Hur effektiva är luftpumpar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

Hur effektiva är luftpumpar?

Fick en nästan ny hederlig gammeldags luftpump med på köpet av ett begagnat akvarium. Pumpen heter Maxima R, har två luftutgångar med effekten 500-2400 cc/min på vardera utgång och P.S.I. på 2.0. Kan någon förklara vad siffrorna och förkortningarna står för? Pumpen har en ratt man kan vrida på för att öka eller minska mängden syrebubblor. Hur pass effektiv är denna luftpump i jämförelse med ett Eheim innerfilter med en kapacitet på ca. 450L/timme (jag tänker alltså på "syreproduktionen")? Jag funderar på att plocka bort Eheimfiltret (som behövs i ett annat akvarium) och ersätta med en syresten (blå ca. 30 cm lång) från ena luftutgången, och använda tillsammans med det biologiska filter jag har byggt av en filtermatta och själva motorpumpen från en Fluval 3, som jag har i mitt 170L akvarium. Skulle denna luftpump duga som komplement eller blir det mest vackra bubblor som inte fyller någon större funktion? Jag har läst att luftpumpar ska vara rätt ineffektiva, men då jag ändå har tillgång till en relativt "fin och dyr" pump vore det kanske idé att testa. Vad tycker ni?
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • Magnus W
    • March 2003
    • 247

Luftpumpens huvudsakliga funktion är att genom bubbelströmmen få vattnet att cirkulera. Det syrerika ytvattnet blandar sig ner i de syrefattigare mellan- och bottenskikten. Syreberikningen sker till den överväldigande delen i vattenytan, inte i själva bubblorna. Kort sagt, om vattnet rör på sig är det bra; står det still är det mindre bra.

-- MW
    Plats här för fyndig signatur

Kommentar

• petnym
      • May 2002
      • 5028

cc/min betyder kubikcentimeter/min, dvs hur mycket luft den pumpar.

2.0 PSI är vilket tryck den levererar. 1 PSI motsvarar ca 0,069 bar.

Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• kampfisken
        • September 2003
        • 666

OK, hur omvandlar man då den maximala effekten på 2400 kubikcentimeter/min till L/min eller L/timme, alltså hur mycket luft som omsätts per timme (för att jämföra med mitt Eheimfilter)? Går detta att räkna ut?

Kommentar

• Magnus W
          • March 2003
          • 247

Generellt sett kan man nog säga att en luftpump aldrig är lika bra som ett motorfilter på att röra om vattnet. Förmodligen kommer Fluval 3an att åstadkomma tillräcklig cirkulation för att hålla vattnet syresatt. En luftpump därtill gör ingen direkt skada. Stark genomluftning kan reducera CO2-halten och därmed göra det lite klurigare att få fart på växterna; förutsatt att inte ljuset och/eller gödningen begränsar tillväxten (men det kan tropfrog berätta mer om).

-- MW
          Plats här för fyndig signatur

Kommentar

• petnym
            • May 2002
            • 5028

Kampfisken: 1 liter är en kubikdecimeter och 1 dm är 10 cm -> 1 dm3 = 1000 cm3. det går 60 min på en timme alltså:

2400 cc/min = 2400 * 60 / 1000 liter/h = 144 liter / h

Men du kan ju inte jämföra det med din Eheimpump för den pumpar ju vatten!

Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• kampfisken
              • September 2003
              • 666

Man tackar för den eminenta och mycket pedagogiska beräkningen "petnym" ;-). Märks att mitt knappa G i matte A inte räcker till så värst långt... Då använder jag mitt Eheimfilter till ett annat akvarium.

Kommentar

• Tropfrog
                • October 2002
                • 8083

Ursprungligen skickat av Magnus W
                . Stark genomluftning kan reducera CO2-halten och därmed göra det lite klurigare att få fart på växterna; förutsatt att inte ljuset och/eller gödningen begränsar tillväxten (men det kan tropfrog berätta mer om).

-- MW
                Tack tack tack. Hoppas att defdac är avis. Men jag tycker nog att du har beskrivet det bra och att det inte finns mycket att tillägga. Växter i akvariet då är det en synd att ha luftbubblande.
                MVH
                Magnus
                min zoon

Kommentar

• Mattias Andersson
                  • March 2003
                  • 826

Ursprungligen skickat av Tropfrog
                  Ursprungligen skickat av Magnus W
                  . Stark genomluftning kan reducera CO2-halten och därmed göra det lite klurigare att få fart på växterna; förutsatt att inte ljuset och/eller gödningen begränsar tillväxten (men det kan tropfrog berätta mer om).

-- MW
                  Tack tack tack. Hoppas att defdac är avis. Men jag tycker nog att du har beskrivet det bra och att det inte finns mycket att tillägga. Växter i akvariet då är det en synd att ha luftbubblande.
                  MVH
                  Magnus
                  Om nu inte bubblorna kommer från.....
                  växterna

Kommentar

Arbetssätt...