1000 Liter ?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

1000 Liter ?!

Hej !

Jag har hittat ett helglas akvarium på 1015 liter som jag funderar på att köpa. Vet någon här vad som gäller för såna stora glaskar. Är det säkert? Om jag har förståt saken rätt finns det en "träram" inkl heltäckande ramp som håller ihop karet pgr av det enorma vattentrycket. Jag vet inte känner mig lite osäker, vill ju inte komma hem från södra sverige med ett kar som springer läck direkt, 1000 liter vatten i lägenheten kan vara ett problem

Eller är min oro obefogad?
    Snälla någon hjälp mig

Mvh Jesper
    To boldly go where no fish gone before!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Träramen sitter säkert där av estetiska skäl. Men det skall inte vara någon fara så länge karet är välbyggt. Är det ett hemmabygge eller byggt av någon som gör akvarier proffesionellt?

Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• norr
      • November 2003
      • 64

Kolla glasets tjocklek borde vara 12mm.

Kommentar

• Mogwai
        • November 2002
        • 3021

Då jag för ett tag sedan, tillsamman med min sambo, var och kollade på ett 1200 liters kar, så ställde vi snabbt upp följande frågeställning.

1. Förstärkning av golvet hemma i form av träskiva för karets ställning att stå på.

2 Själva flytten av detta gigantiska kar, 220 långt bland annat.
        Bara själva glaset i det hela skulle ju väga en del över 150 kilo, vilket man ju inte flyttar på i en handvändning för att spänningar i konstruktionen skall uppstå.

3. Kolla hemförsäkringen.

Kan ju meddela att det inte vart det karet, det vart ett 480 liters istället. Men lycka till med ditt kar på 1015 liter.

Kommentar

• Quartex
          • November 2003
          • 539

Hej !
          Som jag har förståt det är det special beställt av en butik i stockholm. Så då får man väl anta att det är folk som vet vad dom pysslar med som har satt ihop det. Glasets tjocklek är tydligen på 14 mm förutom bottenplattan som var tjockare kommer bara inte ihåg hur tjock.

Problemet är ju oxå hur jag skall transportera karet ca 80 mil på ett säkert sätt?

Skulle man kunna ta det på ett täckt släp och ställa det på frigolitskivor?

Eller skall man skära i sär det och transportera glaset för att sedan lämna in det för omlimmning?

Mvh Jesper
          To boldly go where no fish gone before!

Kommentar

• Johan73
            • December 2003
            • 483

Hur mycket tål egentligen ett betonggolv (i kilo räknat..)?
            Vart tar man reda på sånt?
            /J

Kommentar

• Mogwai
              • November 2002
              • 3021

Allt är beroende av hur stor yta som själva belastningen är utspridd på. Till exempel, om du har en akvarieställning med 3 benpar, så kan det bli så att tyngde på varje benpar gör att punktbelstningen blir så hög att märken i golvunderlaget uppstår. Exempelvis om man har parkettgolv.
              Men om man då lägger en vanlig ishocky-puck under varje ben-stöds-fot, så ökar belastningsytan betydligt.
              Är det ett rent betonggolv som du avser ??
              Tag kontakt med kommunens Stadsbyggnadskontor så kan de hjälpa dig.

Kommentar

• Baggen
                • July 2004
                • 340

liksom att ha en belastning på över 1 ton är liksom en hel
                del , kolla vad golvet håller om du bor i lägenhet.
                allra bäst är ju en källare.

/Baggen

Kommentar

• swetrot
                  • April 2003
                  • 966

Att ha ett ton i form av ett akvarium i en lägenhet är inga bekymmer. En del småhus (villor, radhus) kan få problem med att golvet sviktar lite, vilket innebär en massa jobb för att stadga upp det.

Transport av sådana här saker är jobbigt. Man bör försöka få tag på sådana här sugproppar som glasmästare använder vid lyft. Se också till att vara tillräckligt många som kan bära ordentligt. Mer än ett stort akvarium har gått sönder vid lyft.

Man kan visst köra hem det på en släpkärra. Frigolit under är bra, och man bör också se till att det inte kan röra sig i någon riktning vid kraftiga inbromsningar eller häftiga undanmanövrar.

Jag ser bärandet till och från släpkärran som mest riskfylld, så att skära isär och limma om låter inte vettigt om siliconet är fräscht.

Kommentar

• Karon
                    • January 2002
                    • 3170

Skall man ge sig på att limma ett akvarium är ett akvarium i den storleken inte det man börjar och lär sig på
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• enio
                      • October 2004
                      • 161

själv transportera jag häromdagen två 1300 liters akverier med släp med lite kartonger och det gick hur bra som helst fast det var 20mil enkel resa......mitt största oro var ifall golvet skulle orka bära upp 3 ton...jag hade ingen möjlighet o kolla vad det va för grund under heltäckningsmattan så jag specialbäställde två alubord 75cm höga med 12 ben till varje akvarie.20millimeters spånskiva på toppen frigolitskivor på o sedan akvariet me 300 kilo sand st och vatten...........inga problem alls.....och jag hoppas att det förblir så för det e nyligen jag satt upp dem.....

Kommentar

• mattias89
                        • December 2003
                        • 316

oo fy fan 2600L ska du ha dem båda 2 själv?
                        Mvh Mattias Nordfeldt

Kommentar

• enio
                          • October 2004
                          • 161

mmm gillar man fisk så bland annat så har jag dem själv ja

Kommentar

• ozric
                            • March 2004
                            • 31

Kan det vara som så att de ska synas för allmänheten!? Å kanske med rockor & muränor?
                            Hoppas det blir bra! Tittar in nästa vecka!

Kommentar

• matt.is
                              • April 2003
                              • 361

80 mil x ca 10 kr (endast bensin) blir ju en slant.
                              Jag skulle ha kollat om ett sådant stort akvarium inte finns på närmare håll..
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

Kommentar

Arbetssätt...