Insug och strilrör

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nsgolfer
    • April 2013
    • 4

Insug och strilrör

Hej på er
    Ka skall dra igång ett 200l som jag haft stående tomt länge. Jag har en fundering kring insug och strilrör. Skall jag sätta dem båda på ena kortsidan eller vad är bäst?
    Kan tänka mig att det blir bra cirkulation på vattnet om de sitter på kortsidan insug nederdelen och strilröret uppe såklart.
    Vad torero ni?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Tänk på att du måste ha ett hål upptill om du placerar insuget en bit ned i akvariet. Detta för att häverten skall brytas innan akvariet töms på vatten ifall av läckage från filtret.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• nsgolfer
      • April 2013
      • 4

Ursprungligen postat av petnym
      Tänk på att du måste ha ett hål upptill om du placerar insuget en bit ned i akvariet. Detta för att häverten skall brytas innan akvariet töms på vatten ifall av läckage från filtret.
      Ok ja det var bra du sa det, hur långt under ytan skall jag borra hål. Vilken diameter är lämplig? Är det bra att sätta dem som jag tänker?
      Senast redigerad av nsgolfer; 03 April 2013, 20:47.

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Petnym, nu kanske du förvirrar nsgolfer lite De flesta,säkert 99,99 av alla som har ytterfilter borrar inte ett hål strax under ytan på sitt insugsrör. Jag har själn provat metoden och för mig funkade det inte utan gav en falsk trygghet. Det lilla hålet täpptes snart igen av skräp och när jag sänkte vattennivån så räckte inte den lilla tjuvluften för att stoppa filtret från att suga vatten. Visst man kan borra många större hål men då kan man lika bra sätta hela insuget högt upp. Då förlorar man dock effekten av att ha botteninsug för att få en bättre blandning av tex varmare och kallare vatten och bättre partikelrening.
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• nsgolfer
          • April 2013
          • 4

Åh ok, hmm alla dessa val, men jag undrar fortfarande om det är det är det bästa att sätta dem på samma sida?
          och vart doppvärmaren i sin tur bör sitta

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Jag tycker man får bäst resultat om man har utblås-insug på samma ställe eftersom vattnet går runt i ett akvarium och cirkulationen är som svagast vid botten under utblåset och fångar då upp lösa partiklar bra, men det går bra precis hur du vill. jag brukar sätta doppen vid insuget för det ser inte så kul ut att sprida ut teknik i hela karet.
            Senast redigerad av åheim; 03 April 2013, 21:18.
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• nsgolfer
              • April 2013
              • 4

Ursprungligen postat av åheim
              Jag tycker man får bäst resultat om man har utblås-insug på samma ställe eftersom vattnet går runt i ett akvarium och cirkulationen är som svagast vid botten under utblåset och fångar då upp lösa partiklar bra, men det går bra precis hur du vill. jag brukar sätta doppen vid insuget för det ser inte så kul ut att sprida ut teknik i hela karet.
              Tackar

Kommentar

• hannesc
                • December 2009
                • 13085

håller med åheim

Kommentar

Arbetssätt...