Reflektor av alu-folie?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

Reflektor av alu-folie?

Hej!
    Jag har läst någonstans att man kan göra en reflektor av vanlig aluminiumfolie! Hur gör man? Går det att bara limma fast det under lysröret? Med vilket lim?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av Fisktjejen
    Hej!
    Jag har läst någonstans att man kan göra en reflektor av vanlig aluminiumfolie! Hur gör man? Går det att bara limma fast det under lysröret? Med vilket lim?
    Under lysröret? Det blir betydligt mer ljus i akvariet om du limmar det ovanför lysröret istället. ;-)

Att bara limma lite aluminiumfolie i lysrampen tror jag inte hjälper så mycket. En reflektors form är i hög grad avgörande för dess effektivitet. (De skall helst vara eliptiska/paraboliska). Dessutom riskerar aluminiumfolien att oxidera i akvariemiljön.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Hasse H
      • August 2004
      • 2111

Om man inte anser sig ha råd med en riktig reflektor så är ett bättre alternativ att måla rampen invändigt med högblank vit lackfärg. Det ger bättre ljusreflexion än alufolie.
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• peppito
        • December 2003
        • 1612

Jag vet folk som har gjort reflektorer av uppklippta aluminiumburkar. Sedan har i ett flertal liknande diskussioner framstått (enligt min tolkning) som om Hasse H:s förslag skall vara bland de bättre.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

Kommentar

• Iit_mutt
          • November 2004
          • 449

Det finns en högblank "folie" att köpa. Som är riktigt billig med. KOmmer inte ihåg exakt vad jag gav för min rulle på 10m men den var inte dyr. Det är en spegelblank folie, men klister på ena sidan. Fungerar kanon att göra reflektorer av. KOlla med din lokala hobbyhandlare.
          Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

Kommentar

• Nanna03
            • January 2005
            • 28

Kan man inte skära till bitar av en gammal spegel och använda som reflektor?

Kommentar

• Baggen
              • July 2004
              • 340

Speglar är normalt sätt inga bra reflektorer eftersom dom
              reflekterar en alldeless för koncentrerad "ljusbåge".
              Vit färg reflekterar 90% av ljuset och det finns någon
              ting som kallas mylar som används vid växthus mm som
              reflekterar 98% av ljuset.Detta är tämligen dyrt fast är
              med det bland det bästa du kan få tag på.

/Baggen

Kommentar

• Peter Cederberg
                • December 2004
                • 96

Hej! kan bara meddela att jag använder folie som reflektor, och har gjort så det sista halv året.

Kom för ca en månad sedan på tanken att köpa reflektor... bad idea har reflektor på ena röret och folie på andra, och båda reflekterar precis lika mycket. Slutsats... reflektorer är dyra varianter av aluminium folie... Och som akvarist har man ju så mycket annat intressant att bränna lönen på :-)

Någon som vet nåt namn på den högreflekterande hobbyfolien?,låter som ett helt vettigt alternativ!
                Pjc

Kommentar

• Iit_mutt
                  • November 2004
                  • 449

Ursprungligen postat av Peter Cederberg
                  Hej! kan bara meddela att jag använder folie som reflektor, och har gjort så det sista halv året.

Kom för ca en månad sedan på tanken att köpa reflektor... bad idea har reflektor på ena röret och folie på andra, och båda reflekterar precis lika mycket. Slutsats... reflektorer är dyra varianter av aluminium folie... Och som akvarist har man ju så mycket annat intressant att bränna lönen på :-)

Någon som vet nåt namn på den högreflekterande hobbyfolien?,låter som ett helt vettigt alternativ!
                  Kan rota fram rullen och se om det står något på baksidan (om inte annat har väl tillverkaren sitt namn där skulle jag tro
                  Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

Kommentar

• maola
                    • January 2005
                    • 115

En variant som "garderobsodlare" ofta använder på väggarna är Apotekets överlevnadsfilt som har egenskaper som är mycket lika Mylar (som används i rymdfarten). Funkar fin fint som reflektor och borde vara kanon att limma på insidan av rampen.

Kommentar

Arbetssätt...