Dåligt andrahandsvärde på akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jaanu
    • January 2004
    • 87

Dåligt andrahandsvärde på akvarium

Alla vi vet vad en ny lagom stor akvarium kostar + fiskar, sand, växter, lite dekorationer och annat pytt och man är uppe i dem stora siffrorna.(ex Rena, Juwel)
    Visste inte att sälja är det inte så roligt längre - min kompis sålde sin stor, fin, välbehållet kar för ingenting 1/3 del knappast.........

Jag är också glad när man kan göra kap och få något billigt men i andra sidan blir jag lite lessen när jag ser att det jobbetmed akvariehobby är inte värd så mycket.........

Varför faller priser så rejält?
    Irvig nybörjare
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Det faller väl så långt att det står i nivå med efterfrågan. Sådant som pumpar, lysrör, värmare etc. har ju en begränsad livslängd och är därför knappast värt något som begagnat.
    Akvariet i sig får ju ofta med tiden lite repor och det gör att det sjunker rejält i värde.
    Begagnat grus är mer jobb att tvätta än ny och sedan finns det ju inget som säger att köparen har samma smak som säljaren vad gäller grus och övrig inredning.

Om man bara ser till det som betingar ett reellt värde dvs. möbeln, akvariet, rampen samt om man har någon exklusiv bakgrund (typ Back to Nature) så är nog inte andrahandsvärdet på det lägre än t.ex. på en bil.

Sen vet jag inte vad du menar med "jobbetmed akvariehobby". Det kan väl lika lite anses vara ett jobb att göra ett akvarium begagnat som det är att göra en bil begagnad.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• petnym
      • May 2002
      • 5028

Ursprungligen postat av Jaanu
      Varför faller priser så rejält?
      De flesta vill ha nya, rena, orepade akvarier och tänker inte på vilka fynd man kan göra på begagnatmarknaden...

Jag är också glad när man kan göra kap och få något billigt men i andra sidan blir jag lite lessen när jag ser att det jobbetmed akvariehobby är inte värd så mycket.........
      Se det som en hobby - inte en investering...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• swetrot
        • April 2003
        • 966

Priserna faller framför allt därför att det finns ett mycket stort utbud på begagnade akvarier. Det är många som gett sig på att köpa det, för att efter en tid inse att det var inte så kul. Det är också många som vill byta upp sig, och sälja sitt gamla, mindre akvarium.

Akvarier är dessutom stora och ömtåliga vilket gör att marknaden är ganska så lokal. Antalet potentiella köpare är inte så stort.

Sedan så är "nypriserna" ganska så uppblåsta hos många handlare. Även om man betalat 15.000:- för ett paket, så bryr sig inte en köpare om det, om samma paket finns att köpa för 9.000:- på en Internetaffär. Det är från det priset man vill göra ett avdrag för att sakerna är begagnade.

Kommentar

• Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

det är ju oftast inte akvariegrejjerna man tjänar på om man har akvarium.
          man tjänar(stavning? ) på fiskar man säljer vid lyckad lek. det roliga är att få fiskarna att leka och att få yngel. jag vet många som behåller sinna yngel.
          alla kan dock inte göra det tillex: piraya hållare. det går inte så bra att hålla 500 pirayor i ett hemma akvarium däremot.
          där kan man tjäna en hel del även om det inte var vad ämnet ifråga handlade om.

men man ska aldrig säga aldrig, tillexempel om man byggt in en massa finesser i akvariet så kan det gå dyrare än man köpte det för.
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

Kommentar

• storfiskarn
            • December 2003
            • 158

Gamla eheim ytterfilter har högt andrahandsvärde!

Jag drabbas alltid av en ambivalens när jag ser ett exlusivt kar utannonseras för kanske halva eller 30% av nypris.

Möjlighet att göra ett kap men också en misströstande före detta akvarist som efter misslyckanden säljer sitt dyra kar...
            Numer missionerar jag akvaristikens evangelium genom att sätta ut kar hos släkt & vänner samt att bistå dessa med råd och utrustning.

Ytterfilter visar sig funka bra hos kompisar och speciellt eheims dylika står väldigt högt i andrahandsvärde. Ibland kan ett begagnat ytterfilter från eheim vara dyrare än priset på nätet(aquaristic.net). Jag har även sett höga priser på fluval.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

Kommentar

• bottes
              • March 2004
              • 232

Ja,

jag har försökt att sälja mitt 375 till bra pris men får inte ens svar!!
              Daniel
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

Kommentar

• atlas1
                • September 2004
                • 83

köpte mitt 811 liters för 1000 spänn plexi men inget fel på det.fick med ramp sten rötter fisk. koraller i massor har det med 3 nyköpta oskars och mer kommer
                Göran

Kommentar

• elvin
                  • October 2005
                  • 4

För tre veckor sen köpte jag ett begagnat 375L med aluram i gott skick, med alustativ, ljusramp, grus, massa lavasten, Fluval 303 ytterfilter, plus fiskar (zebraciklider, trewavasae, stor pleco, etc) 1750:- Jag tyckte det var ett fantastiskt bra pris, men det kanske inte är så ovanligt?

/Anders

Kommentar

• Jaanu
                    • January 2004
                    • 87

[QUOTE=storfiskarn]Jag drabbas alltid av en ambivalens när jag ser ett exlusivt kar utannonseras för kanske halva eller 30% av nypris.

Möjlighet att göra ett kap men också en misströstande före detta akvarist som efter misslyckanden säljer sitt dyra kar...

det är just det jag menar att nybörjare blir fångad av priserna i butik, köper kar 7000 + inredning, allt detta blir misslyckande och sen är det inte så lätt att bli kvitt med lite värdighet kvar - ekonomisk flopp
                    Irvig nybörjare

Kommentar

• becky_be
                      • August 2005
                      • 473

det är just det jag menar att nybörjare blir fångad av priserna i butik, köper kar 7000 + inredning, allt detta blir misslyckande och sen är det inte så lätt att bli kvitt med lite värdighet kvar - ekonomisk flopp
                      Hade jag varit nybörjare hade jag aldrig börjat att köpa ett kar för 7000:- eller mer. Jag hade letat reda på ett begagnat med alla tillbehör för en billig slant, för att sen, om jag gillar hobby, köpa ett nytt större och dyrare. Men det är jag..
                      @-{-{--
                      Rebecca

Kommentar

• Jimk
                        • March 2005
                        • 332

Inte många hobbys som man tjänar pengar på. Jag tycker akvaiehobbyn är relativt billig.
                        Jag har en kompis som tycker det är roligt att röka upp ett paket cigaretter om dagen.
                        Kostar honom 12775 kr/år.

Jag brukar alltid plocka fram det exemplet när jag vill köpa ny mobil, akvarie, bil mm mm mm
                        //Jimk

Lite bilder

Kommentar

• Måns
                          • June 2002
                          • 191

Ursprungligen postat av Jimk
                          Inte många hobbys som man tjänar pengar på. Jag tycker akvaiehobbyn är relativt billig.
                          Jag har en kompis som tycker det är roligt att röka upp ett paket cigaretter om dagen.
                          Kostar honom 12775 kr/år.

Jag brukar alltid plocka fram det exemplet när jag vill köpa ny mobil, akvarie, bil mm mm mm
                          Ja och andrahandsvärdet på ciggaretter är ännu sämre.
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

Kommentar

• Adamzon
                            • October 2005
                            • 342

Ursprungligen postat av bottes
                            jag har försökt att sälja mitt 375 till bra pris men får inte ens svar!!
                            jag köpte ett 375 med stativ, ljusramp (dubbelt), grus och diverse inredning för 400kr fick iofs åka 8 mil men det var det värt
                            240 L Amerika, med BTN
                            54 L Slaffs, med BTN
                            350 L Växter
                            45 Liter (extra akvarie)
                            120 Liter lek
                            144 Liter KUBEN

Mvh: Adam Madsen
                            Lidköping
                            http://blog.temabild.se

www.plantswap.se/forum/

Kommentar

Arbetssätt...