Kass pH elektrod ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kentk
    • January 2004
    • 865

Kass pH elektrod ?

Snälla hjälp mig !

Köpte ett beg set med Duplas Delta dator och elektrod.

Elektroden verkar inte vara schysst !

Hur kan man förvissa sig om att den funkar, kan man skrämma liv i den på nåt sätt ?

nissen jag köpte av vägra att ta tillbaka prylarna !
    Vision 180L
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av kentk
    Elektroden verkar inte vara schysst !
    På vilket sätt verkar den trasig?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

En elektrod kan fungera väldigt länge om den sköts på rätt sätt, men felaktigt skött så funkar den inte så länge.
      Det är viktigt att regelbundet rengöra den och att aldrig låta elektroden torka ut.
      När den inte används så skall man alltid förvara den med plasthättan eller alternativt ställa ner den i destillerat vatten.
      Det finns också speciella rengörningsmedel för elektroder så om den inte funkar kan du ju först testa med detta.
      Men om elektroden har underhållits dåligt under en längre tid så kommer den antagligen inte att funka utan man får köpa en ny elektrod.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• kentk
        • January 2004
        • 865

Den har stått torr ca 6 månader enligt uppgift, han påstod att när han köpte elektroden satt den INTE i någon behållare utan bara isatt i flygolit.

Dvs. han påstår att när man köper dem så är de torra ??

Saxat ur manualen:

"Om elektroden har hållits torr för en ganska lång period måste den blötläggas i en 3-mol KCI lösning i 24 timmar innan mätning görs."

Man kan tydligen byta referenselektrolyten, är det svårt och värt besväret ?

"Referenselektrolyten måste bytas när elektrodens asymmetri inte längre kan kalibreras tillfredsställande. För att göra detta ska du dra tillbaka sillikontuben på elektrodens topp tills öppningen är exponerad. Den använda elektrolyten kan nu avlägsnas från elektroden med hjälp av en Dupla doseringspipett. När elektroden väl är helt tom, fyll den med 3-mol KCI lösning till toppen. Stäng nu öppningen genom att sätta sillikontuben i dess ursprungliga position. Efter rekalibrering är elektroden åter redo för användning."
        Vision 180L

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Jag vet inte hur de ser ut nu för tiden - men de jag har använt har i alla fall haft en plasthätta (eller mer korrekt en silikontub som det står i bruksanvisningen).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• kentk
            • January 2004
            • 865

Någon som har tips på vart man kan hitta en ny elektrod till bra pris om det skulle visa sig att min inte går att få liv på ?

Tänkte prova med KCL lösning ikväll så får vi se..
            Vision 180L

Kommentar

• petnym
              • May 2002
              • 5028

Ursprungligen postat av kentk
              Någon som har tips på vart man kan hitta en ny elektrod till bra pris om det skulle visa sig att min inte går att få liv på ?
              Aquaristic.net har ett flertal. ELFA har också en som jag själv använder.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• kentk
                • January 2004
                • 865

Fick tips om att doppa den i svavelsyra !?

Nån som provat ?
                Vision 180L

Kommentar

• oveb
                  • January 2004
                  • 2577

I salpetersyra blir det nog inget kvar av den överhuvudtaget

Däremot tycker jag mig minnas att de går att sparka på mha saltsyra.

Jag tror till och med att manualen's lösning KCI är en taskig översättning av HCl vilket är den kemiska formeln för saltsyra...

Men prova absolut inte innan någon kunnig bekräftat och talat om vilken koncentration det skall vara.

Här några länkar jag hittade på ciklid.se om hur man hanterar proben. Det ser krångligt ut, antagligen bättre att köpa en ny...

Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

Arbetssätt...