Ni som byggt innerfilter och annat med VP-rör, hur böjer ni röret utan att det veckar sig i böjarna? Det gör det nämligen när jag böjer röret över öppen låga.
Böja VP-rör?
Kollaps
X
-
Du använder dig av en lång och smal metallfjäder som du trär in i röret.
Det finns anpassade fjädrar att köpa för några tior där dom säljer vp-rör. -
Jag har aldrig provat, men jag tror de som sysslar med detta (typ: elektriker) använder sig av en metallfjäder som dom har i röret när dom böjer det.
EDIT: *Attans* Micke Eklund hann före!Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter saltKommentar
-
Man använder en fjäder i röret när man böjer dem. Finns att köpa på byggvaruhus.Mvh Michael Persson
www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleriKommentar
-
Jag var för långsam som vanligt...Mvh Michael Persson
www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleriKommentar
-
Det lär också fungera om man fyller röret HELT med sand och tätar i bägge ändarna och sedan böjer för hand.
Jag har dock aldrig testat detta utan har bara använt metallfjäder - nackdelen med dessa är dock att det krävs en för varje dimension och om man skall böja ett fåtal rör i flera olika dimensioner kan kanske sandknepet vara värt att testa.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanDet lär också fungera om man fyller röret HELT med sand och tätar i bägge ändarna och sedan böjer för hand.
Jag har dock aldrig testat detta utan har bara använt metallfjäder - nackdelen med dessa är dock att det krävs en för varje dimension och om man skall böja ett fåtal rör i flera olika dimensioner kan kanske sandknepet vara värt att testa.
Fyll med sand doppa röret i kokande vatten och vips du får en perfekt böj.Siten där alla plantor växer PlantSwap!Kommentar
-
Tack för sandtipset, om fjädern är för dyr så kan det vara ett alternativ.
Ska böja röret i lite skumma vinklar så jag hoppas det funkar bra med nåt av tipsen här. Det ska bli ett utströmmarrör med genomföring genom filtermattan enligt skissen i denna tråden: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=70780mvh Hasse
Det man inte vet, har man ingen aning om.Kommentar
-
Det är ju just det, jag ska ju naturligtvis krångla till det så några enkla 90 graders böjar handlar det inte om..
Inhandlade en fjäder för 70:- och satte igång gasspisen. Resultatet ses till vänster i bilden nedan (ursäkta den dåliga kvaliteten, har f.n. bara en kameramobil). Skarpa fina böjar, men samtidigt konstaterade jag att ska man böja nåt annat än enkla böjar på max 90 grader så blir det svåra problem att få ut fjädern ur röret efter att man böjt klart. Blev således tvungen att göra min rörkonstruktion i två delar med en slangbit som skarvmuff. Känns inte alldeles bra att pumpa 1300 liter/tim genom det, inte ens om jag skulle limma slangbiten.
Till höger i bilden är ytterligare ett försök att böja röret utan fjäder eller annat, inte lika snyggt, lite ojämnt, men en hel rördel utan skarvar.
Vilket skulle ni välja, den vänstra eller högra? Och varför?mvh Hasse
-
Du kan prova med att inte dra ut fjädern utan trycka ut den från andra hållet med något böjligt föremål, kanske en fjäder med mindre diameter. Eller så böjer du den första kröken och drar ur fjädern ur den innan du böjer nästa. Hälsningar från en tidigare telemontör.Kommentar
-
Kanske jag borde kapat av röret i rätt längd från början, då hade jag kunnat använda fjädern från båda håll eller tryckt ut den baklänges. Fast det finns ju inget självändamål i att göra snygga böjar, bara det funkar och inte stör alltför mycket av intrycket i karet. Kommer också "måla" den med svart akvariesilikon så den kommer synas minimalt.mvh Hasse
-
Har du provat med sanden, frö där kan du ha långt rör du kan böja den i olika vinklar och när du är färdig häller du ut sand och sköljer ur färdigt.
Hoppas inte du använder lågan från spisen för den värmen som du får från öppen låga gör plasten spröd, men om du kokar upp vatten som du häller på stället du vill bocka eller doppar rördelen i kokande vatten så blir det perfekta resultat.
Resultatet verkar ju egentligen kvitta i detta fallet men du vill nog slippa en massa skarvar då vid varje skarv kan det bygga på skit och en dag har du ett stopp som heter duga och d å skall du rycka upp hela alltet.Senast redigerad av peterhaack; 10 February 2005, 07:13.Siten där alla plantor växer PlantSwap!Kommentar
-
Nä, har inte testat sanden ännu, det blir nästa steg. Ska köpa mer rör och testa vidare ikväll, har lite nya idéer och ska försöka förenkla böjarna lite.
Jo jag körde över öppen gaslåga och har inte märkt att plasten är spröd? Har böjt och vridit i röret efteråt men det verkar lika segt och spänstigt som innan. Men jag inser att värmen bör bli jämnare om man doppar det i kokande vatten och därmed lättare att få böjen som man vill. Ska testa det med om jag hittar en tillräckligt stor gryta här...mvh Hasse
Kommentar