Lyfta/Bära helglas akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frasse
    • January 2003
    • 119

Lyfta/Bära helglas akvarium

Får snart ett nytt 990L 200*80*62 helglas.

Funderade på om det går att bära med såna sugkopps handtag som glasmästrna använder.
    Var finns såna att köpa.

Vad väger ett sådant akvarium, det är 12mm glas.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Skall du bära det i trappor? Annars klarar du dig utan särskilda handtag. Fyra personer behövs för att bära det på plan mark. Kan vara bra med ytterliggare några personer om man skall bära i trappor.

Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• PeeK
      • January 2004
      • 69

Har läst någonstans på detta forum att det inte är att rekommendera att använda sig av sugkoppar. Då det kan skapas spänningar i glaset och sedan spricka. Men jag kan minnas fel... Hittade inte tråden...

/PeeK
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=168787

Kommentar

• Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

Här finns en massa berättelser om hur slitsam vår hobby kan vara:
        http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4831

mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

Kommentar

• frasse
          • January 2003
          • 119

Om man är tvungen att ställa ner det under förflyttningen, måste man då ha helt plant underlag under hela akvariet?
          Kanske funkar med en gammal madrass även om man måste ställa ner det på en gräsmatta?

För att få in mitt 80cm breda kar i den ca 70cm breda dörröppningen, måste karet vridas (62cm högt), blir ett kar mycket ömtåligare att bära och kanske ställa ner på detta hållet (med front glaset mot backen)

Kommentar

• CF Akvarielagret
            • January 2002
            • 29

När vi bär stora akvarier använder vi gärna sugklockor (dom har en sugkopp med vacumpump) den håller för 200kg vertikalt kostar ca 1500spänn värd varenda öre, och ger inga spänningar i glaset när man behöver vända akvariet använder vi två träreglar så får man bort dom små fingrarna kan göra ganska ont när alla släppt taget men nån idiot har fingrarna kvar under akvariet utan att få loss dom.
            Vänligen
            Christer

Kommentar

• jannemannen
              • July 2004
              • 187

frasse ! Jag tror att ditt akvarium kommer att väga 160-170 kg ! Garanterat över 150 iaf !

Feta mått förövrigt ! Kommer själv att beställa ett på 190x80x60 inom ett par månader....

Mvh/Janne

Kommentar

• Ulla
                • April 2002
                • 1163

kolla om du kan få låna glaslyftar från din lokala glasmästare. Ta med fönsterputs eller dyl. och gör rent glaset där vakuumlyften ska fästas. De som jag lånat klarade 160 kg/styck. Handskar är inte så dumt att ha heller när man bär akvarier, helst såna med gumminoppor, då får man bra grepp.
                Kostade för övrigt en wienerkrans till glasmästarens eftermiddagsfika att låna!
                Har aldrig burit ett stort akvarium själv, brukar leja bort det till stora starka kompisar ( och en flyttfirma till största karet, kostade en slant men de har försäkringar som täcker om de tappar burken i backen.).
                Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

Kommentar

• billo
                  • October 2003
                  • 85

Bra att detta ämne dök upp.. Nästa helg ska vi hämta ett 570L kar! Ut från a-lagret kommer vi ju men sen.. Tänkte lägga en rejäl skiva bak i bilen o sen filt på och pallra upp omkring. Ska kolla med glasmästarn, tack f tipset. Är det nåt annat man VERKLIGEN ska tänka på?
                  vh frida
                  574L Sydamerika
                  60L småfirrar

Kommentar

• rennicke
                    • November 2003
                    • 335

Mycket bra tråd. Ska hämta ett 540 liters imorron. Hoppas det går bra
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905

Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                      • May 2003
                      • 1831

Brr....är så skraj att vi kommer att tappa mitt 720 ikväll......
                      Med vänlig hälsning
                      Alexander

Kommentar

• frasse
                        • January 2003
                        • 119

Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää
                        Brr....är så skraj att vi kommer att tappa mitt 720 ikväll......
                        Ett 720 bär man på 2 personer (med risk för lite mjölksyra i armarna)

Kommentar

• jannemannen
                          • July 2004
                          • 187

Jag hyrde ett par starka gubbar från Stadsbud i stockholm för att bära in mitt 960 för ett par dagar sedan. Det var väldigt bra investerade pengar kan jag säga ! Jag tror inte vi hade fått upp karet annars faktiskt ! Vi var 4 stycken totalt. Jag vet inte om vi hade klarat det på 3 man... Men om man anlitar "flyttgubbar" så är ju karet försäkrat iaf !

Mvh/Janne

Kommentar

Arbetssätt...