Seriekoppla filter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis
    • June 2003
    • 1150

Seriekoppla filter?

Jag har köpt två stycken ytterfilter till mitt nya 600liters. Bör jag köra dem paralellt (dvs ett insug var, ett utblås var) eller ska jag seriekoppla dem(ett gemensamt insug, ett genemsamt utblås, en slang från ut på filter1 till in på filter2)?
    Martin Heljedal

They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Koppla dem parallellt (var sitt insug och utblås).

Sätter du dom i serie kommer de "bromsa" varandras flöde. Dessutom filtrerar filter 2 redan filtrerat vatten, och det borde ju inte vara optimalt.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• heljis
      • June 2003
      • 1150

Tack för bra synpunkter petnym!

Ursprungligen postat av petnym
      Sätter du dom i serie kommer de "bromsa" varandras flöde. Dessutom filtrerar filter 2 redan filtrerat vatten, och det borde ju inte vara optimalt.
      Sant, "bromsningen" kommer man ju inte ifrån. Men den andra aspekten borde inte vara så farlig om man kör tex filtermatta och makaroner i filter1 och enbart biobollar i filter2.
      Martin Heljedal

Kommentar

• lysröret
        • October 2004
        • 312

och lägger ena motorn av så kommer inte den andra orka dra runt vattnet och den kanske också pajar.

Kommentar

• dgqlof
          • November 2003
          • 1344

Om du parallellkopplar får du ju dubbelt så mycket flöde som om du seriekopplar. Men det var kanske det som menades med "bromsa".

Om du seriekopplar får du en intressant bieffekt, lyfthöjden för de två pumparna adderas. Mycket användbar om man skall pumpa vatten från en sump, två små pumpar är mycket billigare och tystare än en stor som klarar samma höjd med bra flöde.

Men håller med de andra, du bör koppla parallellt (om du inte tänker ha det ena som förfilter).

Kommentar

• efred
            • July 2005
            • 168

Alternativ 3 vore att sammanföra utflödet med grenrör till ett utblås. Då blir det en himla fart samtidigt som man har fördelen kvar med två separata filter där man kan ha olika typer av rening.

Kommentar

• kardinalen
              • June 2005
              • 17

Läste precis en annons på Blocket om en kille i Lund som sålde sitt 375 liters med just två ihopkopplade Eheim 2213 ytterfilter! Han körde ett grövre i det första och ett finare filter i det andra filtret, sammankopplat, det skulle funka bra, enligt vad han sa på telefon.

Kommentar

• Mr B
                • September 2004
                • 1310

Vanligtvis går det utmärkt att seriekoppla två filter, har du båda pumparna till att pumpa, ger det marginelt mer flöde än en pump, har du bara en pump till o pumpa bromsas flödet till något mindre än en pumps... med 2 pumpande pumpar brukar det inte vara direkt tyst i heller.. Massor av impeller skrammel.
                Paralell koppla dem, med Y eller T rör (y rör kan vara svåra att få tag i, men ger bättre flödesvärden) och du får marginelt mindre flöde än 2 helt separata pumpar, pga ökad restriktion i in och utloppet...

Om nån vet var man hittar 20mm Y-grenar till limrör, säg till, allt jag hittar är y-grenar (ser ni inte formskillnaden vet jag inte hur jag ska förklara den) eller T'n... T'n är ju marginellt sämre, så det försöker jag undvika.

B!

Kommentar

• heljis
                  • June 2003
                  • 1150

Jag kommer köra filtren paralellt, helt oberoende av varandra.

Y- eller T-kopplingar, skulle det vara för att få ett gemensamt utlopp? Vad skulle fördelarna med det vara? Jag kommer köra separata utlopp, med strilrör på båda. Tillsammans med mitt förfilter kommer jag ha drygt 40l filtervolym och i runda slängar 3000l/h
                  Martin Heljedal

Kommentar

• Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

dels färre slangar/rör i karet dels att jag kör med våggenerator och vill ha båda pumparnas flöde genom generatorn, och altså behöver sammanföra flödena...

Om igen altså.. jag har för tillfället ett T för att dela upp flödet till pumparna från ett utlopp ur akvariet... sen har jag ett T till en SCWD (våg/ström generator) och avslutligen två y-grenar , en i varje ända av baljan för att dela upp vattnet i 2 flöden på varje sida, för att få en jämn våg/ström rörelse.

Anledningerna kan vara många.. den huvudsakliga anledningen till y'n o t'n är sanolikt att få ner antalet slangar som går överkanten i de flesta kar...

B!

Kommentar

• kardinalen
                      • June 2005
                      • 17

Ursprungligen postat av kardinalen
                      Läste precis en annons på Blocket om en kille i Lund som sålde sitt 375 liters med just två ihopkopplade Eheim 2213 ytterfilter! Han körde ett grövre i det första och ett finare filter i det andra filtret, sammankopplat, det skulle funka bra, enligt vad han sa på telefon.

Ang. ovanstående citat ska tilläggas, att dessa två filter är Seriekopplade!!
                      Senast redigerad av kardinalen; 30 July 2005, 11:03.

Kommentar

Arbetssätt...