Arduino som pH-controller mm.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snuppesno
    • August 2007
    • 29

Arduino som pH-controller mm.

Funderar på om någon mer använder en Arduino eller något liknande som hjälpmedel för styrning av pH-värde vid CO2-gödning, ljus, växtnäringsdoserare eller dylikt, vore kul om man kunde dela erfarenhet och idéer med varandra isf

Jag har precis fått igång min Arduino, den styr för tillfället bara min CO2-gödning men har tänkt att den även ska styra min ljusramp, har Akvastabils ljusramp med Sunriser idag och jag har förstått att den styrs med PWM och det borde ju Arduinon kunna sköta lika gärna och och har tänkt att programmera den så att den simulerar växlingar mellan mulet och vackert väder mm. Man skulle även kunna programmera månfaser om man skulle vilja
    Kan tillägga att jag har aldrig hållit på med att programmera sånt här förut så jag är allt annat än en expert, tycker bara att det är kul med teknik

MVH

Snuppesno
  • King Creole
    • July 2013
    • 64

Jobbar som elektronik konstruktör inom kraft och sysslar med PWM teknik dagligen.
    Intressant projekt!

Kommentar

• petnym
      • May 2002
      • 5028

Jag byggde en pH-kontroller för många år sedan... Erfarenheten från det projektet är att val av mikrokontroller inte spelar någon roll. Att omvandla ett ADC-värde till ett pH- värde och medelbildesvärda lite ställer inga större krav. Viktigare är de analoga delarna som buffrar signalen från pH-proben, så att störningar och jordloopar undviks.

En trevlig feature som min pH-kontroller har som jag inte sett någon annanstans är loggning av mätvärden, med över en månads minne...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• snuppesno
        • August 2007
        • 29

Absolut, vilken mikrokontroller man köper spelar ingen roll, finns massor av bra alternativ.
        Om man kan programmera bättre än vad jag kan så är det bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra med en Arduino eller liknande microcontrollers, loggning av alla de värden du får av de sensorer du kopplat in, loggning mot en webserver så du har koll på burken även om du inte är hemma, styra pumpar så du kan växla strömningsriktning i akvariet mm. mm. Finns utbyggnads-kort som har wifi, gsm, sd-kortläsare(bra vid loggning) mm.
        Och att det är billigt samtidigt som det är kul är ju inte fel
        Min pH-controller har kostat mig en bråkdel av vad man får betala för en i affären och då har jag pH-värde på hundradelen.
        Jag har tills nu köpt en Arduino Uno (finns liknande kort som funkar lika bra), ett pH-stamp som man kopplar pH-proben till och som sköter avläsningen av pH-värdet med hög nogrannhet, en 4*20 display, kapsling, ett reläkort som sköter gas-solenoid, en begagnad solenoid och ett "breadboard" för att underlätta ihopkoppling.
        Pris hamnar under 1000 kronor varav pH-stampen stod för största delen (runt 600 riksdaler), går nog komma billigare undan om man väljer en annan lösning men jag tyckte pH-stampen verkade enklast för mig.
        Nästa steg blir som sagt styrning av ljuset med hjälp av PWM men jag behöver läsa på lite först och se vad jag behöver för hårdvara, halva nöjet för min del är delen där man får lära sig nya saker
        Kanske finns någon här som vet vad jag behöver för att styra min ljusramp?

//snuppesno

Kommentar

Arbetssätt...