som är belastningen på filtren. Ett akvarium som blir fullt med bajs på en dag(!) kan inte vara något annat än hårt belastat, oavsett antalet fiskar...
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Skudd
                • September 2005
                • 224

Ja, du är faktiskt helt fel ute...

Det är inte fiskarna utan bajset som är belastningen på filtren. Ett akvarium som blir fullt med bajs på en dag(!) kan inte vara något annat än hårt belastat, oavsett antelet fiskar...
                Hmm.. Kanske överdriver bajsproducerandet... Fullt är väl att ta i, men tillräckligt för att det ska störa mig, vill väl inte slamsuga mer än en gång i veckan i alla fall... Men det är här jag funderar på om jag lurar mig själv på något sätt... För så få fiskar kan ju inte producera sådär jättemycket bajs, jag antar att det lagras en del bakom rötter, sten och annat och som kommer fram när fiskarna härjar runt... Grundproblemet är väl att filtren inte skapar tillräckligt mycket sug för att få upp bajset...

Kommentar

• petnym
                  • May 2002
                  • 5028

Fast vill man verkligen ha in bajset i filtret???

Min filosofi kring filtrering är köra 100% biologisk filtrering. Dvs att undvika att få in bajs och skräp i filtret som sätter igen det och gör att man måste rengöra det stup-i-kvarten. Detta har jag löst genom att ha lite filtermatta som förfilter på insugen som jag gör rent varannan månad. Mitt stora filter går ca 2 år mellan rengörningar, och mina små ytterfilter går ca 0,5-1 år... På botten har jag fullt med växter som döljer eventuell bajs ganska bra.

Kommentar

• Skudd
                    • September 2005
                    • 224

Fast vill man verkligen ha in bajset i filtret??? Min filosofi kring filtrering är köra 100% biologisk filtrering. Dvs att undvika att få in bajs och skräp i filtret som sätter igen det och gör att man måste rengöra det stup-i-kvarten.
                    Du har ju en poäng där... Det kanske inte är det jag eftersträvar egentligen... Har nog lite för ljust färgad och därmed "oförlåtande" sand vilket gör att jag ser skiten i större utsträckning... Skulle nog vilja ha någon sorts mekaniskt filter som bara samlar upp bajset egentligen så jag slipper slamsuga av estestiska skäl...

Kommentar

• Skudd
                      • September 2005
                      • 224

Ursprungligen postat av Martin B
                      Glömde säga att jag även var tvungen att rengöra pumpen (impeller) som var igensatt, ökade draget avsevärt...
                      Japp, gjorde det jag också när jag ändå var igång...

Kommentar

• Skudd
                        • September 2005
                        • 224

Hmm.. Kom och tänka på att jag har ett Fluval 303 ytterfilter som ligger och dammar i förrådet... Kanske skulle dra igång det med ett gäng makaroner för att få mekanisk filtrering och mer cirkulation vid botten? Det tråkiga då är väl att jag om jag vill uppnå önskad effekt förmodligen måste ha teknik synlig utanför modulerna och det var ju inte riktigt tanken när man skaffade dem...

Synpunkter? Enda lösningen annars kanske är att gå över till sjösten el. motsv. som bottenmaterial, då slipper man ju se skiten i alla fall... Känns dock som om mina fiskar uppskattar grävvänlig sand så det vill jag ju egentligen inte... Alternativet kan ju också vara att köpa en Eheim batteridriven lyxslamsug och suga upp på ett förhoppningsvis bekvämare sätt..

Kommentar

Arbetssätt...